בריאות

טרגדיית האם ל-7 שנשרפה למוות חושפת: הסכנה שלא הכרתם

המוסד לבטיחות ולגיהות: 120 דירות עולות באש בישראל בשנה בממוצע בגלל סוללת הליתיום
מערכת ice | 
שריפה (צילום shutterstock)
אסון שאפשר וחובה למנוע, בהקדם. השבוע אירע בין שבת לראשון אירוע נורא כאשר עדינה זהבי נשרפה בביתה לאחר שהצילה במו ידיה את שבעת ילדיה ואת בעלה עקב התלקחות של סוללת ליתיום של אופניים חשמליים
השבוע אירע מקרה טראגי ביותר, שבימים כתיקונם היה פותח את מהדורות החדשות, אך בגלל המלחמה הוא עבר מתחת לרדאר. עדינה זהבי, אם לתשעה, נספתה בשריפה שפרצה במהלך הלילה בין שבת לראשון, בבית ביישוב כוכב יעקב שבבנימין. היא חילצה את ילדיה ממיטותיהם, וכשפינתה את הילד האחרון היא קרסה כתוצאה משאיפת עשן, ולאחר מכן נפטרה. כמו כן, 18 איש נפגעו בשריפה, וביניהם אב המשפחה והילד בן ה-8 שנפצע באורח בינוני.

המקרה המזעזע של עדינה מצטרף לשורה ארוכה של מחדלים מאז שנכנסו סוללות ליתיום לחיינו. בשנים האחרונות הן חלק בתלי נפרד מחיי היום יום של אנשים ברחבי העולם ובישראל בפרט, שליחים, בני נוער שעדיין לא מחזיקים ברישיון רכב אשר שמתניידים בעזרת כלי רכב חשמלי המונע מסוללת ליתיום. על פי נתוני המוסד לבטיחות ולגיהות, בכל שנה עולות באש כ- 120 דירות בממוצע בגלל דליקות שמתחילות בסוללת הליתיום.
אנחנו צריכים לדעת לחיות עם הליתיום בשלום יש מספר מצבים המסכנים חיי אדם בכל הנוגע לשימוש והטענת הסוללה כמו במידה והסוללה קיבלה מכה וישנה חדירה לאחת משכבות הסוללה, טעינת יתר או שימוש רציף וארוך בסוללה ללא הטענה מלאה לפרק זמן ממושך, נוצר תהליך מסוכן הנקרא thermal runway (אקסוגמיה) וברגע שמתחיל תהליך פליטת החומרים המסוכנים מהסוללה לא ניתן לכבות אותה או לעצור את האש, תהליך השריפה מתבצע מהר מאוד מתחיל בשחרור גזים רעילים אחר כך רשף אש עד כדי פיצוץ.
מרבית האסונות מסוללת הליתיום נגרמים עקב שימוש במטען לא מקורי, שינויים שנעשים בסוללה על ידי גורמים לא מוסמכים כדי לשפר ביצועים ומהירות, סדקים או נפיחות בסוללה ואו מגעים רופפים.
אז מה כן ניתן לעשות כדי לחיות עם סוללת הליתיום בשלום? על פי ההנחיות של המוסד לבטיחות ולגיהות, יש להשתמש בציוד מקורי בלבד ואסור לבצע שום שינוי שקיבלנו מהיצרן, שימוש במעגל חשמלי בעל מפסק פחת למקרה של קצר, בזמן הטעינה להשגיח על תהליך ההטענה ולא להטעין ליד וילון, ספות, מיטות, שטיחים ועדיפות לא על פרקט, מקום קשיח כמו ריצפת בטון או שיש, לא בחדרים סגורים (מרפסת פתרון מעולה) מבואה, מומלץ להתקין בבית גלאי עשן וחום ולדאוג תמיד למעברים ויציאות חירום בצורה בטוחה.
במידה ופורצת שריפה של ליתיום יש להרחיק מסביבה את החומרים הדליקים ולהתרחק ככל שניתן מהמקום. קיימים היום במשק הישראלי ציוד למניעת ההתפשטות של האש, כמו שמיכות מיוחדות שמכסות את הסוללה הבוערת וממזערת נזק סביבתי חמור.
מטפים שגם מסייעים בצמצום הבערה והפיזור, ארונות/ ארגזים שבתוכם ניתן לבצע טעינה בטוחה הארונות יודעים להכיל את האש ולמנוע התפשטות רחבה. ככל שנלמד את בני המשפחה על הסיכונים ודרכי המניעה ככה נוכל להציל חיים של מאות אלפי אנשים.  

ד״ר מיקי וינקלר קרדיט יח״צ
מיקי וינקלר, מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות: "סוללות הליתיום הן מוצר נפלא המשמש לא מעט אנשים ברחבי המדינה אנו צריכים להיות מודעים למגבלות של המוצר ולדעת כיצד לתפקד במידה ונוצרת התלקחות וממה להימנע כדי שאלו לא יקרו. חיי היומיום שלנו מלאים ברגעים שצריך לדעת להישמר מהם ובכל מקום, בעבודה, בבית, בלימודים, בעבודה ואפילו ברחוב. גילוי ערנות ותשומת לב יכולה להיות ההבדל בין חיים למוות, אנא מבקש מכולם לקרוא את הוראות הבטיחות ולהישמר מפני סכנות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה