בריאות

חצ'קון שלא נעלם וטשטוש בראייה: אלו נורות האזהרה למחלה המסוכנת

לרגל שבוע סרטן העור, חושף ד"ר מוחמד סח, מומחה לעור ומין במכבי שירות בריאות, את המדריך לזיהוי נגעים חשודים בעור. לטענתו, הסיבה להופעת נקודות חן או שומות הן קודם כל גנטית ובדרך כלל אלו מופיעות בגיל צעיר ומתרבות עם השנים

ד"ר מוחמד סח | 
סרטן העור (צילום האגודה למלחמה בסרטן, freepik)
לרגל שבוע המודעות לסרטן העור, ד"ר מוחמד סח, מומחה לעור ומין במכבי שירותי בריאות, מציג את המדריך לזיהוי נגעים חשודים בעור. לטענת ד"ר סח, נקודות חן או שומות מופיעות תחילה בתדירות נמוכה ולעיתים מתרבות עם השנים. לרוב תורשתית, חשיפתן לשמש מעלה את מספר השומות המופיעות בעור. גודלן של נקודת החן תלוי במספר התאים המרכיבים אותה.
הסיבות להופעתן
הסיבה היא קודם כל גנטית. בדרך כלל הן יופיעו בגיל צעיר ומתרבות  עם השנים. ברוב המקרים מדובר בנגעים שפירים לא מסוכנים. יחד עם זאת הן עלולות להפוך לסרטניות (מלנומה).
ביכולתן להשתנות ולהפוך לנגע סרטני הנראה כנקודת חן על העור. מכאן נסביר על ההקפדה על הנגעים הקיימים בעורנו, היות וגילוי מוקדם הוא מאוד משמעותי לטיפול במידת הצורך.
סימנים מדאיגים שעלולים להעיד על סרטן עור:
שומה מוזרה וחריגה - שימו לב אם הופיעה שומה חדשה על גופכם, או שיש לכם שומה שצורתה שונה משאר השומות, כהה מהן או שאינה סימטרית. גם שומות שאתם נולדים איתן עלולות להפוך לסרטן עור. לכן חשוב להגיע לבדיקה אצל רופא העור, שבודק כל שומה שעל גופכם, בוחן אותן ומחליט אם יש שומות חשודות שדורשות בירור נוסף.
טשטוש ראייה - בדומה לשומה על העור, עלול להופיע כתם באחורי העין ולהתגלות רק כאשר האישון מורחב בבדיקה הנקראת "פונדוס" אצל רופא עיניים. אם אתם מרגישים טשטוש בראייה, כפל ראייה או כאב עיניים וראש, מומלץ להגיע בדחיפות לבדיקות. 
שומה ביד או ברגל - במידה וזיהיתם כתם או שומה על כפות הרגליים או הידיים, מומלץ לגשת לבדיקה. למרות שאיברים אלו פחות חשופים לשמש הן נכללות בבדיקת רופא העור.
חצ'קון שלא נעלם - הוא עשוי להיראות כפצעון שאינו נעלם אך יכול גם להיות סרטן עור מסוג "בסיסי" או "קשקשי" בכל מקרה של סימן מסוג כזה, שאינו נעלם בפרק זמן קצר גשו לבדיקה אצל רופא עור. 
תופעות לאחר הסרת שומה - לאחר הסרת שומה חשודה אם זיהיתם פיגמנטציה במקום שטופל, הרי שקיים חשש בממצא מדאיג שדורש בדיקה חוזרת. 
ארבעת הגימלים
האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לשים לב לארבעה סימנים מחשידים המכונים "ארבעת הגימלים".
אם מצאתם שומה מהתיאורים הבאים, גשו מיד לבדיקה:
1. גדילה לא סימטרית: השומה הסרטנית לרוב תגדל באופן לא סימטרי, שחצי אחד אינו שווה לחצי השני.
2. גבול: שומה שגבולה אינה ברור חשודה כגידול סרטני.
3. גוון: יש לשים לב לשומה שאינה בצבע אחיד, היא יכולה להיות מורכבת ממספר גוונים, כגון חום, שחור, ורוד וכחול.
4. גודל: שומה שקוטרה גדול מ-5 מילימטרים יכולה להיות חשודה ומחייבת בדיקת רופא.
האם מלנומה מופיעה רק על גבי העור?
כן, ברוב המכריע של המקרים היא תופיע על גבי העור, במקרים נדירים היא יכולה להופיע גם מתחת לציפורן, בעין, בריריות הפה או באיברי המין.
כיצד מבדילים בין שומה שפירה לבין מלנומה בעור?
הן מופיעות בילדות ואינן גדלות בקרב אנשים מבוגרים (למעט בשלבי ההיריון). לרוב מרבית השומות נראות אותו הדבר ועדיין אם מבחינים בשומה משונה יש לחשוד שמדובר במלנומה.
מהם סיכויי ההחלמה מסרטן העור מלנומה?
תלויים בגילוי המוקדם
כיצד ניתן לאבחן שינוי בשומה?
שיטת בדיקה בשם "מיפוי שומות", הבדיקה משולבת בצילום ממוחשב של כל השומות, מומלץ לבצע בדיקה זו פעם בשנה אצל רופא עור ולוודא שהן שפירות ולשלול נקודות סרטניות.
מי נמצא בקבוצת סיכון לחלות בסרטן העור?
1. אנשים בעלי מספר רב של שומות (בייחוד למעלה מ-20).
2. אנשים בעלי עור, שיער ועיניים בהירים, ובעלי נמשים.
3. אנשים שעורם נצרב בקלות בשמש, או שאינו משתזף כלל.
4. מי שבמשפחתו קרובים בעלי נקודות חן מרובות, או שחלו בסרטן העור.
5. מי שסבל מכוויות שמש מרובות, בעיקר בילדות.
6. אנשים הנוטלים תרופות המדכאות את מערכת החיסון או סובלים ממחלות המחלישות אותה (כגון חולי פרקינסון או מושתלי איברים).
אם זיהינו גידולים חריגים, יש לפנות לרופא העור לבדיקה מקיפה. האבחון יעשה באמצעות דגימה קטנה של העור הבעייתי והעברתו לאבחון מעבדה. לאחר מכן תתקבל ההחלטה האם להסירו באופן כירורגי או להמשיך לעקוב אחריו.
במקרה של איתור נגע חשוד במהלך בדיקה, הצעד הבא יהיה ביצוע ביופסיה. הנגע החשוד מוסר תחת הרדמה מקומית ונשלח לבדיקה מיקרוסקופית. רוב הנגעים הנשלחים לביופסיה מתבררים כנגעים שפירים (שאינם ממאירים), אולם במקרה שתשובת הביופסיה חיובית – כלומר הנגע ממאיר, נעשות פעולות נוספות. 
ללא כל תלות בתוצאת הבדיקה, על המטופל להמעיט בחשיפה לשמש ואף להימנע מהקרינה החזקה בין השעות 10 בבוקר ל-4 אחר הצהריים, למרוח קרם הגנה, להיערך עם כובע וביגוד מתאים לפני היציאה לשמש והכי חשוב - להמשיך לעקוב לעיתים יותר קרובות.
כותב המדריך הוא ד"ר מוחמד סח, מומחה לעור ומין במכבי שירותי בריאות מחוז צפון.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה