בעולם

לוחצת אך מסייעת: חלקה של אמריקה בתקיפה הישראלית באיראן

ממשל ארה''ב בראשות ביידן לחץ על ישראל בנוגע לאופי התקיפה באיראן, אך מנגד גיבה וסייע. זאת כשבוע וחצי לפני הבחירות -  אליהם רוצים להגיע עם תמונות ניצחון וללא הסלמה
דורון בלוך | 
ישראל, ארה"ב, איראן (צילום shutterstock)
בתקיפה העוצמתית שביצע חיל האוויר הישראלי על אדמת איראן, גבה תקף מטרות אסטרטגיות איראניות, בהן מערכות הגנה אווירית וכן אמצעים לייצור טילים, ארצות הברית לקחה חלק משמעותי בעניין. החל משלב התכנון העקרוני והטכני, ועד לשלב האישור והביצוע.
התכנון, אשר החל עם התקיפה האיראנית על ישראל בחודש אפריל, וכן בתקיפה השנייה מספר חודשים לאחר מכן, ובנוסף לכך ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה נתניהו באמצעות כטב''ם ששוגר על ידי החיזבאללה,  נעשה בשיתוף ועדכון צמוד עם הדרג המדיני והצבאי של ארה''ב.
בתפיסת ממשל ביידן, העבירו לישראל מסרים כי התקיפה תהיה מול יעדים שאינם נוגעים בגרעין האטומי עצמו, להימנע מפגיעה באזרחים, וכן לשמור על תגובה "מדודה", זאת על מנת לראות בכף "מתקפת סגירה" ולא "מתקפת פתיחה" שתוביל להסלמה. כמו כן, ביידן עצמו וכן הדרג הצבאי והבטחוני שלו הדגישו בפומבי כי ארצות הברית תעמוד לצד ישראל ותגבה אותה למול ארה''ב בכל עת, דהיינו גם בעת תקיפה ישראלית.
על פי דיווחים באיראן, שלא אושרו בישראל, התקיפה נעשתה מהשטח האווירי של עיראק, מרחק של כמאה קילומטרים מהגבול עם איראן. פעולה זו משטח עיראק, מעידה על גיובי ומתן אפשרות פעולה ודאי מצד ארה''ב, שכן היא השולטת כיום בפועל במרחב האוורי בעיראק, וכן לא מהנמנע כי סייעה לתקיפה בפועל.
הערב (שבת) לשכת ראש הממשלה פרסמה תגובה לדיווח של מוריה אסרף בערוץ 13  לפיו ישראל "בלמה" תקיפת מתקני גז ונפט באיראן בשל לחץ אמריקני, ונמסר כי  הוא שקרי לחלוטין" וכן נטען שישראל בחרה מראש את מטרות התקיפה בהתאם לאינטרסים הלאומיים שלה, ולא על-פי תכתיב אמריקני. ואף הודגש "כך היה - וכך יהיה".
גם בישראל, ח''כ בני גנץ הזכיר את אמריקה כשותפה בטחונית בהקשר לתקיפה, כאשר הזכירה בתגובתו על העניין ואמר העליונות ביטחונית שבנתה ישראל באזור, זאת  "ביחד עם שותפיה ובראשם ארה"ב". גם יו''ר מפלגת  הדמוקרטים יאיר גולן רמז על כך ואמר "הלחץ האמריקאי עבד, או שקול ההיגיון הצבאי פעל לשם שינוי".
כמו כן, גם בימים אלו ממשיך הלחץ בבית הלבן על ישראל לפעול לסיוע הומניטרי לרצועת עזה, להגעה לעסקת חטופים, ולהגעת הסדר דיפלומטי בלבנון. זאת במקביל לכך שאנו נמצאים כשבוע וחצי ממועד הבחירות בארה''ב, כך שהנשיא וכן המועמדים לתפקיד, מנסים להגיע ליום הבחירות עם כמה שיותר תמונות ניצחון, ומנגד אינם מעוניינים להגיע ליום הבוחר עם הסלמה או חיילים אמריקאים שנפגעים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה