בעולם

המרחב בוער אבל ראש ממשלת לבנון עדיין בראש רשימת המיליארדרים

עם שווי של 2.8 מיליארד דולר, ראש ממשלת לבנון ממוקם במקום השביעי המכובד ברשימת עשירי המזרח התיכון. את הרשימה מוביל מייסד טלגרם, פאבל דורוב, המתגורר באיחוד האמירויות
שרון בירקמן | 
ביירות (צילום shutterstock)
שוויו של ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, נשאר ללא שינוי על 2.8 מיליארד דולר ובכך ירד מהמקום השישי לשביעי ברשימת עשירי המזרח התיכון. בראש הרשימה ניצב פאבל דורוב, מייסד טלגרם, המתגורר באיחוד האמירויות, עם 15.5 מיליארד.
מיקאתי נכנס לתפקידו כראש ממשלת לבנון לקדנציה שלישית (לא רצופה) ביולי 2021 באחד מהזמנים הקשים ביותר עבור המדינה. לבנון מתמודדת עם משבר כלכלי ופיננסי שנחשב לאחד מהמשברים הגרועים בעולם, מאז 2018. ההשפעות של מלחמת רוסיה-אוקראינה החמירו את המצב. החמרה נוספת נרשמת בשנה האחרונה, תחילה עם המלחמה בעזה ועתה עם החזית בין לבנון לישראל.

מאז 2019, לבנון הולכת ושוקעת לתוך כאוס כלכלי ופיננסי, והקבוצות הפוליטיות המרכזיות במדינה לא מראות שום סימן לכך שהן מוכנות להוביל רפורמות משמעותיות שיעלו את המדינה על פסי צמיחה. 
לבנון סיימה את שנת 2023 עם תוצאות כלכליות מאכזבות, למרות מאמצי הסקטור הפרטי לשמור על צמיחה; הלירה הלבנונית איבדה קרוב ל-90% מערכה מאז שנפלה בחדות בעקבות מחאות נגד הממשלה באוקטובר 2019; חסכונותיהם של רוב המפקידים נחתכו ב-80%-70% מ-2020. בנוסף, לבנון תלויה מאוד בייבוא מזון, כשהיא מייבאת 80% מהחיטה במדינה; 96% מהייבוא מגיעים מרוסיה או מאוקראינה. המצב הכלכלי הקשה מתבטא גם במחירי האנרגיה הגבוהים, שעלו בעקבות הלחצים על המטבע והאינפלציה הגבוהה.
ראש הממשלה מיקאתי הוא לא רק אחד מכוכבי רשימת עשירי המזרח התיכון של פורבס, אלא גם האיש העשיר בלבנון.  מיקאתי הגיע מטריפולי, מהערים העניות ביותר במדינה, ועשה את הונו טרם כניסתו לחיים הפוליטיים. מיקאתי ואחיו טאהה הקימו מספר חברות מצליחות, כולל השקעות בתחום התקשורת, הנדל"ן והשירותים הפיננסיים. בין נכסיו כיום גם אחזקות במותגים בינלאומיים כמו "פפה ג'ינס" וחברות טלקומוניקציה בדרום אפריקה. בנוסף, הוא מחזיק בנכסים יוקרתיים בערים כמו ניו יורק ולונדון. 
באפריל השנה הוגשה נגדו תלונה למשרד התובע הכללי הפיננסי בצרפת. מטרת התלונה היא להאיר את התנאים שבהם אישים פוליטיים לבנונים כמו מיקאתי, צברו הון ניכר ואת תפקידם של מתווכים פיננסיים שתרמו לרכישות הללו. התלונה מתמקדת באופן בו הושגו נכסים של מיקאתי בצרפת ובמונקו, כמו גם יאכטה בשווי מאה מיליון דולר, ומעלה שאלות לגבי מקור הכספים שעברו במערכת הבנקאית הצרפתית. החוקרים טוענים כי מיקאתי ואנשיו ניצלו את המערכת הפוליטית המושחתת כדי להרוויח הון עתק, ומעלים חשדות להלבנת הון והונאות מס. התלונה היא חלק ממאבק רחב יותר כנגד השחיתות בלבנון. מיקאתי מכחיש את הדברים. באוגוסט 2023, סגר בית משפט במונקו חקירה נגד משפחת מיקאתי בשל היעדר ראיות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה