בעולם

נכנעת ללחץ? קרן העושר הנורבגית בוחנת השקעות הקשורות לישראל

גובר הלחץ הפוליטי על קרן העושר הנורבגית, המנהלת נכסים בשווי 1.7 טריליון דולר. הקרן שוקלת למכור מניות של חברות שמפרות את ההנחיות האתיות החדשות שלה, ביניהן חברות זרות המסייעות לישראל במלחמה בעזה
מערכת ice | 
בנימין נתניהו, האג בית הדין הפלילי (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
קרן העושר הנורבגית נתונה ללחץ פוליטי ותקשורתי גובר מצד מפלגות וארגוני זכויות אדם בנורבגיה, הדורשים ממנה להפסיק את כל השקעותיה בישראל בעקבות המלחמה בעזה. הקרן הודיעה בתחילת המלחמה שהיא בוחנת מחדש את השקעותיה בחברות הקשורות לפעילות צבאית ישראלית, אך מאז לא פרסמה עדכונים נוספים על השינויים בהשקעות.
במכתב שנשלח ב-30 באוגוסט למשרד האוצר הנורבגי ונחשף על ידי סוכנות הידיעות רויטרס, הציעה ועדת האתיקה של הקרן להרחיב את ההגדרות של התנהגות עסקית בלתי אתית. המכתב מבוסס, בין היתר, על חוות הדעת של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג.  במכתב התבקשה הקרן לשקול להסיר השקעות מחברות הקשורות לפעולות צבאיות של ישראל בעזה. לא צוין בכמה חברות מדובר.

שמות החברות המיועדות למימוש מניות אינן מתפרסמות לפני שמכירת המניות מתבצעת. סוכנות הידיעות מעריכה כי בין החברות שמעמדן בסכנה עשויות להימצא RTX Corp , ג'נרל אלקטריק ו-General Dynamics, שעל פי דיווחים של ארגוני זכויות אדם מספקות נשק לישראל. בפורטפוליו של הקרן נותר מספר מצומצם של חברות רלוונטיות, לאחר שהסירה בעבר יצרניות נשק אמריקאיות. 
קרן העושר הנורבגית נחשבת למובילה עולמית בתחום ההשקעות הסביבתיות, החברתיות והממשלתיות (ESG) ומחזיקה ב-1.5% מהמניות הרשומות בעולם ב-8,800 חברות. בעבר הפסיקה הקרן את השקעותיה בחברות ישראליות ובינלאומיות שפעלו מעבר לקו הירוק; נכון ל-30 ביוני, הקרן החזיקה בהשקעות בשווי 16 מיליארד קרונות (1.41 מיליארד דולר) בישראל ב-77 חברות, כולל חברות בתחום הנדל"ן, הבנקים, האנרגיה והטלפוניה, שהיוו 0.1% מהשקעות הכוללות שלה.
ועדת האתיקה מעבירה את המלצותיה לדירקטוריון הבנק המרכזי המנהל את הקרן. הבנק עשוי לפעול בהתאם להמלצות, להנחות חברה לשנות את התנהלותה או לבקש מהנהלת הקרן לנהל מו"מ ישיר עם החברה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה