בעולם

בסכום של כ-3 מיליארד אירו: האם רוסיה תממן את הנשק לאוקראינה?

האיחוד האירופי מצא דרך חוקית לגייס כסף מנכסיה המוקפאים של רוסיה. הגנותיה של קייב הולכות ונחלשות בשל מחסור בתחמושת, כולל פגזי ארטילריה וטילים. רוב הכסף ילך לתמיכה צבאית, ובסך הכל התוכנית תספק למדינה 16.3 מיליארד דולר עד 2027: "עומדים בפני האיום הביטחוני הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה"
מערכת ice |  1
אוקראינה, רוסיה (צילום shutterstock)
תחת לחץ אדיר לגייס מיליארדי דולרים לתמיכה בצבא אוקראינה ולמלא את מאגרי הנשק המידלדלים, האיחוד האירופי הודיע ביום רביעי כי מצא דרך חוקית לגייס כסף מנכסים מוקפאים של רוסיה, בסכום העומד על כ-3 מיליארד יורו. האיחוד האירופי מצפה לעשות שימוש בריבית הנצברת עליהם. הכסף ישמש למימון חימושה של אוקראינה.
להכרזה חשיבות רבה, מאחר שהמימון האמריקני לאוקראינה תקוע בקונגרס. הגנותיה של אוקראינה הולכות ונחלשות בשל מחסור בתחמושת, כולל פגזי ארטילריה וטילים, שצבא אוקראינה נאלץ להשתמש בהם במשורה. האיחוד בוחן כמה דרכים לגייס כסף מהנכסים הרוסיים המוקפאים בשל הסנקציות שהוטלו על רוסיה.
 
הסיסמה "לגרום לרוסיה לשלם על זה" בכל הנוגע לחימוש אוקראינה ושיקומה נהפכה לפופולרית, אך יישומה בפועל מסובך בגלל מחסומים משפטיים. לאחר חודשים של התנצחות פוליטית, נמצאה דרך להשתמש ברווחים מהנכסים האלה. רוב הכסף יילך לתמיכה צבאית. התוכנית תספק לאוקראינה עד 3 מיליארד יורו לשנה, ובסך הכל עד 16.3 מיליארד דולר ב-2027-2023.
התשלום הראשון לקייב יימסר כבר ביולי, כנראה, לפי דברי הנציבות האירופית. לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה לפני יותר משנתיים, הוקפאו נכסים בשווי 330 מיליארד דולר שהוחזקו על ידי הבנק המרכזי של רוסיה במדינות זרות. רוב הסכום – מעל 217 מיליארד דולר – נמצא באיחוד האירופי.
 
לממשלת רוסיה לא היתה גישה לנכסים, אפשרות למכור אותם או לגבות את הריבית שהם הניבו. המזומנים שנצברו מהריבית תקועים, לפיכך, במקומות כמו בלגיה, שם מחזיקה בחלק מהם חברת השירותים הפיננסיים יורוקליר. לפי תוכנית האיחוד, 97% מהרווחים שמניבים נכסים אלה, נכון ל-15 בפברואר, יועברו לאוקראינה.
חברות כמו יורוקליר יוכלו להחזיק ב-3% מהרווחים כדי לממן הליכים משפטיים אם וכאשר רוסיה תנסה לדרוש בחזרה את הכסף. "במשך עשורים, אירופה לא השקיעה מספיק כסף בבטחון ובהגנה", אמר שארל מישל, נשיא המועצה האירופית, המובילה את המדיניות וסדרי העדיפויות באיחוד, במכתב למנהיגי מדינות האיחוד הנפגשים היום בבריסל.
 
"אנו עומדים כעת בפני האיום הביטחוני הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, והגיע הזמן שנבצע צעדים רדיקליים ומוחשיים כדי להיות מוכנים ולהעמיד את כלכלת האיחוד על נתיב צופה מלחמה. "משמעות הדבר היא תקציבים, רכש משותף, ויעילות מוגברת. עלינו לסייע לתעשייה הבטחונית להשיג מימון פרטי וציבורי".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ביבי
    ינקו 05/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביבי מנהל את תקציב הבטחון כמו חנות מכולת,כישלון
    סגור