השוק

הורדת דירוג האשראי של ישראל מסעירה את השוק: "צפויה תגובה"

לאחר שקרה מה שרבים חששו שיקרה כבר לפני הרבה זמן, דירוג האשראי של ישראל ירד על ידי חברת מודי'ס וגרר תגובות קשות מאד נגד הממשלה, והציף את החשש הגובר מהסלמת המלחמה בצפון
מערכת ice | 
דירוג האשראי של ישראל (צילום shutterstock)
לאחר שאתמול (שבת) פורסם רשמית כי חברת דירוג האשראי מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל ואף הוסיפה תחזית שלילית בעקבות התגברות החשש מהסלמה משמעותית במלחמה בגבול הצפון, שעלולה לארוך זמן רב ולגרום לנזקים גדולים, כמו גם משבר כלכלי גדול וקשה הרבה יותר מזה בו אנו נמצאים כעת.
בלידר שוקי הון פרסמו את תגובתם והתחזיות שלהם להחלטה: "ההחלטה של מודי'ס להורדת דירוג מ- A1 ל- A2 הייתה ברובה מתומחרת בשוק. מודי'ס הפתיעה כאשר הודיעה גם על תחזית שלילית והסבירה כי ההסלמה בצפון עלולה להביא להורדת דירוג נוספת. השווקים לא אוהבים הפתעות, ולכן צפויה תגובה בשוק האג"ח, המט"ח ושוק המניות. יחד עם זאת, תגובת יתר (overshooting) עשויה להגדיל את האטרקטיביות בשווקים, בפרט ב שוק האג"ח".
עוד אמרו בלידר שוקי הון: "קשה להעריך את עוצמת התגובה של השווקים בישראל. סביר להניח פיחות מסוים ועליית תשואות לפני התייצבות בשווקים (ואולי תיקון חיובי חלקי לאחר מכן). חשוב גם להסתכל על הנתונים החיוביים בישראל: עודף תקציבי בחודש ינואר, מעבר לצפוי הפעילות של הממשלה בינואר משקפת עודף תקציבי של 2.5 מיליארד ,₪ מעבר לציפיות האוצר. חודש ינואר בדרך כלל נמצא בעודף בשל רמת הוצאות נמוכה בתחילת השנה (התארגנות המשרדים). השנה, למרות המלחמה, גם ההכנסות הפתיעו לטובה והגיעו ל- 43.7 מיליארד ,₪ ירידה של 1.5% בלבד לעומת ינואר אשתקד. מדובר בגבייה נאה במיסים, מעבר להערכות המוקדמות באוצר (אשר ציפה לגירעון תקציבי בחודש זה)".
"מסתמנת עלייה חדה בגביית מיסי צריכה לעומת החודשים הקודמים, זאת על רקע ההתאוששות בצריכה הפרטית (הרכישות בכרטיסי אשראי עלו ב- 12% בדצמבר). יתכן שחלק מהגידול בצריכה מהווה פיצוי על צריכה נמוכה בחודשיים שקדמו. גביית מע"מ מקומי ירדה רק ב- 3% ריאלית. עיקר הירידה בהכנסות התרחש במיסי נדל"ן (-29% ריאלית). הגירעון המצטבר שנה אחרונה עלה ל- 4.8% מ- 4.2% (בינואר 2023 העודף היה גבוה יחסית: 14.2 מיליארד שקל, גם בשל תקציב "המשכי" בינואר 23). ההוצאות בגין המלחמה הגיעו ל- 6.5 מיליארד שקל. ההוצאות האחרות (בניטרול הוצאות בגין המלחמה) עלו ב- .14.6% מדובר בשיעור גבוה יחסית, כנראה על רקע העדר תקציב מאושר בינואר 2023. בחודש ינואר האוצר גייס ברוטו 27.4 מיליארד בשוק המקומי ו- 7.2 מיליארד שקל בחו"ל, וממשיך לגוון את מימון הגירעון". הוסיפו.

בנוסף, אמרו: "סקר מגמות בסקטור העסקי מצביע על המשך התאוששות בפעילות בחודש ינואר, בפרט בענפי השירותים. מאזן נטו של רכיב הפעילות בינואר עלה ל- +12 מ- +7.4 בדצמבר ו- -1.5 בנובמבר. רכיב הצפי לשינוי בתעסוקה עלה ל- +2.76 בינואר מ- -1.0 בדצמבר. רכיב הציפיות לגבי הפעילות בחודש הבא נותר שלילי (-1.75 לאחר -2.13 בדצמבר) עם חולשה בענף המסחר. יתכן שלאחר תיקון חד בחודש הקודם בצריכה, צפויה התמתנות (נתוני רכישות בכרטיסי האשראי מצביעים על מגמה דומה). ענף השירותים צופה התרחבות ובתעשייה צפוי גידול מתון בייצור. חשוב להדגיש, שמדובר במאזן נטו לגבי שיעור השינוי, ולא אומדן לגבי רמת הפעילות. בגזרת הציפיות לשינוי במחירים, צפויות עליות מחירים בענפי השירותים, אך ירידה קלה במוצרי התעשייה (כנראה בהשפעת הייסוף בשקל). ציפיות האינפלציה שנה קדימה של כלל הסקטור העסקי התמתנו ל- 2.68% מ- .2.83%".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה