השוק

בנק הדואר תחת מתקפה: "מעל באמון לקוחותיו"

חברת גמא מימון אישי הגישה ערעור לבית המשפט העליון על החלטת המחוזי בנושא הזוכה במכרז האשראי של בנק הדואר. "ההצעה הזוכה במכרז הריבית של בנק הדואר היא ריבית נשך, האסורה על פי חוק. חלק גדול מלקוחותיו הינם אנשים קשי יום, שיפסידו כסף רב אם ישלמו ריבית על פי ההצעה הזוכה"
מערכת ice |  9
דואר ישראל (צילום shutterstock)
חוליה נוספת לביקורת המתמשכת על בנק הדואר ואי הסדרים לכאורה שנמצאו בו, כפי שנחשפו בדו"ח מבקר המדינה. חברת גמא מימון אישי מקבוצת הפניקס גמא מחזירה לזירה המשפטית את תוצאות מכרז מתן האשראי בעבור לקוחות בנק הדואר, והודיעה הבוקר (חמישי) כי הגישה ערעור לבית המשפט העליון.
במסגרת המכרז, שנועד לאספקת אשראי ללקוחות בנק הדואר, שירות שהבנק עצמו מנוע מלתת - הציעה חברת אינטגריטי ניהול השקעות, חברה מתחרה לגמא, לגבות מלקוחות בנק הדואר ריבית של 10.66% על כל מסגרת האשראי של 3,000 שקל ללקוח, ללא קשר להיקף השימוש של הלקוח במסגרת וזאת בניגוד גמור לחוק, לתנאי מכרז ולמקובל בתאגידים הבנקאיים.
הטענה המרכזית של גמא סביב תוצאות המכרז הוא כי ההצעה הזוכה מהווה הפרה של חוק אשראי הוגן, מאחר שאינטגריטי מציע לגבות ריבית על מסגרת האשראי כולה, ללא קשר להיקף השימוש במסגרת, ובכך היא למעשה עושקת את לקוחות בנק הדואר, לקוחות שמרביתם נמנים על השכבות היותר חלשות בחברה הישראלית, והם פותחים חשבון בבנק הדואר לאחר שנדחו על ידי הבנקים הגדולים.
בעתירה מודגשים כשלים נוספים בהתנהלות המכרז של בנק הדואר, המעידים לפי דעתה של גמא על כוונה מוקדמת של הדואר למנוע את זכיית גמא במכרז, ולתפור את הזכייה בעבור החברה הזוכה. ע"פ כתב הערעור – לאחר שהובהר שגמא הגישה את ההצעה הטובה ביותר במכרז הראשון, יזמה הנהלת בנק הדואר סיבוב שני, שבו זכתה במפתיע אינטגריטי. כתב הערעור מפרט את הפגמים המהותיים בהצעה שזכתה, שמעבר להיותה כוללת ריבית אסורה ע"פ חוק, אין להצעה היתכנות כלכלית בהיותה גרעונית והפסדית היות ולחברה המציעה אין הון עצמי מהותי לנתינת אשראי.
 
עוד טענה גמא כי אינטגריטי הגישה הצהרה כוזבת במסגרת הצעתה, והצהירה כי בבעלותה מערכת ממוחשבת המתאימה למתן אשראי כשלמעשה לא עומדת לרשותה מערכת כזאת, וכי ההצהרות של החברה על גודל תיק האשראי שלה בשנים שקדמו למכרז וכמות לקוחותיה אינם נכונות, והם נופחו בתצהיר כדי לעמוד בנדרש במכרז.
הערעור גם מעלה תמיהות לגבי זהותו ואופיו של הבעלים של חברת אינטגריטי הזוכה במכרז, מר אבי רדין, אשר הורשע בעבר בפלילים, כשביצע עבירות מרמה וזיוף בהיותו מנהל סניף דואר (רדין נ' מדינת ישראל, פורסם בנבו 27/10/93). בנוסף, מצביעה גמא על כך, שאינטגריטי העניקה שירותי אשראי ללקוחות בנק הדואר במשך 8 שנים, ללא שהדואר פרסם מכרז ובלי גילוי נאות ללקוחות כי מי שמספק את האשראי הוא לא בנק הדואר עצמו. בנק הדואר נאלץ לצאת למכרז רק לאחר שהוגשה נגדו תובענה ייצוגית, ועל פי כתב הערעור עשה בנק הדואר ככל יכולתו להטות את המכרז באופן שבו רדיו וחברתו אינטגריטי ימשיכו לתת את השירות.
 
מחברת גמא מימון ישיר נמסר: "ההצעה הזוכה במכרז האשראי של בנק הדואר מחשבת ריבית באופן שהיא ריבית נשך האסורה על פי חוק. בנק הדואר מועל באימון לקוחותיו בכך שהוא מתכוון להציע להם ריבית שכזאת. זאת בפרט שחלק גדול מלקוחותיו הינם אנשים קשי יום, שיפסידו כסף רב אם ישלמו ריבית על פי ההצעה הזוכה. כמו כן, אנחנו מצביעים בערעור על כשלים נוספים בהליכי המכרז, שבהם לא שם בנק הדואר לנגד עיניו את טובת לקוחות הבנק".
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    יש לפרק את המוסד שנקרא דואר מהיסוד
    נתי 01/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המוסד הזה , הדואר כולל בנק הדואר רקובים מהיסוד, הבלגן חוגג , סניפי דואר נסגרים בכל השכונות וחנויות הפכו לסניפי דואר. בנק הדואר גם הוא מתנהל בעיקר באינטרנט כי אין סניפים קרובים ואנשים מבוגרים או כאלה שאין להם אינטרנט צריכים לנדוד רחוק כדי לבצע פעולות בנקאיות. הם לא עונים לתלונות או שעונים בזלזול. יש לפרק את המוסד הזה ולבנות משהו יעיל וחדשני במקומו.
    סגור
  • 8.
    רוצים להעביר יד את הדאר
    איילי 01/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה כתבה מקדימה. הוא יאפוך לבנק למעותיי יכולת זקנים ומסכנים. ישתה להם את הדם האחרון שנשאר מגופם ביבי טיבי זיבי. הרשע שולט בפלנטה
    סגור
  • 7.
    הכי מצחיק שקוראים לעצמם "אינטגריטי"
    ש 01/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נו, למה לא לעשוק גם פה? אוכלי חינם בכל מקום. ארורים תהיו.
    סגור
  • 6.
    דואר כושל
    יניב 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך לפטר את כל עובדי הדואר בושה
    סגור
  • 5.
    אבל הנגידה בעד מנכ"ל הדואר (ל"ת)
    נמרוד 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    אין מענה . .
    יואב 01/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתקשר עקב בעיה טכנית של תקלות בהפקדת שיקים[פעם אחת זה עבד] דרך האפליקציה . . בכל שבוע מבטיחים שיחזור אלי מי שמטפל בכך ו- שום דבר! בינתיים מחקתי את האפליקציה ושוב פתחתי לריענון - לא עוזר..!! מקווה שיטפלו בבעיה ולא, עוזב,,,,
    סגור
  • 3.
    לקוח של הבנק הדואר ביום ראשון לשעבר
    אלעד 01/2024/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יום ראשון ביי ביי לבנק הדואר עושקים מטורללים
    סגור
  • 2.
    סיפור הזוי בדיוק כמו בנק הדואר ההזוי (ל"ת)
    רון 01/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    בנק הדואר ביזיון - אירגון מושחת
    קובי שימדט 01/2024/25
    הגב לתגובה זו
    4 0
    להעיף את כל השדרה הניהולית כולל מנכ"ל ויו"ר
    סגור