השוק

מנכ"ל אחד הבנקים הגדולים בישראל מזהיר: ענף הנדל"ן בסכנה?

יאיר קפלן, מנכ"ל בנק ירושלים, טוען כי להעדר ראייה ארוכת טווח של השינויים המתרחשים בענף יהיו השלכות קשות וקרא לממשלה לפעול בדחיפות. על העסקים הקטנים אמר: ״סייענו לעסקים מכל המגזרים, ישנם מקומות בהם המערכת הבנקאית לא יכולה לפעול לבד, ענף הנדל"ן נמצא במלכוד מושלם, המדינה חייבת להתעשת עכשיו"
מערכת ice |  1
יאיר קפלן מנכ"ל בנק ירושלים (צילום יחצ בנק ירושלים, יונתן בלום)
מנכ"ל בנק ירושלים יאיר קפלן הזהיר היום (חמישי) בכנס כלכליסט כי צפויות עליות מחירים בענף הנדל"ן בטווח הבינוני וקרא לממשלה ולקבינט הדיור לפעול בדחיפות מתוך ראייה אסטרטגית של כלל צרכי המשק, נוכח השינויים שעובר הענף והשפעות המלחמה. בנוסף אמר כי המערכת הבנקאית סייעה לבעלי עסקים בכל המגזרים, אך כשמדובר בעסקים באזורי העימות, הממשלה צריכה להתערב כדי שעסקים יוכלו להמשיך להתקיים נוכח אי הוודאות הרבה".
"ענף הנדל"ן הוא ענף שנמצא במלכוד מושלם", אמר קפלן. "הוא הגיע לתקופת המלחמה אחרי שבמשך שנה וחצי עליית הריביות שינתה את כל כללי המשחק לפיהם פעל הענף במשך עשור וחצי. כעת נוספו גם השבתת אתרי בניה ומחסור בפועלים, שמאיטים את קצב הביצוע ומאריכים עוד יותר את משך הבניה. אנו צופים, בעיקר בשל חוסר תכלול וחוסר ראייה אסטרטגית של הממשלה, בטווח הזמן הבינוני-ארוך – עליות מחירים. המדינה חייבת להתעשת. אתמול. לא התעשתה אתמול? אז עכשיו".

"אין חשיבה אסטרטגית ארוכה – פנינו לאן? איך מתגברים על המחסור שהוחרף בעקבות הירידה בהתחלות הבנייה? איך מתמרצים מכרזים, שכירות ארוכת טווח? מדוע אנו לא רואים את קבינט הדיור מציע פתרונות שתואמים לסביבת הריבית שלנו?", ציין קפלן.
מנכ"ל בנק ירושלים התייחס גם לסיוע שהבנק מעניק לעסקים באזורי העימות מאז פרוץ המלחמה, בין היתר באמצעות הקרן בערבות המדינה: "סייענו לעסקים בכל המגזרים. צריך לזכור שיש חצי מיליון עסקים קטנים בישראל, ופרנסת בערך מיליון בתי אב נגזרת מעסקים קטנים", אמר קפלן: "ישנה בעיה בסיוע לעסקים מענף הנדל"ן שלא זכאים לאשראי מהקרן ועדיין זקוקים לסיוע, וכן קיימת בעיה בענפים בסיכון גבוה כמו תיירות או אירועים, שנפגעו בכל רחבי הארץ, ובפרט באזורי העימות".
קפלן ציין כי: "בסוף המערכת הבנקאית מתמחרת סיכונים על מנת לתת אשראי, וכיום יש מקומות ויש ענפים שבשל חוסר הוודאות אין שום יכולת כרגע לתמחר סיכונים. אם המדינה רוצה שעסקים אלו ימשיכו לפעול, היא צריכה לחשוב מחוץ לקופסא על פתרונות יצירתיים".
קפלן התייחס גם לשינויים שחווה עולם הבנקאות והמעבר לבנקאות פתוחה ודיגיטלית. "אנחנו זיהינו את הכיוון האסטרטגי הזה והחלטנו להקים יחידה חדשה בבנק שמתמחה בשירותים מעין אלו כתחום פעילות נפרד", הסביר. "בנק ירושלים מציע שלל תשתיות ויכולות לגופים בתחום התשלומים, בהן המרות והעברות, תתי חשבונות לפעילות של ארנקים דיגיטליים, תפעול חשבונות למיזמי נדל"ן, ותפעול אשראי ומשכנתאות עבור גופים חוץ בנקאיים".
"זו למעשה פעילות שבה יש מצב של WIN-WIN-WIN: הבנק מרוויח מההתפתחות העסקית וההתאמה לעולם הפיננסים העתידי, מיזמי הפינטק והגופים החוץ בנקאיים מקבלים תשתיות מותאמות אישית ומדויקות לצורכיהם על מנת לפעול ולצמוח, והלקוח נהנה ממגוון הולך וגדל של מוצרים פיננסיים וגופים שמייצרים תחרות עבורו", סיכם קפלן.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כשבנקאי מדבר-ראוי לבדוק כמה הבנק שלו מושקע בענפים האלו
    אחד מהעם 01/2024/25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא מן הנמנע שבנק ירושלים נתן הרבה הלוואות (אין טענות!) לעסקים קטנים ומימון לענפי נדלן. וכשיש רעש באותם ענפים שמדובר בכתבה - יש אצלם חששות. אבל תודה על המחמאה של אחד מהבנקים הגדולים.
    סגור