השוק

הנגיד חזר מהפורום הכלכלי בדאבוס: "הורדת הריבית הייתה נחוצה"

פרופ' אמיר ירון שב בסוף השבוע מהכינוס השנתי המתקיים בשוויץ, במהלכו נועד עם נגידים מרחבי העולם ובכירים במגזר העסקי והפרטי. לדבריו, המדיניות המוניטרית "עדיין מרסנת". את המהלכים הבאים במשק הוא תולה באינפלציה, וכן ב"פעילות כלכלית והתפתחויות נוספות בצד הפיסקלי והגיאופוליטי"
מערכת ice | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
בנק ישראל מדווח הבוקר (ראשון) כי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שב בסוף השבוע לארץ לאחר השתתפותו בכנס הכלכלי השנתי, ה-World Economic Forum, המתקיים בדאבוס שבשוויץ. במהלך הכנס נועד הנגיד עם גורמי מקצוע כלכליים עולמיים רבים, בניהם נגידי בנקים מרכזיים, בכירי הבנקים להשקעות, משקיעים מהמגזר העסקי והפרטי ומהאקדמיה.
הנגיד קיים שורת ראיונות עם גופי תקשורת בינלאומיים. לדבריו, בנק ישראל עשוי לשוב ולהעלות את הריבית, גם לאחר הורדתה בתחילת ינואר, אם ישראל תשוב לסבול מאי-יציבות פיננסית בשל המצב הגיאופוליטי או בשל בעיות פיסקליות. ירון אמר את הדברים בריאיון לסוכנות הידיעות והמידע הפיננסי בלומברג.
 
לדבריו, התקציב המעודכן שאושר בממשלה יאפשר ליחס החוב לתוצר של ישראל להתייצב סביב 66%–67% בשנים הקרובות, לאחר שבסוף 2023 הגיע ל-62.1%. לדברי ירון, צעדי בנק ישראל סייעו בהרגעת השווקים לאחר תחילת המלחמה. המדיניות המוניטרית של בנק ישראל "עדיין מרסנת", אמר ירון, "אבל אנחנו חושבים שהורדת הריבית הייתה נחוצה".
 
עם תחילת המלחמה, "זעזוע הביקוש השלילי הוריד את האינפלציה מהר משציפינו", אמר הנגיד. לדבריו, העלויות הפיסקליות של המלחמה הן בסביבות 10% מהתמ"ג, ועוד 2% באובדן הכנסות לממשלה. לדבריו, השימוש בכרטיסי אשראי בישראל ירד בתחילת המלחמה לכ-70% מרמתו הרגילה, אבל כעת הוא כבר גבוה מ-100% ממנה.
על מדיניות הריבית הוסיף ירון: "עומדת להיות מתונה, זהירה, ובמידה מסוימת פונקציה של האינפלציה, הפעילות הכלכלית והתפתחויות נוספות בצד הפיסקלי ובצד הגיאופוליטי. אם יהיו התפתחויות, נצטרך להעריך מחדש את אומדנינו ואולי לשוב למצב של התמקדות בפעילות הפיננסית". הוא רמז כי גם אם יהיו הפחתות ריבית נוספות, הן יהיו איטיות יותר ממהלך העלאות הריבית המהיר בשנתיים האחרונות. "אנחנו לא מזכירים את המצב הפיסקלי בדרך כלל בהכוונה לגבי העתיד בהחלטות הריבית, אבל הפעם עשינו זאת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה