השוק

האם מלחמה בצפון תביא להורדת הריבית? כל התרחישים

המערכת הפיננסית בישראל מגלמת את הסיטואציה: הדולר מתחזק, תשואות אג"ח עולות ומדדי המניות סובלים. אסטרטג ראשי בחברת ניהול העושר טראסט קפיטל: "ההנחה היא שאם המצב יסלים, עלויות המלחמה הישירות עלולות לגדול מאוד". על הפרק: מדד המחירים לצרכן בארה"ב וישראל - לשניהם השפעה ניכרת על ההחלטות
מערכת ice | 
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
על רקע הפצרתו של המפקח על הבנקים בראשי הבנקים לשקול מחדש את חלוקת הדיבידנדים, ובצל התפתחויות המלחמה שעלולות לגרור את הזירה הצפונית למערכה, עולה השאלה ביחס להמשך המדיניות הפיסקלית של בנק ישראל. לפני ימים ספורים הוועדה המוניטרית החליטה להותיר את הריבית על כנה, שיעור העומד על 4.75%.
ההחלטה התקבלה לאחר שקלול הנתונים הכלכליים מחדש מאז פרוץ המלחמה בעזה, בדגש על התמרון הקרקעי ברצועה. אלי אייזן, אסטרטג ראשי בחברת ניהול העושר טראסט קפיטל, מתייחס הערב (שני) לחוסר הוודאות המתמשך. "העיניים נשואות לנתוני המדד בארה"ב ובישראל - האם נראה נקודת עיוות?", מצהיר אייזן. 
"הנחת היסוד בשבוע שעבר הייתה שבנק ישראל, במסגרת מאמציו לייצר מדיניות פיסקלית מרחיבה שתתמוך במאמץ המלחמתי, מכין את הקרקע להורדה בריבית", מסביר אייזן. "אלא שההתפתחויות בצפון מקטינות את ההסתברות לכך". אייזן מנמק את הערכתו בהתייחסות לכמה תרחישים אפשריים, כולם יושפעו ממדד המחירים לצרכן שעומד להתפרסם.  
"כיום ההנחה היא שאם המצב בצפון יסלים, עלויות המלחמה הישירות עלולות לגדול מאוד ובנק ישראל ישהה תרחישים שכוללים הורדת ריבית. אנו רואים את המערכת הפיננסית מגלמת את הסיטואציה וממהרת להגיב. הדולר חוזר ומתחזק, תשואות אג"ח עולות ומדדי המניות סובלים".
 
"אך עוד קודם לכן", הוא מסביר, "מחר יתפרסם מדד המחירים בארה"ב, שיהיה מפתח להחלטות הפד בהמשך. ברקע, תשואות האג"ח אמריקניות חזרו לעלות". גם בישראל יתפרסם השבוע מדד המחירים. "בהחלטותיו לגבי הריבית, בנק ישראל יתחשב בעובדה שבאמצעות מדיניות הריבית שלו הוא מייצר מצב בו הריבית הריאלית בישראל נמוכה מבארה"ב, שמעיד על עיוות מסויים, בתחשב בחוסנם של שני המשקים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה