השוק

האוצר מזרז את תושבי העוטף לחזור לבתים? "בעיית הרקטות קטנה"

קצת יותר משלושה חודשים לאחר הטבח הגדול ביותר בתולדות הציונות, גורם בכיר במשרד האוצר טוען שאין מניעה לחזור לשדרות וליישובים שנמצאים מול צפון רצועת עזה. אף שהתמרון הקרקעי עדיין נמשך, הוא טוען: "הכסף לא בלתי מוגבל. רק בשבוע שעבר ירו אל נתיבות ויבנה שלא פונו. בכל רגע עלולים לירות גם אל תל אביב"
מערכת ice |  2
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, shutterstock, Magma Images)

אבסורד: בצל ישיבת קבינט המלחמה וראשי הרשויות מהדרום במהלך השבוע שעבר, גורם בכיר במשרד האוצר אמר כי תושבי היישובים הישראליים שמול צפון רצועת עזה צריכים להיערך לשוב לבתיהם. נציגי התושבים התנגדו לחזרה ליישובים כל עוד אין הפסקה מוחלטת של הירי לדרום. 
לדברי הבכיר באוצר, כבר עתה מערכת הביטחון אומרת שאין מניעה לחזור לשדרות וליישובים שנמצאים מול צפון רצועת עזה. הבכיר גילה כי פיקוד העורף ביקש בשבוע שעבר תקציב של 670 מיליון שקל כדי לעבות את מערך האבטחה ביישובי העוטף. הבכיר הסכים כי קיימת עדיין סכנה של ירי רקטות ופצצות מרגמה, אולם לדבריו סכנה דומה קיימת בכל יישובי הארץ.
 
"אם התושבים לא חוזרים ותשלום הפיצויים נמשך עד יולי, כפי שאמר להם שר הביטחון, מה הטעם לתקצב עכשיו עיבוי של האבטחה. הכסף אינו בלתי מוגבל", אמר הבכיר במשרד האוצר בשיחה עם אריאל כהנא מ"ישראל היום". "רק בשבוע שעבר ירו אל נתיבות ויבנה שלא פונו. בכל רגע עלולים לירות גם אל תל אביב".
 
הגורם ציין כי כל יום פיצויים לתושבי הדרום עולה למדינה כמיליארד שקל. לדבריו, "הסיבה לפינוי התושבים בתחילת המלחמה לא הייתה ירי טילים אלא החשש מחדירת מחבלים, בעקבות המתקפה של חמאס בימים הראשונים. חשש זה הוסר. "בעיית הרקטות והפצצות קטנה בהרבה מכפי שהייתה לפני המלחמה, בעקבות הפעולה היסודית של צה"ל".
"העמדה המקצועית של הצבא היא שבתנאים האלה אפשר לחזור לבתים. אפילו מבחינה משפטית לא ניתן יהיה בקרוב להצדיק את המשך הפיצויים למפונים מאזורים אלה". על פי החלטת הממשלה, תושבי העוטף זכאים לפיצויים בגין הפינוי מבתיהם עד לסוף פברואר, כאשר בתחילת מרץ גם מערכת החינוך באזור אמורה לחדש את פעילותה.
הגורם במשרד האוצר מתח ביקורת על הנכונות שהביעו ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט בפגישה עם ראשי הרשויות לדחות מועד זה לקיץ. "העלויות למשק עצומות. אם ממשיכים את תשלומי הפיצויים למקומות שאין לכך הצדקה ביטחונית, גם בצפון ובמקומות אחרים ירצו. אין לדבר סוף. יש החלטת ממשלה וצריך לעמוד בה".
 
עם זאת, הגורם באוצר הדגיש כי מצב היישובים שממוקמים מול דרום הרצועה שונה, שכן שם צה"ל עדיין לא השיג שליטה מבצעית ולא סיים להשמיד את תשתיות חמאס. לכן לדבריו יש עדיין הצדקה לפינוי התושבים ולתשלום הפיצויים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    יעי
    שי 01/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד שלא מחסלים את כול המחבלים מוחקים מי עזה לא חוזרים הבית
    סגור
  • 1.
    סמוטריץ! כשאשתך תלד יחד עם ערביה נחזור לעוטף
    לס 01/2024/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ממש דחוי מוח
    סגור