בארץ

פיצוץ בקבינט: השרים התנפלו על הרמטכ"ל - נתניהו עצר את הדיון

במהלך ישיבה שעסקה ב"יום שאחרי" ברצועת עזה, קבוצה של ארבעה בכירים שכללה את סמוטריץ', בן גביר, רגב ואמסלם, תקפה את רא"ל הרצי הלוי. הרקע: ההחלטה להקים צוות שיחקור את מחדל ה-7 באוקטובר. שר הביטחון ניסה להגן על בכירי הצבא: "אם אני צריך תחקור מבצעי, אני לא צריך לקבל אישור". רה"מ קטע את כולם: "נמשיך בפעם אחרת"
מערכת ice |  2
ישיבת הממשלה (ארכיון) (צילום יונתן זינדל/ פלאש 90)
אמש (חמישי) התכנסה הישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בדיון בסוגיית "היום שאחרי", אלא שלאחר שלוש שעות וחצי היא התפוצצה בעקבות עימות חריג שנרשם בין הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי לבין קבוצת שרים: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שרת התחבורה מירי רגב והשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם.
ארבעת השרים תקפו את הרמטכ"ל על רקע החלטתו להקים צוות שיחקור את המלחמה, לרבות מחדל 7 ה-באוקטובר, ההכנות לתמרון הקרקעי והלחימה ברצועת עזה. שר הביטחון יואב גלנט ושרי המחנה הממלכתי הגנו על הרמטכ"ל במהלך הדיון. בסוף העימות, ראש הממשלה בנימין נתניהו נעמד ואמר לשרים: "צריך לעצור, נמשיך בפעם אחרת". לדברי שרים שנכחו בישיבה, הדיון הזה התנהל כמעין קרקס.
 
לפי פרסומים, נטען כי נתניהו נהנה מהמתקפה, ואפילו העיר לרמטכ"ל שהוא צריך להקשיב לביקורת של השרים. ראשיתו של העימות הייתה כאשר רגב שאלה "על הפרסום לפיו צוותי חקירה הוקמו כדי לחקור את ההתנהלות של מה שקרה ב-7 באוקטובר". הרמטכ"ל השיב לה כי "לא החלו תחקירים", ובן גביר השיב "השאלה היא האם מונו צוות לחקור?". גם לו הרמטכ"ל השיב: "טרם התחלנו תחקיר".
בשלב זה סמוטריץ' הצטרף לדיון, וטען בפני הרמטכ"ל: "אתה לא מכחיש". רגב הוסיפה לדבריה: "אתה לא עונה לי ואני רוצה שזה יהיה ברור. יש לנו לא מעט שאלות על התנהלות הצבא, אבל אנחנו כל הזמן אומרים לעצמנו, 'זה לא הזמן אנחנו במלחמה', ואתם בזמן הזה מתחילים לתחקר?". גם השר דודי אמסלם תהה בפני הרמטכ"ל: "למה אתה צריך עכשיו את התחקור? שאנשי הצבא יהיו במגנה במקום להיות עסוקים בלנצח?".
 
השרה יפעת שאשא ביטון מהמחנה הממלכתי הגנה בתגובה על הרמטכ"ל, ואמרה לאמסלם: "הבנאדם אמר לכם פעם אחת, עוד פעם, חמש פעמים - מה אתה מתנפל עליו?". גם שר הביטחון הגן על הרמטכ"ל, וציין כי הוא "רוצה להשיב להשתלחויות". על כך בן גביר אמר כי "לא כל ביקורת זה להשתלח, מותר לנו לשאול את הרמטכ"ל שאלות. אנחנו השרים וזה התפקיד שלנו". הרמטכ"ל החליט בשלב זה להבהיר בנוגע לטענות השרים כי "זו בדיקה מקצועית שלנו - לא על מדיניות, אלא כיצד צה"ל פעל".
עוד אמר הרמטכ"ל לשרים: "זה כמו שאני לא אתן לכם את הלו"ז שלי למחר. אם אני צריך תחקור מבצעי, אני לא צריך לקבל אישור". גלנט ציין בתגובה: "לא ידעתי על התחקיר, אבל אני נותן לרמטכ"ל גיבוי מלא. זה תפקידו לבדוק ולחקור. אם הרמטכ"ל החליט להקים צוות חקירה - אני מגבה אותו". הוא אף אמר לשרים כי "אם הם עושים תחקירים - זה לא עניינכם".
 
על אף הדברים הנחרצים של שר הביטחון, רגב ציינה כי היא "משתדלת ללכת על ביצים ולא לבקר, אבל זה לא יעלה על הדעת. אם הצבא עושה תחקירים, גם אנחנו רוצים לעשות בדרג המדיני". העימות בין שני השרים הסלים לצעקות, וגלנט השיב לה: "מירי, אני לא עובד אצלך, תני לדבר. הרמטכ"ל יכול לעשות מה שהוא רוצה". לאחר מכן, סמוטריץ' העיר כי יש לו "בטן מלאה על הצבא, ואני שותק ומחכה שתיגמר המלחמה", ושאשא ביטון ענתה לו: "על הצבא יש לך בטן מלאה ועל הדרג המדיני לא?".
סמוטריץ' השיב לשאשא ביטון: "זו הייתה טעות כל השנים שהדרג הצבאי הביא את המדיניות לדרג המדיני - במקום הסדר ההפוך. מעכשיו הדרג המדיני הוא זה שמכתיב את המדיניות". על כך השיבה לו שאשא ביטון בציניות: "כן, רק הצבא היה פה בשנה האחרונה. אתם, הממשלה, לא הייתם פה". גם רגב טענה ל"בטן מלאה" על הצבא, והשר חילי טרופר ענה לה: "גם לנו יש בטן מלאה ואנחנו מתאפקים".
 
בן גביר וסמוטריץ' גם תקפו את הרמטכ"ל על הרכב צוות החקירה - שבראשו יעמוד בין היתר הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז, שר הביטחון בזמן ההתנתקות. "שוב הקונספציה, אתם מביאים את האנשים של ההתנתקות לתחקר את המחדל", העיר בן גביר. סמוטריץ' הוסיף לדבריו, וטען כי "אי אפשר שהצבא ינהל תחקירים אחרי שקרסה קונספציה של 20 שנה - כולל ההתנתקות". שאשא ביטון הגיבה לדברי סמוטריץ' בקצרה, ותהתה: "מה הקשר להתנתקות?".
 
גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התערב בעימות, ותקף חזיתית את בן גביר. "איך פספסנו אותך, ראינו איך המצב הביטחוני במדינה השתפר בשנה שלך", אמר. "הרמטכ"ל מדבר אתכם, עושה תחקיר על מה שצריך מבחינה צבאית לשרת את המלחמה. אלו מסקנות שצריך לעכשיו". טרופר חיזק את דבריו. "נשמת אפו של הצבא זה תחקירים. הם נועדו להפקת לקחים".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חבורת הזבל (ל"ת)
    אזרח 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    איזו ממשלה בזויה ברטש איש עלוב (ל"ת)
    ממשלת חרפה 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור