נבחרת אייס

בג"צ הציל את הדואר מקרעי ואמסלם – מה יקרה בפעם הבאה? | מתן חודורוב

בנסיבות החריגות של הפרטה ומלחמה, העמידה הנחושה של הדואר ורשות החברות הממשלתיות הצליחה לעצור את הדחת היו"ר, שהעביר ארגון כושל לרווח. אלא שלאחר התפטרות מיכל רוזנבוים, דרכם של השרים להדחות ומינויים פוליטיים נעשתה קלה יותר לקראת הפעם הבאה. איך כל זה ישפיע על החברות שנמצאות בבעלות הציבור?
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  45
מתן חודורוב על דודי אמסלם (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
כפי שקורה לפעמים גם אצלנו, בסוף השכל הישר ניצח: בעוד החלטה אמיצה של בג"צ, שלישית תוך שבוע אחד, אותתו כל השופטים – שמרנים וליברלים יחד – כי לא יאפשרו את הדחתו השרירותית של יו"ר הדואר, מישאל וקנין. השרים קרעי ואמסלם, שיזמו את הפיטורים בצמרת החברה הממשלתית דווקא לאחר שעברה לרווחיות, לא הצליחו להוכיח כי המהלך בוצע משיקולים ענייניים – בפרט כשבמקביל מתקדמת הפרטה העשויה, בניהול נכון, להכניס לקופת המדינה עד שני מיליארד שקל.
גם אחרי שנה של כתישת שומרי סף ומלחמה, הוכח כי ישראל לא איבדה את נוגדניה מפני גחמנות פוליטית, גם כאשר לא מונח לפתחה תיק דגל כמו עילת הסבירות אלא "סתם" סוגייה של ממשל תקין: מנהלת רשות החברות התנגדה על בסיס מקצועי, הדואר עצמו הגיש עתירה – והשופטים התייצבו להגן על האינטרס הציבורי. לעולם לא נדע בדיוק כמה כסף הצילו אתמול עבורנו, בעלי המניות.
 

מרוב התפלמסות באולם ביהמ"ש על עצם הסמכות של השרים להדיח דירקטור בדואר ("לא מדובר במינוי פוליטי אלא בחברה עסקית", כפי שהעיר בצדק השופט עמית), איש כמעט לא התפנה להצביע על אי-ההיגיון שבמהלך: תחת שרביטו של וקנין, החברה – שנחשבה לבר-מינן ונזקקה להזרמה חסרת תקדים מהאוצר כדי לשרוד – רשמה כבר שלושה רבעונים רווחיים, שנבעו מעלייה בכל הפרמטרים: הכנסות ממוצרים, חיסכון בהוצאות על נדל"ן ומשכורות ודיגיטציה מואצת.
למדיניות הזו היה מחיר כבד בדמות ייקור דרמטי של תעריפי הפסד – מעלות הבולים לשליחת מכתבים, דרך מסירה לנמען תוך יממה ועד לעמלות בבנק הדואר – אך הצעדים הללו מותרים לפי הרגולציה שקבע משרד התקשורת עצמו. גם את סגירת הסניפים שאכן פגעה בשירות (בעיקר לאזרחים ותיקים), כ-28% מכלל יחידות החברה, וקנין ביצע כחלק מהניסיון למקסם את ערכה לקראת המכירה.
שאלת המפתח שבה עסקו השופטים לא נגעה למחלוקת הזו, אלא למניעים שגרמו להדחה. לדברי היו"ר, שמונה בממשלה הקודמת, התוודה בפניו קרעי עצמו במהלך שיחת מסדרון כי "אמנם הצלת את הדואר, אבל אני רוצה למנות מישהו משלי". שר התקשורת הכחיש (באמצעות ייצוג פרטי) את הפוליטיזציה שיוחסה לו, והעלה טענה נגדית: רמת השירות שירדה אינה הולמת את התקן הדרוש ללקוחות.
אלא שקרעי התקשה להצביע על סטנדרט ברור שהגדיר, או על יעדים כמותיים שהוחמצו, בעוד דו"ח נציב קבילות הציבור קבע כי ב-2022 חלה דווקא צניחה של 37% במס' התלונות נגד הדואר. לתחושה ששיקול הדעת אינו מבוסס על עובדות יצוקות, תרמה בקשתם של קרעי ואמסלם למנות לדירקטוריון הדואר ארבעה מועמדים מטעמם – ביניהם חבר מרכז הליכוד, אשתו של חבר מרכז אחר ועדת תביעה במשפט נתניהו. כיצד נבלמה היוזמה, תשאלו?
 
בנקודה הזו, כמו בצמתים אחרים לאורך התהליך, התערבה מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים. לפני מינויה לתפקיד, ע"י השר אביגדור ליברמן, עו"ד רוזנבוים לא נחשבה לדמות לעומתית כלפי פוליטיקאים – ואף קודמה מטעם הקואליציה כמועמדת למשרת מבקרת המדינה, עד שהתבקשה לפרוש מהמרוץ לטובת מתניהו אנגלמן. לכן הקו העצמאי שנקטה בכל המחלוקות מול השר אמסלם נתקל תחילה בספקנות וחשדנות, אך כמנהלת הרשות היא התייצבה פעם אחר פעם לצד טובת החברות עצמן.
כך נהגה גם כשקבעה, בפנייתה אל היועמ"שית בהרב-מיארה ואחר כך בתשובה לבג"צ, כי אין הצדקה עניינית לפיטוריו של וקנין. ניתן להניח שללא נקיטת עמדה נחרצת כל כך מצד הממונה המוסמכת על הדואר, שופטי בג"צ היו מתקשים לפקפק בהדחה של השרים במידת הוודאות הדרושה לפסילתה. אלא שרוזנבוים, אחת מכוכבות הפסיקה של אתמול, היא כבר היסטוריה בשירות המדינה. בסופ"ש האחרון התפטרה במכתב מהדהד לנתניהו, שבו היא האשימה את השר אמסלם במעשי שחיתות לכאורה כמו תפירת מכרזים, חלוקת ג'ובים ומינויי מקורבים.
 
בראש הממשלה עצמו הטיחה, שלא עשה כמעט דבר כדי למנוע את ההתערבות הפוליטית הגסה בחברות שעליהן היא מפקחת, ואילו מנכ"ל משרדו הציע לה לדבריה תפקיד בכיר אחר במגזר הציבורי תמורת פינוי שקט של הלשכה. עיתוי העזיבה, כמובן, אינו מקרי: הרשות שרוזנבוים מנהלת אמורה הייתה לעבור השבוע באופן רשמי מהאוצר למשרדו המיותר של אמסלם, שתחתיו היא מסרבת בתוקף לעבוד. אפשר להבין את הצעד שלה אפילו מבחינה הומניטרית, ובאותה הנשימה להתאכזב מכך ששומרת סף מרימה ידיים במקום להתעקש ולאחוז בתפקידה, דווקא ככל שהשמים מעליה הולכים ומתקדרים. הרי לכולנו ברורות מהן תכונותיו הרצויות של המחליף בעיני מי שצפויים בקרוב לבחור אותו.
וזו הנקודה העיקרית: בפעם הבאה שבה אמסלם, קרעי וכל חבר אחר בממשלה יחליטו למנות אנשי שלומם, או להדיח אחרים שייראו עצמאיים מידי, רוזנבוים כבר לא תהיה שם כדי לכתוב את חוות הדעת השלילית. היא לא תקבל הזדמנות לשכנע את בהרב-מיארה שלא להגן בבג"צ על מהלכים מופרכים, ולא תוכל לשלוח בעצמה את העמדה המקצועית המנומקת שניסחה כדי שתעמוד לנגד עיני השופטים. הלוואי שאתבדה, אך סביר שבמקומה עלולה להתמנות בובה על חוט, שתכשיר כמעט כל תועבה שלטונית בנימוק של קידוש "סמכות השרים". רוזנבוים אמנם אינה שומרת סף רוחבית כמו היועמ"שית, אבל בתחום הקריטי שעליו היא ממונה – תפקודן של 71 החברות הכי גדולות במדינה – הפער שבין נוכחותה להיעדרה עלול להתברר כתהומי. איך למשל?
 
היעד הראשון (והבלתי מוסתר) על הכוונת של אמסלם הוא "נבחרת הדירקטורים" – מאגר בעלי מומחיות מקצועית שרק מתוכו, למעט במקרים מיוחדים, יכולים השרים למנות חברים במועצת המנהלים של החברות הממשלתיות. בשנים הראשונות לפעילותו סבל המועדון הזה מחוסר גיוון, שהתבטא במיעוט נשים ונציגים לפריפריה ולבני המיעוטים – אבל בסבבים הבאים הקריטריונים שונו, השורות נפתחו והעיקרון החשוב נשמר: השר הממונה לא רשאי עוד למנות כל מקורב למשרת דירקטור, אלא רק אנשי מקצוע שעברו מיון, באופן ששיפר לבלי הכר את האיכות של קבלת ההחלטות בחברות ממשלתיות. את השינוי אפשר לראות גם במספרים: מהפסד מצרפי של 418 מיליארד שקל ב-2013, ערב הקמת הנבחרת, לרווח של 1.2 מיליארד שקל בכל החברות ב-2015 – ומשם עוד עליות חדות ברצף, עד ל-4 מיליארד שקל בשנה שלפני משבר הקורונה.
אם אכן תבוטלנה דרישות הסף המקצועיות, ואת מקומן יתפוס פרוטקציוניזם שבו דוגל אמסלם ("אני מגיש אנשים שאני מכיר, מהחבר'ה", אמר לאחרונה ברדיו) – גם התוצאות העסקיות של חברות ענק בבעלות המדינה, לא תישארנה מרשימות לאורך זמן. אז נכון, במקרה של הדואר השר כבר לא יוכל להתערב הפעם בזכות המסר של שופטי בג"צ, אבל ההתפטרות של רוזנבוים הופכת את סיבוב המינויים הבא לקל יותר מבחינתו. הבשורה הזו, שמשמחת חלק משרי הממשלה, היא תמרור אזהרה לכולנו ביום שאחרי המלחמה.
תגובות לכתבה(45):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    בג"ץ רק מפריע
    ישראלי 05/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בג"ץ והיועצת המשפטית רק מפריעים לעבודת הממשלה הם חושבים שהם מעל שלטון העם כל מה שהממשלה הזאת עושה בג"ץ והיועצת המשפטית שמים להם רגליים מעניין שבממשלה הקודמת שגרמה ליוקר מחיה ולבזבוזים על הבית של בנט בג"ץ והיועצת המשפטית לא צייצו אלא ישבו בשקט העיקר לא להפריע לממשלה השמאלנית לעשות בלאגן במדינה..אז לכל כתבי החצר לא יעזור לכם כל הלכלוכים שלכם על שרי הימין שבאו באמת לעבוד ולא להדליק מזגן ברכבת או להכניס רב מחבלים אליך הבייתה כשר בטחון או לבזבז מיליונים על בית פרטי של בנט או לבזבז על טיסות לחו"ל במטוס פרטי של לפיד או לדרוך על חוקי המדינה העיקר שזה צד שמאל ואסור להפריע להם..חבר'ה תתעוררו הּימין ימשיך פה ואם זה מפריע לכם כתבי החצר ארדואן מחכה לכם נופש כלול הכל
    סגור
  • 32.
    בג"צ הציל ????
    אני 01/2024/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה ניתן להציל מהצבי הגוסס שמספר סניפיו שואף לאפס, שגורם למשתמשיו להתגעגע לימים שדוורים שהלכו ברגל לאורך הרחובות העביר דאר במהירות גבוהה בהרבה מהמוסד "הדיגיטלי" הנותר רק כדי להתכחש לתפקידו האמיתי והוא ממשיך להתקיים רק כדי לפרנס את ההנהלה המנותקת מהמציאות העגומה. בעצם זה ממש דומה לכל "הצלה" שהושגה בעקבות "פסיקת בג"צ"...
    סגור
  • 31.
    לא ל צח הוא מוות ולא לנצח שלטון בג"צ
    איתמר 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מתישהו יבינו גם בשמאל הקיצוני כי לא ניתן למפלגת בג"צ לשלוט. לגוף הבלתי נבחר הזה, שאיש לא מינה, ואיש לא סומך עליו להמשיך ולנהל את חיינו. יבוא היום שבו גם לעם יימאס מדיקטטורה המשפטית, והוא ייצא להפגין מול בתי המשפט, מול בתי השופטים. הם כבר מזמן לא שומרי הסף, הם בעיקר שומרים על עצמם עריצותם וחבריהם. וחודורוב, תמשיך להיות יו"ר הוועד, ואל תתעסק בכתיבה, שם אתה קצת יותר טוב
    סגור
  • 30.
    כריעת ים סוף
    מ,מני 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    נכון להציל את דואר ישראל מקרעי ואמסלם שקורעים מכל הבא לייד ואת הציבור כמובן חבורת המשחיתים ומרעילים את הגופים שמשרתים את הציבור
    סגור
  • 29.
    דואר ישראל עייף..
    טוני 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    להפריט ומהר את הדואר..כל רקוב..רשום מגיע לאחר חודש...חבילה חצי שנה ..עם מי הם עובדים .
    סגור
  • טען עוד
  • 28.
    אבוי לנו שאלה הם נבחרי הציבור .אמסלם רגב ועוד
    חן 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם אמסלם הוא הבעיה או הביביסטים שבוחרים בו .הבנתי .כל עוד הביביסטים לא יפנימו שלא רק האשכנזים נפגעים אלה גם הם המצב לא ישתנה .ילדי הביביסטים הפכו לשהידים עבור ביבי וחבריו .תתעוררו
    סגור
  • 27.
    הנהלת הדואר
    אבי 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד מתי ארסיים תתי רמה גזענים עבדים כי ימלכו וגרמו לכאוס במדינה
    סגור
  • 26.
    הליכוד המזניח ממשיך בריסוק מדינת ישראל
    שמעון לוי 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אמסלם
    סגור
  • 25.
    חודורוב 'התחיל טוב' כעיתונאי רציני והדרדר
    אחד שמבין 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא פלא שנעלם מחיינו וצץ רק כשיש לו 'משהו חיובי ומאחד' לאמר (מאחד את כוחות ההשתלטות על הדמוקרטיה). עליבות וליקוק הם מתכון טוב ל job security אבל בשוליים. אם זו הדרך שבחרת ... שיהיה לך 'בהצלחה'
    סגור
  • 24.
    קרעי ואמסלם
    ציון 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעזרת ה׳ הם יעופו לאלף הרוחות. והמדינה תחזור לניהול שפוי על ידי שליחי ציבור שטובת הציבור הכללי תהיה לנגד עיניהם ולא האינטרסים האישיים של עסקנים פוליטיים שמנציחים את השחיתות השילטונית שבעצם הביאה אותנו כמעט לחורבן המדינה.
    סגור
  • 23.
    קרעי וארסאללם אזיקים הם מלאכי חבלה. (ל"ת)
    זאב 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 22.
    להחליף
    מוטי 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאור הנז המצטבר בשנה ראוי לאזרחי ישראללהחליף את השלטון בבחירות;הגרועה בממשלות ישראל
    סגור
  • 21.
    מושחתים
    דני 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חלאות אדם פרזיטים אוכלי חינם כל הממשלה. צריך לכלוא את כולכם גנבים. העלו משכורות חברי כנסת פדלעות ב20 אלף ולקשישים 200 שח לכו לעזה חולרות כפויי טובה מושחתים
    סגור
  • 20.
    בגץ
    קובי 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בית מישפט עליון הרס כול חלקה טובה במדינה והיושבים. למעלה מושחטים עד צוואר
    סגור
  • 19.
    פח זבל
    אבגד 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בושה לאמ סלם ויותר בושה לביבי שיש לו שרים כאלה נחותים לביבי זה טוב הוא לוקח לו שרים חלשים כדי שלא יסרבו לו והוא שולט ואף אחד לו נגדו לכן קשה לו עם גלנט כיהוא איש צבא מעולה ויודע יותר טוב מביבי וזה מפריע לו כיהוא לא יסמם שלו ביבי גמר את הקריירה שלו ולא ישכחו לו את 7.10.23 כי הוא חלם על הרפורמה שתציל אותו ותציל את כל הליכוד שגרמו לסבל והרס שלא היה מאז 1948
    סגור
  • 18.
    לשרוף את בתי המשפט (ל"ת)
    אחד שמבין 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    במרוקו המלך קובע הכל.
    זימי 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אמסלם בא אלינו מתרבות שהמלך הוא גם המשפט. ברעידת האדמה האחרונה שם, פשוט הודיעו למאות כפרים, תדאגו לעצמכם. לי לא מתאים שלטון כזה.
    סגור
  • 16.
    הכלבלב של ביבי כשלוחץ על כפתור הכלב נובח (ל"ת)
    חיים שקדיה 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    אדמומיות בפנים אלימות מילולית =אלכוהוליזים (ל"ת)
    מסעודה שיבולת 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    מר חודורוב , זו לא חוכמה! הדואר לא מתפקד
    סתם אחד 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תאום תור? צימצום סניפים , חלוקת דואר פעם בשבוע? זה בדיוק צמצום בהוצאות. אם נעביר אותך ל 10% משרה נחסוך 90% והשרות לא יפגע
    סגור
  • 13.
    ממשיך לשמור על האליטה שלו - אין אמון יותר (ל"ת)
    אביב 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    לא תהייה.
    מזיג 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא תהייה פעם הבאה כי האדונים אמסלם וקרעי הולכים לפח האשפה של ההיסטוריה בעקבות הבחירות הבאות. עלינו לדאוג לקיום בחירות בהקדם האפשרי.
    סגור
  • 11.
    בפעם הבאה
    חל 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נקווה שבפעם הבאה תבחר ממשלה שאכפת לה מאזרחי המדינה.
    סגור
  • 10.
    התערבות מיותרת של בג"ץ.הדואר לא מתפקד.
    אדי 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממה בדיוק הציל.השאיר אותנו עם מנכ"ל גרוע.איזה כייף שיש חברים ששומרים לך על הג'וב.
    סגור
  • 9.
    ברוך שפטרנו
    יוסי 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נצא מתוך נקודת הנחה שלכולם יש אינטרסים גם מהצד השמאלי של המפה וגם מהימין ואתה תוקף את אמסלם כי הוא עושה זאת בקול רם והוא בא מהצד הימין של המפה שאתה לא מזדהה איתו
    סגור
  • 8.
    אמסלם
    בארי 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    10 6
    האיש הכי מושחת שהמדינה מענינת אותו כמו שלג באמצע הקיץ.דואג לחברים שיצביעו בשבילו.תת רמה של שר בושה אין מילים אם זה שר עדין לא מבין מה זו ממשלה נדמה לו שהוא הבריון השכונתי
    סגור
  • מי יציל אותנו ממתן
    חנן 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שלא הציל אותנו מהסכם הגז עם חיזבאללה ושתק כמו דג משרת קטן של פוליטיקאים קטנים
    סגור
  • 7.
    בפעם הבאה אולי אופנהיימר ובג״צ יבינו שלא הם נבחרו בקלפי
    אולי 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    14 10
    לנהל את המדינה.
    סגור
  • טעות חמורה
    שמעון לוי 01/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לחשוב שאנחנו אמורים לבחור בעלי תפקידים כמו שופטים. בדיוק כמו שאנחנו לא בוחרים בעלי תפקידים אחרים. אנחנו כן בוחרים נציגים שאמורים לייצג את השקפת עולמינו לכנסת
    סגור
  • הפסיכיאטר המחוזי מחפש אותך, תתיצב דחוף לאישפוז. (ל"ת)
    משה 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אתם יודעים מאיזה בית יוצר הכתב הזה
    שרון 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גל"צ, הצלחתם ליצר עוד שמאלן מתנשא לתפארת.
    סגור
  • 6.
    אם מכתב רשום מגיע אחרי חודש אז כנראה מנכל הדואר הזה צרי
    אאא 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    14 4
    ואינני סובל לא את האמסלם ולא את החרעי הזה
    סגור
  • 5.
    העתיד
    עופר 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    8 3
    מה שיקרה בסוף זה שחברה ממשלתית אחרי חברה ממשלתחת תקרוסנה בגלל ניהול כושל מלחכי פנכה.
    סגור
  • כמה אטום ומוטה אפשר להיות ??
    דרור 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דואר ישראל הוא חברה ממשלתית כושלת מקרטעת. באים לתקן, מגיעים לעשות רפורמות, ודווקא אלה שרוצים 'מדינה מתוקנת' מתעקשים להמשיך במבנה משק ריכוזי ובאי יעילות גורפת. מושחתים זה אתם ונמאסתם !
    סגור
  • אז הן כושלות כבר 60 שנה (ל"ת)
    מלחך מפא״י 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 4.
    הליכוד זו מפלגת פח אשפה
    ניוטוןן 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    16 12
    ואם יאשימו גם בזה את הסכם אוסלו תשלחו אותם אל האפס הגדול - מנחם בגין שהחזיק את כל סיני למצרים אבל כדי להראות הצלחה 'תקע' אותנו עם עזה לנצח
    סגור
  • כנופית הזבל בניהולו שלהסגול
    אא 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כנופיה שהשטלטה על המדינה לסלק
    סגור
  • 3.
    אך בוחרי הליכוד לא זורקים אותו לפח … ?
    משה 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    11 7
    האיש גועל נפש , מבייש את כל בוחרי הליכוד … איכססססס
    סגור
  • למה מבייש ?
    שושי 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא בצלמם ודמותם.
    סגור
  • 2.
    אתה אחד העיתונים.... הגרועים שיש
    רון 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    11 11
    נוכל תקשורתי
    סגור
  • חודורוב - כותב אמת
    שמעון לוי 01/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הליכוד המזניח והמסית מחסל את ישראל
    סגור
  • כמה עצוג שהריקבון המוסרי מחלחל גם לערס חצוף מצוי.
    משה 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה היא עוצמה יהודית וציונות דתית, שתי מפלגות הזויות שהשתלטו על הממשלה ועל עם ישראל וגם על מושחתיהו ומשפחת המלוכה. עמלקים, ארורים תהיו אתם וזרעכם לדראון עולם.
    סגור
  • 1.
    חודורוב החרטטן ! (ל"ת)
    אסף 01/2024/05
    הגב לתגובה זו
    15 15
    סגור
  • מתן חודורוב מתאר מציאות
    שמעון לוי 01/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הליכוד המזניח והמסית מחסל את ישראל
    סגור
  • האמת כואבת
    שמעון לוי 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הליכוד המזניח והמסית ממשיך לרסק את מדינת ישראל
    סגור