השוק

נגיד בנק ישראל: להקדים את העלאת המע"מ ל-18% כבר לשנת 2024

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר בישיבת הממשלה כי יש לבצע התאמות מהירות בצד ההכנסות שבתקציב המדינה ולהראות רצינות לשווקים. כך למשל, מציע ירון להעלות את המע"מ ב-1% כבר השנה במקום בשנה הבאה
ניצן כהן |  3
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, יונתן זינדל)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, נשא דברים בישיבת הממשלה הערב (ראשון) שעוסקת בהתאמות התקציביות לשנת 2024. ירון דילג מעל נושאים שנויים במחלקות כמו ההקצבות לשותפות הקואליציוניות שלא מבוטלות או מקוצצות או לחילופין ביטול משרדי הממשלה המיותרים וחלוקת הג'ובים והכספים למקורבים ועבר לשני דברים מרכזיים.
הנושא הראשון והחשוב ביותר הוא תקציב הביטחון כשברור לכולם שהוא צריך לעבור התאמות משמעותיות אחרי הקיצוצים והקונספציות שקרסו בזו אחר זו לאחר שנבנו על ידי ממשלות נתניהו השונות ב-15 השנים האחרונות. ירון אומר שנראה כי העלאה מיידית של תקציב הביטחון ב-20 מיליארד שקל (כפי שמוצע היום) היא נכונה אבל היא אינה לוקחת בחשבון את ההוצאות שינבעו מתוכנית רב שנתית.
תוכנית רב שנתית כפי שמדבר עליה ירון במונחים כלכליים היא למעשה בחינה ושינוי של תפיסת הביטחון הישראלית שצריכה להיעשות על ידי ועדה שתכלול את הצבא, משרד הביטחון, גופים אזרחיים וכן הלאה והיא תייצר תפיסת ביטחון רב-שנתית שתתוקצב בהתאם. ללא עבודה מסודרת אי אפשר להתייחס לתקצוב כזה ולכן, לטענת ירון, תוספת מיידית של 20 מיליארד שקל היא מינימלית לעת הזו.
ירון מדבר על חשיבות הוודאות והרצינות שהציבור הישראלי והשווקים העולמיים צריכים לייחס לפעולות הממשלה, וכאן הוא מדבר על מצב בו צריך לבצע התאמות בצד ההכנסות כבר עכשיו וזה אומר,לפחות להצעת ירון, להעלות את המע"מ ב-1% ל-18% כבר השנה וככה להראות רצינות  שהממשלה אינה מצטיינת בה.
"הצעדים המוצעים בהצעת המחליטים הם בכיוון הנכון וטוב שכך" אמר ירון "חשוב מאוד שצעדים אלו ייושמו. ברצוני להדגיש כי לאחר ניתוח הצעדים המוצעים – הן בצד ההכנסות והן בצד ההוצאות, עולה כי סך היקף ההתאמות עדיין קטן מהגידול הפרמננטי של 20 המיליארדים שהוזכר לעיל (תקציב הביטחון המיידי, נ"כ).
"בפרט, ההיקף של הצעדים המוצעים בצד ההוצאות מוגבל, ומחדד את קוצר היריעה להתכנסות באמצעות ריסון ההוצאות בתקציב. יתירה מזאת, האתגר בולט אף יותר לאור העובדה שמעבר לסוגיית המלחמה, הצעת התקציב כוללת תוספת לא מבוטלת בגין הוצאות שתוקצבו בחסר בתקציב 2024 ולהן אופי פרמננטי גם כן.
"לאור כל זאת, קשה לראות כיצד ניתן לבצע את ההתאמות האמורות לעיל ללא נקיטת צעדים להגדלה פרמננטית של ההכנסות כגון העלאת מע"מ, וצעדים אחרים שצפויים להניב הכנסות בהיקף מספק. משום כך חשוב לאמץ צעדים כאלה כבר עם התקציב הנוכחי כדי לשכנע את הציבור והשווקים בנחישות הממשלה לשמר תוואי פיסקלי אמין. יתירה מזאת, בהינתן סדרי הגודל העדכניים של ההתאמות הנדרשות נכון היה אף להקדים את היישום של חלק מההתאמות בצד ההכנסות כגון מע"מ לשנת 2024 וודאי שחשוב ליישמן לכל המאוחר עד תחילת 2025" אמר ירון.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ברור שדחו ל2025 עד אז הממשלה תתחלף
    ביבי בשקל 01/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביבי בארה"ב במיאמי 2025
    סגור
  • 2.
    מלווה מלחמה
    ארי 01/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה שהמדינה לא תוציא מלווה מלחמה הלוואה מהאזרחים כמו בשלום הגליל ותחזיר אחרי כמה שנים לאזרח.
    סגור
  • 1.
    גועל נפש במקום להוריד מע''מ כדי לעודד צמיחה מעלים אותו! (ל"ת)
    הקריסה בקרוב 01/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור