השוק

מס מיוחד על הבנקים: 2 מיליארד לסמוטריץ', 20 מיליארד פחות לשיקום

במערכת הכלכלית מזועזעים מהצעת אוצר להטיל מס מיוחד רק על המערכת הבנקאית; גורם בבנק ישראל: אסור להטיל מס על 5 חברות בלבד; גורמים כלכליים: מיסוי רק של הבנקים יגרע 20 מיליארד שקל מהיכולת לממן את שיקום משקי הבית והעסקים קטנים
ניצן כהן |  10
בנימין נתניהו, אמיר ירון (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
במערכת הכלכלית מזועזעים מהצעת האוצר שנתמכת על ידי שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לפיה יוטל מס מיוחד על 5 חברות חברות בישראל - הבנקים. בנק ישראל מוביל את ההתנגדות למהלך כזה אולם במערכת הכלכלית כולה סוערות הרוחות בשל הפגיעה הבלתי מידתית ביכולת השיקום של הכלכלה הישראלית ביום שאחרי המלחמה.
על פי חישובים שנערכו במערכת הכלכלית הרי שהטלת מס מיוחד על הבנקים תביא לגביית עודפת מהם של מיליארד עד 2 מיליארד שקל ואם מהלך כזה לא בא כמהלך כולל בכלכלה הישראלית אלא מכוון ל-5 חברות בלבד הרי שהפגיעה בעלי המניות של החברות האלה (נזכיר אלה אנחנו הציבור בעיקר באמצעות הפנסיה והחסכונות שלנו) תהיה לא מידתית.
נסביר לרגע את הדברים: אם אנחנו מטילים מס מיוחד על 5 הבנקים בישראל הרי שאנחנו יוצרים מצב בו המשקיעים, בטח הזרים, יעדיפו לצאת מהשקעה שלהם כבר עכשיו וכשיעבור זעם, אם בכלל, לחזור להשקעה הזו ובמחירים אחרים לגמרי. אם אנחנו מטילים מס על כל המגזר הפיננסי והוא תחום בזמן - כמו שנגיד בנק ישראל מציע לאוצר - הרי שניתן לשווק את זה למשקיעים כצו השעה ותרומה לשיקום כלכלת ישראל, בטח בימים של ממשלה בזבזנית וסקטוריאלית כל-כך.
נמשיך רגע להסבר נוסף, כפי שהוא עולה מהמערכת הכלכלית. הטלת מס שמשמעותה לקחת לבנקים 2 מיליארד שקל, הרי שזה אומר שהבנקים יצטרכו לברור בקפידה יתרה את הגורמים שהם מעוניינים לתת להם אשראי ואם הנגישות לאשראי של החברות גדולות מובטחת, הרי שהנגישות של משקי הבית והעסקים הקטנים לאשראי, לא קיימת  והם תלויים כמעט לבד במערכת הבנקאית.
גורמים בבנק ישראל אמרו היום שעקרונות המיסוי לא יכולים להיות ממוקדות חברות ספציפיות אלא ממוקדות סקטור או תעשיה או כל הגדרה שתהיה רחבה ככל הניתן אבל  שיש לה מכנה משותף. ומכיוון שאנחנו מדברים על "מס מלחמה" הרי שמיסוי כזה צריך להיות תחום בזמן כדי שהמערכות שיפגעו יוכלו לנהל שיח עם בעלי המניות שלהם ולתכנן  את עסקיהם טוב יותר.
עוד אומרים במערכת הכלכלית שאם מוטל מס רק על הבנקים קורים מספר תהליכים שהשורה התחתונה שלהם היא פגיעה במארג העדין של הכלכלה הישראלית ביום שאחרי המלחמה. הגורם הראשון הוא בעלי המניות, אלה יעדיפו שלא להחזיק במניות של חברות שנמצאות על הכוונת באופן בלעדי של האוצר ומכאן במקרה הטוב המשקיעים ימכרו את המניות ובמקרה הפחות טוב הם יסרבו להעמיד הון למערכת הבנקאית שתיאלץ לקרנות אותו במחירים גבוהים יותר.
ומאחר שאם בנק קונה כסף במחיר גבוה הוא צריך גם לגבות עליות מחיר גבוה ואז אנחנו שואלים מי הנפגעים ממהלך כזה? התשובה, לפחות לפי בנק ישראל, היא מעמד הביניים, משקי הבית והעסקים הקטנים.
משקי הבית והעסקים הקטנים לא יכולים לקחת מימון מאין סוף מקורות. על פי רוב הם ילכו למערכת הבנקאית וכשהעלות ההון של זו גבוהה יותר ואולי אף אין לה את  כל ההון שהיא יכולה לקחת כדי לגלגל לעסקים, הרי שיקרו שני דברים במקביל, לפחות לפי התיאוריה הכלכלית.
תהליך הראשון הוא ייקור ההלוואות לי שכושר המיקוח שלו חלש יותר - משקי הבית והעסקים הקטנים. והשלב השני, הבנקים יצטרכו לבחור טוב יותר את העסקאות שהם נכנסים אליהם וזה אומר דיכוי ההשקעות בשיקום הכלכלה כי הרי כשבנק הופך בררן, הרבה צרכני אשראי נופלים הצידה.
אם כן, לפחות לפי בנק ישראל, בכירים במערכת הכלכלית שכולם נתמכים על ידי התיאוריה הכלכלית הרי שמיסוי מיוחד ל-5 בנקים על משקלם הכבד בכלכלה הישראלית, הרי שהפגיעה בכלכלה תהיה גדולה מגביית 2 מיליארד השקלים.
הפתרון, לפחות לשיטת בנק ישראל שנתמך על ידי הנגיד, פרופ' אמיר ירון, נמצא במיסוי כל הסקטור הפיננסי כולל חברות כרטיסי האשראי,  הבנקים,  חברות הביטוח,  בתי ההשקעות וכן הלאה בשיעור נמוך יותר (כי המס יתחלק בין יותר חברות), לתחום אותו בזמן וככה לייצר וודאות בימים בהם ברור שכולם צריכים  לקחת  חלק במימון המלחמה, השיקום והתיאבון הבלתי נגמר של השותפות בקואליציה לכסף.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    אין מה להגן על הבנקים
    יוני 01/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    במשבר הפיננסי של איסלנד הממשלה נתנה לבנקים לקרוס ולא קרה שום דבר. הבנקים חזקים מספיק על מנת לשלם מס מיוחד על הכנסות ממיסים ומעמלות ממש כמו האזרחים. לא יקרה להם כלום. צריך לקחת מס הכנסה ממי שיש לו הכנסה ולא רק ממעמד הביניים שנשחק עד דק.
    סגור
  • 7.
    הכל, הכל ורק לא לקצץ בכספים הקואליציונים
    מייקי 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ביבי שבוי לגמרי בידיהם של סמוטריץ ובן גביר. מבחינתו לקצת מאות מליונים במערכת הבריאות ולהרוס אותה, אבל לא חלילה לקצץ במיליארד שניתן למופרעת אורית סטרוק. איך האיש הזה הורס את המדינה, ואיך הקואליציה מרשה לו? איך נפלנו ככה?
    סגור
  • 6.
    מס צודק, הריבית חונקת אבל הבנקים מרוויחים ממנה
    עמי 01/2024/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הבנקים הרוויחו טוב גם לפני העלאות הריבית ועכשיו עם עליית הריבית הל מרוויחים כאשר כל שאר הסקטורים נאנקים תחת עול הריבית. ובנוסף לא מעבירים את הריבית לפיקדונות ולחסכונות של הציבור. אז זו דרך לגיטימית לקבל חלק מההון חזרה לציבור
    סגור
  • 5.
    ברור שסמוטריץ מחפש כסף, כדי שיוכל לחלק לתומכים שלו (ל"ת)
    ממ 01/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 4.
    רעיון מבריק - הבנקים עשו קופה ענקית מבלי להתאמץ רק על
    בגדי המלך החדשים 01/2024/11
    הגב לתגובה זו
    3 2
    ידי ניצול החלשים אנשי הפריפריה השכבות החלשות בנק ישראל רוקן את כיסנו לתוך קופת הבנקים הגיע הזמן שהאוצר יגבה חלק מהרווחים הללו חזרה לשכבות החלשות
    סגור
  • 3.
    אחרי שהבנקים הרוויחו מיליארדים
    מבורך ביותר 01/2024/11
    הגב לתגובה זו
    6 0
    העלו ריביות להלוואות והמשכנתאות. ונתנו ריביות נמוכות לפקדונות. הרוויחו מיליארדים יותר מהרווח הרגיל שלהם. הגיוני ביותר שיחזירו חלק מהמיליארדים למדינה לטובת חיזוק המשק וחיזוק הלחימה.
    סגור
  • 2.
    הגנבים הגדולים בוכים
    ח 01/2024/11
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שיפשטו רגל מוסדות נכלוליים ומושחתים
    סגור
  • 1.
    להריץ מחאה נגד הבנקים שהם יממנו חלק ניכר מעזרה לנזקקים
    האמיתי 01/2024/11
    הגב לתגובה זו
    7 0
    צודק מאד הפעם סמוטריץ לשם שינויהבנקים הם העושקים הגדולים של החברה בישראל בנק לא צריך להרוויח מילארדים על חשבון משקי הבית בארץ שמהם הוא גובה עמלות רצח בכל מקום בחסות בנק ישראל שבמקום לשמור על הציבור שומר על הגנבים
    סגור
  • הבסיס לכלכה צומחת סדר וארגון
    לילי 01/2024/11
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הבנקים לא מחליפים ממשלה בעזרה לנזקקים. הבנקים יכולים לשלם 100% מס וכך יולאם ענף הבנקאות . כשיגמר הכסף ילאימו חברות אחרות. את השיטה הזאת ניסו בוונצואלה ועתה אין להם בתי חולים או כסף ללחם .
    סגור
  • מה הבאסה?
    ע 01/2024/11
    הגב לתגובה זו
    1 2
    שישראל היא ונצואלה 2. מיליונים יגוועו ברעב. וקלאוס שוואב וחבריו לציר הרשע ישתו שמפניה. את אותו המהלך עשו בסין הקומוניסטית וצפון קוריאה: דיללו את האוכלוסיה לעשר אחוז בלבד. רק אלה שהסכימו להשבע אמונים לקיסר, נשארו בחיים. ואנשים מאמינים שישראל זה דמוקרטיה. הנה הסוציאליזם, קומוניזם, מארקסיזם, פאשיזם וכו' חוזר לעולמנו. פעם אחרונה הוא נראה בגרמניה 1940. 2024 הוא חוזר, רק לישראל
    סגור