השוק

במגדל שוקי הון מורידים תחזיות - סיכוני האינפלציה גבוהים

האנליסטים  במגדל שוקי הון מעדכנים את התחזיות שלהם לשנת 2024 ולמעשה הם מיישרים קו עם שאר בתי ההשקעות שבניתוח קר, מקצועי ומחושב רומזים על רמות הסיכון ההולכות וגדלות לכלכלה המקומית
ניצן כהן | 
שגיא שטיין (צילום פוטו פארג, פלאש 90, pixabay)
האנליסטים בבית ההשקעות מגדל שוקי הון רומזים (ואולי יותר מכך) על הסיכונים לכלכלה הישראלית בשנה הקרובה. הנתון המרכזי שיש לשים אליו לב הוא הלחצים האינפלציוניים שממשיכים להיות  גבוהים. נכון, ישראל מתכנסת ליעד יציבות המחירים, אבל התקציב הלא אחראי שמתקרב ובא, גורם  לכולם לשנות תחזיות, כבר עכשיו.
אם כן, במגדל שוקי הון אומרים היום כי שנת 2023 הייתה שנה חיובית למדי בשוקי ההון בעולם, עם עליות בשיעורים דו-ספרתיים שנרשמו בבורסות המרכזיות. זאת למרות התגברות חוסר הוודאות הגיאו-פוליטי, שבאה לידי ביטוי בין היתר בהמשך המלחמה באוקראינה ובפרוץ המלחמה בישראל, וכשברקע ריביות גבוהות שלפי התחזיות צפויות לרדת, לצד חובות גדלים ומחסומי סחר.
אלה יחד צפויים להעיב על הצמיחה הכלכלית הגלובלית, כך שלפי תחזיות קרן המטבע הבינלאומית תנוע סביב כ-3% בכל אחת מהשנים 2023-2024, כאשר בשלב הנוכחי הכלכלה האמריקאית מפגינה יציבות בעוד כלכלת גוש האירו מפגינה חולשה יחסית.
בישראל, המסחר בבורסה המקומית התאפיין בתנודתיות גבוהה יחסית, שסיכמה את השנה עם תשואה חיובית מתונה ובביצועי חסר ביחס לביצועי הבורסות הבולטות ברחבי הגלובוס, על רקע המצב הביטחוני המאתגר וחוסר היציבות הפוליטית.
במבט על הכלכלה הישראלית השנה, במגדל שוקי הון סבורים כי בדומה לצפוי בעולם, גם בישראל תירשם האטה, וקצב הצמיחה השנתי יעמוד על כ-1.8%, לעומת קצב צפוי של כ-2% לשנת 2023. זאת, למרות תנאי פתיחה טובים מהם נהנתה הכלכלה המקומית ערב מלחמת חרבות ברזל, שכללו בין היתר שיעור חוב תוצר נמוך של כ-60%, שיעור אבטלה נמוך ורמת מינוף משקי בית נמוכה.
עוד צופים במגדל שוקי הון כי האינפלציה בישראל בשנת 2024 תסתכם בכ-2.4% ומעריכים, כי "עיקר ההתמתנות תבוא להערכתנו מסעיפי השכירויות המהווים כרבע מהמשקל במדד המחירים לצרכן. במאזן הסיכון לתחזית, עיקר הסיכונים שאנו צופים להפתעות באינפלציה הם כלפי מעלה ולא כלפי מטה". זאת נוכח עליות מחירים הנרשמות בסעיפי המזון, בסעיפי אחזקת דירה ובביטול הסבסוד למחירי הדלקים. עוד בקשר לאינפלציה, במגדל שוקי הון צופים עלייה בסעיפי נסיעות לחו"ל במחצית השנייה של 2024 ועלייה אפשרית נוספת במדד במקרה בו תירשם היחלשות בשוק.
בקשר לריבית, הערכת מחלקת המחקר של מגדל שוקי הון היא להורדות ריבית בקצב מתון, כך שבסוף השנה היא תעמוד על כ-3.75%-4%, לעומת 4.5% כיום – "מה שמוביל לכך שהריבית הריאלית צפויה להיות חיובית ומרסנת לכל אורך שנת 2024", כך לפי בית ההשקעות.
עוד סבורים במחלקת המחקר של מגדל שוקי הון, כי "שנת 2024 תושפע מתוואי הורדות הריבית בכלכלה העולמית. קצב הורדת הריבית בכלכלות המפותחות ייקבע על-ידי סביבת האינפלציה. התבססות האינפלציה תהיה תהליך ארוך שיושפע גם מחוסנו של שוק העבודה. הריבית הגבוהה בכלכלות המפותחות צפויה להשפיע לרעה על שיעורי הצמיחה בכלכלות המתפתחות והמפותחות, כולל עלייה בשיעורי האבטלה וכן ירידה צפויה ברווחי החברות".
יחד עם זאת, במחלקת המחקר של בית ההשקעות מעריכים כי בשנה המתחילה כעת הכלכלה העולמית לא תגלוש למיתון, אלא תציג האטה בקצב הצמיחה. עיקר הפגיעה, לפי מגדל שוקי הון "צפויה בהוצאה לצריכה פרטית, בה משקי הבית יתמודדו עם שחיקה בהכנסה הפנויה הריאלית, כשמנגד הוצאות משקי הבית והוצאות על הלוואות יכבידו ויפגעו בעיקר בהוצאות על מוצרים בני-קיימה". 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה