השוק

סמוטריץ': "תוקם מנהלת העוטף - בעלות מיליארד שקל לפחות"

שמו של עוטף עזה ישונה ל"חבל התקומה". הקבינט החברתי כלכלי הכריז על הקמתו של גוף שיתכלל את הטיפול במשפחות שנפגעו מהאסון. הפרויקטור שמונה לעמוד בראשו הוא תא"ל (במיל') משה אדרי, שיהיה כפוף לרה"מ נתניהו. עסקים בכל הארץ יזכו לשורת הטבות, בדגש על החזרי הוצאות קבועות
מערכת ice |  1
עלויות המלחמה (צילום פלאש 90/ מיכאל גלעדי, shutterstock)
"אנחנו מאשרים היום מיליארד שקל ראשוניים ומיידיים להקמת מנהלת העוטף": הבוקר (חמישי), היום ה-13 למלחמת חרבות ברזל שהביאה לאובדן חיי אדם של יותר מ-1,400 ישראלים ולהשפעות ניכרות על המשק הישראלי, התכנס סוף סוף הקבינט הכלכלי חברתי של ממשלת ישראל.
מ"מ יו"ר הקבינט החברתי כלכלי הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שנאבק לאחרונה על מקומו בזירה הציבורית וסופג ביקורת קשה על התנהלותו בתפקיד מצד בכירים במשרדו.  בצל החשש מאופק דירוג האשראי של ישראל ובפתח הישיבה, הכריז יו"ר הציונות הדתית על מה שנראה כמו שורת הטבות לאזרחי ישראל ובראשם תושבי הדרום.  
"כולנו שותפים, כמו בכל הימים האחרונים, לחיזוק הגדול לצה"ל, לוחמיו ומפקדיו, אנשי כוחות הביטחון וההנהגה של כולנו", הצהיר סמוטריץ', "כשר אוצר וכמי שעומד בראש הקבינט החברתי כלכלי נתתי מבחן אחד פשוט ביום שאחרי המלחמה הזו והוא שאנחנו לא בונים מיגון יותר לעוטף. אם לא נגיע למצב הזה – אנחנו נכשלנו". 
"הדבר הראשון שנעשה היום בקבינט זה להקים את מנהלת התקומה שמוביל תא"ל משה אדרי, על פי מינוי של ראש הממשלה", הוסיף שר האוצר. "הטיפול והשיקום ביישובי העוטף, באנשים, בשכונות, בבתים, בקהילות יהיה יסודי, מכיל, אנושי, משתף ומתייעץ, עם אפס ביורוקרטיה, אפס רגולציה ועם כל הכלים, כולל כאלה שלא הכרנו עד היום".
 
מנהלת תקומה היא גוף ייעודי לתקופה של 5 שנים, והיא תישא באחריות ובכלל הסמכויות הנדרשות לצורך ניהול וביצוע פעולות לשיקום ולחיזוק חבל התקומה ואוכלוסייתו באופן מהיר, בטוח ומיטבי בטווח המיידי, הבינוני והארוך. תקציב הפעילות המיידי הראשוני שיועמד לטובת הפעילות של המנהלת יעמוד על מיליארד ש"ח ובראשה יעמוד תא"ל (מיל') משה אדרי, אשר יהיה כפוף לראש הממשלה. 
המנהלת תוביל את המאמץ הלאומי בשיקום ופיתוח החבל, תוך שהיא פועלת להסיר חסמים ולתאם בין משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מוסדות לאומיים וגופים ייעודיים נוספים. כמו כן, המנהלת תרכז את הקשר מול ארגוני החברה האזרחית, ארגוני המגזר העסקי והפילנתרופיה בכל הקשור בעבודת המנהלת בשיקום חבל התקומה ותפעל להשבת התושבים למקום מגוריהם עם תשתיות חברתיות וכלכליות חזקות מאי פעם.

ראש המנהלת כפוף לרה"מ. נתניהו במליאת הכנסת במעמד אישור ממשלת האחדות (צילום: פלאש 90)
המנהלת תפעל עבור התושבים בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות והגופים היציגים של היישובים כאשר זאת יתופעל ע"י העסקת עשרות רכזי 'תקומה' במועצות המקומיות וביישובים הרלוונטיים. חבל התקומה, כפי שנקבע והוגדר בהחלטה, הוא אזור שדרות רבתי והיישובים במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב אשר בתיהם, כולם או חלקם נמצאים בטווח של עד 7 ק"מ מגדר המערכת סביב רצועת עזה.
ביחס לתקצוב המנהלת, הצביע שר האוצר על הסכום הראשוני שהמדינה תספק עבור המהלך: "אתם תראו בהחלטה מיליארד שקלים ראשונים וזה ראשוני ומיידי. אנחנו רוצים לייצר מקסימום שגרה וקיום פעילות בכלל הסקטורים במשק בזמן המלחמה. נדון היום במערכת החינוך. אין ספק שזה מפתח להמשך תפקוד של הרבה סקטורים במדינה ישראל".
ביחס לשוק העבודה, הוסיף השר סמוטריץ' כי "הקבינט יצטרך לקבל החלטות מהר". אחת הפעולות שצפויות להתבצע היא הסרת מכסות לעובדים זרים, על מנת למלא חוסרים בידיים עובדות כמו בשוק הבנייה. "מהר מאד תראו החלטות על מענקים לרשויות, לניצולים ולמפונים. זה יובא מהר. משרד האוצר יציג היום תכנית גדולה ומקיפה לסיוע למשק בתקופת המלחמה", סיכם סמוטריץ'. 
 
​רשויות חבל התקומה כוללות את שדרות והמועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב .מטרותיה המרכזיות של המנהלת הן שיקום וחיזוק מרקם החיים של הרשויות, היישובים, הקהילות והתושבים שנפגעו בחבל 'התקומה', בדגש על היבטים נפשיים, חברתיים וחומריים. בינוי, שיקום ופיתוח פיזי של חבל 'התקומה' והיישובים שנפגעו בו, לרבות שיקום ושיפור תשתיות ושירותים שנפגעו, תוך מינוף ההשקעות לשיפור התשתית לצמיחה.
נוסף על כך, חיזוק האמון, החוסן ותחושת הביטחון האישי והקהילתי לחבל התקומה. סיוע לגורמים המוסמכים בממשלה בשיקום הפעילות הכלכלית והחקלאית ביישובים ובחבל התקומה ומינופו לצמיחה. יצירת מענה מרכזי אחוד לרשויות המקומיות ולישובים שבחבל 'תקומה' תוך שקיפות מלאה.
המנהלת תורכב מצוותי פעולה שיגבשו את המענים הנדרשים. לצד גורמים בכירים מטעם המנהלת, בצוותי הפעולה ישתתפו נציגים בכירים קבועים ממשרדי הממשלה וגופים ממשלתיים רלוונטיים אחרים. משרד הביטחון, באמצעות מנהלת ביצוע ייעודית שהוקמה במסגרתו, ישמש כזרוע ביצוע של המנהלת בנושאים הרלוונטיים.

בכירי האוצר במעמד ההכרזה על ההטבות לעוטף עזה (מירי שמעונוביץ/ לע"מ)
בתוך כך, שר האוצר הכריז על שורת הקלות תזרימיות: קרן הלוואות בערבות המדינה בהיקף 10 מיליארד שקלים וכן שורה של הקלות בקרן הלוואות המדינה לעסקים קיימים, דחיית תשלומי ביטוח לאומי לעצמאיים, הקדמת תשלומי המדינה לספקים,  שיפוי מיידי למעסיקים ועצמאים בעד ימי מילואים ודחיית תשלומי מע"מ נוסף להארכת רישיונות ודחיית אגרות והקדמת מס הכנסה שלילי
עסקים עד 7 ק"מ ואשקלון, בכפוף לאישור ועדת הכספים יקבלו החזר מלא לנזק ישיר של פגיעה פיזית במבנה וציוד, החזר מלא לכלל הנזק העקיף כמו תשלומי שכר, אובדן המחזור וכדומה. עסקים בכלל הארץ יקבלו החזר מלא לנזק ישיר של פגיעה פיזית במבנה וציוד. מענק המשכיות עסקית: מענק שמטרתו להעניק מענה ראשוני, מהיר ורוחבי לעסקים. מענק זה ישקף הוצאות קבועות של העסק וכן השתתפות ברכיב השכר, המענק יינתן בצורה דיפרנציאלית כך שעסק שנפגע יותר, יקבל יותר. 
המענק יינתן לעסקים שהמחזור הפעילות שלהם היא עד 400 מיליון ש"ח וקיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% בחודש אוקטובר לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי. יינתן מענה נקודתי לעסקים חדשים.  המענק יינתן לפי הנוסחה לעיל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    גם בזה יפריעו לך. יחפשו איך להכפיש
    דודי א 10/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יקומו הפגועי נפש . אחים לנשק וינסו להגיד שהם עושים טוב יותר .. כרגיל מחפשים סיבות לפרק את העם.. בושה גם הכסף שתביאו לא ישכיח את מה שעשו
    סגור