השוק

המדריך להתנהלות כלכלית נכונה בזמן מלחמה

איך להתנהל כלכלית נכון בזמן מלחמה? מאילו טעויות כלכליות חשוב להימנע בימים אלה ואיך אפשר לשרוד את תקופת חוסר הוודאות הנוכחית. תשובות לשאלות הכלכליות הבוערות של הרגע
 
אור פוריה | 
מלחמת חרבות ברזל (צילום shutterstock, פלאש 90/ חיים גולדברג)
אנחנו במלחמה והחברה הישראלית מתמודדת עם קשת של רגשות לא פשוטים מכעס, דרך עצב, דאגה, תסכול, חרדה ועוד. בין אזעקה לאזעקה אנחנו מנסים לקיים שיגרה ולשמר את מה שיש לנו. אחרי שנה כלכלית לא פשוטה מגיעה המלחמה ויוצרת אי-ודאות קשה בכל התחומים.
אמנם מרגיש מעט מוזר לדבר על כסף בצל הלחימה, אבל כדי לשמור על חוסן הציבור והחברה, צריך לשים את הדברים על השולחן ולעסוק בהם. אבקש להציע דרכי פעולה וניתוח קצר לכמה מהשאלות הבוערות בתחום הכלכלי. כדי להתנהל נכון פיננסית, חשוב לנהל סיכונים בצורה נכונה ולבצע תהליכי קבלת החלטות מושכלים. כידוע לכולנו, כלכלה מושפעת מאוד מפסיכולוגיות שוק ולכן חשוב להימנע מקבלת החלטות פזיזות שיהיה להן אפקט מתגלגל.
הנה תשובות ל-4 שאלות בוערות של הרגע:
האם להצטייד בכסף מזומן?
דובר צה"ל המליץ לאזרחי ישראל ב-9.10 כשהיו התראות להתחממות הגבול בצפון, להצטייד בכסף מזומן. ההודעה עוררה שאלות בציבור: כמה מזומן כדאי להחזיק ומאיפה
כדאי למשוך?  
אבל השאלה היותר נכונה שצריכה להישאל היא: האם היה נכון שסמכות צבאית, תוציא הודעה כזו ומה עלולות להיות ההשלכות שלה. מאחר ואין חשש ליציבות המערכת הבנקאית בישראל ומאחר שאנו חיים בעולם שבו ניתן לבצע כמעט כל העברה של כסף באמצעים אלקטרוניים, דוגמת ביט, פייבוקס ועוד ומאחר הרוב המכריע של בעלי העסק מקבלים כרטיסי אשראי, נראה כי אחזקת מזומן בכמויות גדולות היא פאניקה מיותרת.  במידה וציבורים גדולים ייענו להמלצה של דו"צ, זה אף עלול להיות מסוכן למערכת הבנקאית בישראל. דובר צה"ל אכן הודה בדיעבד שזו הייתה טעות להמליץ לציבור להצטייד למקרה אסון. אנחנו מסכימים.
כדאי לפתוח חסכונות אם יש כרגע בעיה תזרימית?
המוצרים הפנסיוניים - קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים, קופות גמל וקרנות השתלמות, הם הכספים הטובים ביותר שיש לנו. כל הרווחים שנשיג בהם פטורים ממס רווחי הון ואלה הכספים האחרונים בהם יש לבצע שימוש. מי שזקוק לכסף נזיל, יכול לשקול לא מעט פתרונות יצירתיים דוגמת הלוואות בתנאים מצוינים ממוצרים פנסיוניים כמו קרנות השתלמות או קופות גמל, פוליסות חיסכון ועוד.
 
זה זמן טוב למכירת ניירות ערך, אג"ח ועוד?
מצד אחד המצב בישראל כרגע רע ויכול להחמיר עוד יותר אך מכירה של ניירות ומניות תוביל להפסד מיידי. מכירה כעת תהיה במחירי שפל שכן מחירי המניות, שגם כך היו מתוחים למטה לאור החששות מהרפורמה המשפטית, ירדו בעוד כ-10 אחוז נוספים מתחילת הלחימה. מכירה במחירי החסר הנוכחיים תביא לקיבוע הפסדים.
שימו לב, ישנם פרמטרים רבים אשר דווקא תומכים בעליה פוטנציאלית במחירי המניות בישראל: הרפורמה המשפטית שירדה מסדר היום, לפחות לעתיד הנראה לעין. תמחור החסר המשמעותי, גם כתוצאה מהרפורמה וגם כתוצאה מהלחימה. בלימה באינפלציה – רק החודש פורסם מדד שלילי של 0.1% בניגוד לציפיות למדד חיובי של 0.3%.
סבירות גבוהה להורדות ריבית בחודשים הקרובים, גם לאור הלחימה וגם לאור הבלימה באינפלציה. ברור שהעלאות ריבית נוספות ירדו מהפרק. 
 
זה זמן לקנות מט"ח? האם לקנות מטבע זר? השקל ממשיך לרדת ואולי כדאי לקנות כמה שיותר מט"ח? ואם לקנות אז יורו או דולרים, מה עדיף?
לאור המצב השקל אכן נחלש, הוא החל להיחלש עוד לפני המלחמה אולם כעת מסיבות ברורות הוא ממשיך לרדת. מי שיכול לקנות מט"ח צריך לזכור כי הקנייה שלו "יקרה" יותר כעת. צריך לזכור שלאורך זמן הפרמטרים הכלכליים תומכים דווקא בהתחזקות השקל (ירידה של שערי המט"ח). לאור ההנחה שהרפורמה המשפטית לא תקודם בעתיד הנראה לעין, אם בכלל, נדמה שיש דווקא פוטנציאל לא קטן להתחזקות של השקל ולירידה של הדולר.
לסיכום: ניתוח מצב המשק
החלק היותר האופטימי במצב הוא שבשנה האחרונה ראינו כיצד המשק והכלכלה הישראלית יודעים לייצב את עצמם גם בתקופות מאתגרות ולא יציבות, מאחר ומדובר על משק וכלכלה חזקים. המלחמה בהיקפה אכן חורגת מכל מה שהכרנו בשנים האחרונות ואין ספק כי יהיו עלויות רבות למשק ולכולנו, אולם מצב זה יכול גם להביא אתו הזדמנויות – מי שיכול וקונה כעת מניות או אג"ח – קונה אותם במחיר נמוך מאוד אשר צפוי לעלות (משמעותית) לאחר סיום המלחמה ובסבירות לא קטנה גם במהלכה. המשק הישראלי יקום מהמשבר ואף יזכה לתנופה ותמיכה ולכן ברור לכולנו כי אחרי המלחמה נתאושש ואף נהיה חזקים ומאוחדים יותר.
ברמה האישית אבקש להוסיף ולחזק את עם ישראל, אנחנו עם מיוחד וחזק! אם יש גורם אחד וודאי כיום הרי זה שהחוסן והרוח הישראלית ינצחו! זהו הגורם הוודאי הנחרץ והברור. ביחד ננצח.
הכותב: אור פוריה, מתכנן פיננסי, בעלים של חברת 'פוריה תכנון פיננסי'
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה