השוק

בנק ישראל: התגובה של השווקים להתערבות במסחר במט"ח טובה

בנק ישראל הפתיע היום כשגולן בניטה, מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל, אמר שהלילה בנק ישראל סיפק הלילה נזילות למשקיעים המוסדיים ובעיקר לקרנות הנאמנות; בניטה הוסיף שמכירת הדולרים הבוקר הרגיעה את השווקים
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל, גולן בניטה אמר היום בתדרוך לעיתונאים כי הלילה בנק ישראל סיפק נזילות למשקיעים המוסדיים ובעיקר לקרנות הנאמנות. התהליך הזה הרגיע את השחקנים ומנע צניחה של הבורסה היום.
בנוסף אמר בניטה שמכירת הדולרים האגרסיבית של בנק ישראל הבוקר הרגיעה את השוק והרגיעה הזו הייתה חוצת שווקים. כלומר הרגיעה את השחקנים בשוק המט"ח, בשוק המניות ובשוק האג"ח.

בניטה אמר עוד שהוא לא זיהה מצוקת נזילות אצל המוסדיים אבל הוא נערך למצב כזה ולכן החשש מפידיונות גדולים של משקי הבית בקרנות הנאמנות היה הגורם למהלך.
נזכיר שאתמול נרשמו ירידות שערים חדות בבורסה וזאת למרות שהפדיונות של משקי הבית היו נמוכים ממיליארד שקל, כלומר סכומים נמוכים יחסית. מה שגרם לירידות החדות בשווקים היה ההיערכות של המשקיעים המוסדיים, כלומר מנהלי ההשקעות בקרנות הנאמנות נערכו לפדיונות גדולים ולכן מכרו סחורה בירידות שערים חדות.
בנק ישראל הבין מהר מאוד מה קורה והודיע חלמנהלי ההשקעות שהוא יעמיד להם הלוואות ריפו שקליות. כלומר הוא יעמיד להם מזומנים כנגד סחורה (מניות, אג"ח מט"ח וכן הלאה) וככה הם לא יצטרכו למכור סחורה בירידות שערים חדות ויגרמו לתגובת שרשרת בשווקים.
בפועל מה שקרה שהתגובה שציפה בנק ישראל לקבל מהשווקים התממשה והמוסדיים נרגעו ומיתנו את קצב המכירות תוך שהם לא חוששים יותר ממצב של חוסר נזילות ולכן הירידות היום בבורסה היו קלות יחסית. משקי הבית אגב, פדו נכון לצהריים סכומים נמוכים יחסית מקרנות הנאמנות ונראה שפעולת ההרגעה של בנק ישראל מצליחה, לפחות כרגע.
באשר לחשש ממתקפת ספקולנטים אמר בניטה שאכן קיים סיכון כזה וברור לבנק ישראל שהספקולנטים ינסו את בנק ישראל אבל התוכנית היא מספיק גדולה (30 מיליארד דולר, נ"כ) כדי לפגוע בהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה