השוק

אחרי הודעת בנק ישראל: הדולר מתייצב על 3.9 שקל

לראשונה בשנים האחרונות הודיע בנק ישראל על מכירת דולרים במהלך של בלימת הזינוק שלו ולאחר שאתמול החוזים על הדולר כבר נגעו ב-4 שקלים, המסחר מתנהל כשהמטבע האמריקאי מתייצב ברמה של 3.9 שקל
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, יונתן זינדל)
באופן מפתיע למדיי (או שלא) הודיע היום בנק ישראל על מכירת 30 מיליארד דולר כדי למתן את התנודתיות של המטבע האמריקאי. מדובר במהלך אמיץ מאוד של בנק ישראל ומתבקש מאחר ואם נקודת האיזון (ככל שיש כזו) עמדה על אזור ה-3.85 שקל, הרי שהמלחמה הרימה את הדולר לאזור ה-4 שקלים וזה אומר שכעת נכנסים שיקולים של פניקה ולא שיקולים כלכליים.
התגובה של בנק ישראל מתבקשת ולמעשה נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, החליט לפעול כ"ממתן תנודות" ולא כמווסת שערי חליפין וגם זו החלטה אמיצה מאוד משום שהקולות בשוק ההון קראו אתמול (ובכלל בתקופה האחרונה מקורבי הממשל) לווסת את שער החליפין אבל מהלך כזה הוא מהלך מרחיק לכת ולכן פעילות כ"ממתן תנודות" היא המהלך האמיץ והמתבקש.

דבר נוסף שיש לשים אליו לב. החשש הגדול הוא ממצוקת נזילות דולרית של המערכת הבנקאית וזאת בגלל העובדה שהכיוון בשנה האחרונה הוא אחד - רכישת דולרים וכעת הפעילות בכיוון הזה מתגברת וזה עלול לייצר מצוקת נזילות קצרת טווח במערכת הבנקאית ואת זה בנק ישראל לא יכול לאפשר ואם הוא נכנס כמוכר לשוק הרי שהחשש ממצוקת נזילות הולך ומתפוגג.
נזכיר בשולי הדברים שאמיר ירון נמצא בסוף הקדנציה שלו והוא פועל היום בהלימה לפעילות שלו לאורך הקדנציה. כלומר הוא נגיד פעיל, מתקדם מאוד בחשיבה הכלכלית שלו ופועל באופן עצמאי אבל שלא במנותק מהנעשה במדינה. כך למשל בשיא תקופת הקורונה הוא מכר דולרים ועמד כחומה בצורה בפני הלחצים למכור דולרים בתקופה של מעורבות פוליטית חריגה בכלכלה. היום, ירון חוזר לפעול ובאחריות גדולה ומספק את הנזילות המתבקשת למערכת הבנקאית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה