השוק

לאומי: "פיחות נוסף של השקל עשוי לגרום לעוד העלאת ריבית"

בנק ישראל מותיר את הריבית ברמת 4.75%. ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי: "בנק ישראל ציין שאמנם האינפלציה מתמתנת, אך היא נמצאת מעל היעד. באשר לפעילות הכלכלית, רמת התוצר אמנם משקפת פעילות המצויה מעל קו המגמה טרם משבר הקורונה, אך קצב הצמיחה הינו מתחת לפוטנציאל צמיחת המשק"
מערכת ice | 
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.75% וזאת בתאם לתחזיות המוקדמות. ירון למעשה ממשיך במדיניות של "לא להפתיע את השוק" אולם הסיכויים להעלאת ריבית בחודש הבא גדלו משמעותית כרגע.
ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, הגיב להחלטת הריבית של בנק ישראל וכתב: "כצפוי, בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 4.75%. בנק ישראל ציין שאמנם האינפלציה מתמתנת, אך היא נמצאת מעל היעד. באשר לפעילות הכלכלית, רמת התוצר אמנם משקפת פעילות המצויה מעל קו המגמה טרם משבר הקורונה, אך קצב הצמיחה הינו מתחת לפוטנציאל צמיחת המשק, תוך שמספר אינדיקטורים מצביעים על התמתנות בצמיחה.
גם בשוק העבודה התמונה מעורבת, תוך ששוק העבודה מוסיף להיות בסביבת תעסוקה מלאה, אך נמשכת מגמת הירידה בשיעור המשרות הפנויות. היקף הפעילות בשוק הדיור מוסיף להתמתן. מאז החלטת המדיניות האחרונה השקל נחלש והפיחות בשקל בחודשים האחרונים תורם לעליית קצב האינפלציה ולהתפתחותו בחודשים הקרובים תהיה השפעה על האינפלציה. משמע שפיחות נוסף של השקל, הצפוי לבוא לידי ביטוי בהאצה נוספת של האינפלציה, מהווה גורם העשוי לתמוך בהעלאת ריבית נוספת בהמשך הדרך ו/או לדחות את המועד לתחילת הפחתת הריבית. מדובר בהתפתחות אשר הואצה מאז תחילת חודש אוגוסט ופועלת לשינוי הצפי לאינפלציה ולצעדי המדיניות.
באשר לתמונה העולמית, בנק ישראל הדגיש שסביבת האינפלציה בעולם מתמתנת בחלק ניכר מהמדינות, אך עדיין שוהה מעל יעדי הבנקים המרכזיים, בעוד שאינפלציית הליבה נותרת דביקה וגבוהה. ההידוק המוניטרי בעולם נמשך והעלאות ריבית נוספות באירופה ו/או בארה"ב יכולות להשפיע גם כן בכיוון של העלאה נוספת בישראל ו/או דחיית המועד הראשון להפחתה.
החלטת המדיניות המוניטרית הבאה תתפרסם ביום שני, ה-23/10/2023, כלומר שיהיה עוד מידע רב יחסית לקבל עד להחלטה זו, ובכלל זה עוד שני פרסומים של מדד המחירים לצרכן, תוך ששיעור העלייה השנתי שלו צפוי לעלות חזרה לקרבת 4% והתחזית לשנה הקרובה צפויה להיות ברמה של כ-3% או מעבר לכך. פיחות משמעותי נוסף של השקל, תוך כדי הישארות של שער החליפין בצורה מתמידה ברמה גבוהה מספיק, תבוא לידי ביטוי בעדכון כלפי מעלה של הערכות אינפלציה אלו, תוך כדי בלימת תהליך ההתכנסות של האינפלציה לכיוון היעד, מה שעשוי לתרום עוד לאפשרות של העלאת ריבית נוספת ל-5%".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה