השוק

בכירי שוק ההון מסמנים תאריך - מתי יעלה הכאוס מדרגה?

הכלכלה המקומית נמצאת בשיא עונת הדו"חות וזה מאפשר הצצה לתהליכי קבלת ההחלטות בארגונים בתוך הכאוס הגדול הזה - אז לא, אין חדשות טובות מהתהליך הזה; ויש גם תאריך שעולה כחוט השני ביומנים של בכירי הכלכלה שאז יעלה הכאוס מדרגה | טור שישי
ניצן כהן |  20
בורסה (צילום unsplash)
אחת מתאוריות הכאוס מדברת על זה שאם רוצים להסיט את תשומת הלב מהנושא העיקרי צריך לייצר כל הזמן הסחות דעת וככל שתשומת הלב האנושית מתרגל להסחת דעת אחת, צריך לייצר את השניה ואז את השלישית וכן הלאה. אם כן, זה מה שאנחנו רואים ב-8 החודשים האחרונים.
אז אם אנחנו זורמים  עם התיאוריה הזו: אז לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שמה שעל סדר היום זה משפט אחד (שכולל כמה כתבי אישום) ואז מכניסים כאוס למשטרה שמאבדת שליטה על הנעשה בעשיית הליבה שלה (שמירה על הסדר הציבורי) ואז מכניסים כאוס למערכת המשפט (שמתקשה לענות הצורך הגובר ליישב סכסוכים בין צדדים נצים) ואז עוברים לצבא כך שיתקשה לענות על האתגרים הצבאיים וכן הלאה. לא משאירים אבן על אבן כדי להסית את תשומת הלב מהנושא המרכזי - בירור האמת במשט אחד (שמורכב מכמה כתבי אישום).

אז התחלנו את השנה כשהדולר נע סביב ה-3.5 שקל ומתנהל (פחות או יותר) בתנאים של שוק פתוח בתחרות משוכללת. והנה אנחנו נמצאים באמצע אוגוסט כשהדולר נושק ל-3.8 שקל.
כשאנחנו מסתובבים בסיטי של תל אביב (עכשיו שיא עונת הדו"חות) מדברים עם מנכ"לים של חברות/ בנקים/ בתי השקעות וכן הלאה ועם סמנכ"לי הכספים שלהם אנחנו מקבלים תשובה אחת, מכולם: "רמת הסיכון עולה ואנחנו מנסים להתמודד איתה". 
השאלה המתבקשת היא כיצד מנסים להתמודד איתה וכולם עונים את אותה התשובה. "לא יודעים". אחת לשבוע (שלא לדבר על  ארגונים שעושים את זה פעם ביום) מתכנסים מנהלי הסיכונים עם סמנכ"לי הכספים ומנסים לייצר תובנות להנהלה כדי שזו תקבל החלטות. פעם בשבוע. כן, פעם בשבוע. עכשיו נסו לנהל עסק ככה. אז מה כולם עושים? פשוט מאוד. לוקחים מקדמי ביטחון.
מה זה אומר מקדמי הביטחון האלה? באופן עקרוני, מוכרים הרבה מוצרים מהמלאי, לא ממלאים את המחסנים ביותר מידי סחורה, אם צריך להוריד מחירים כדי להעיף סחורה  - עושים את זה. בקיצור: כלכלה במשבר או בדרך למשבר.
עכשיו מהי אותה סחורה? אם אתה בנק הרי שהסחורה שלך היא כסף וזה אומר לשחרר פחות ממנו, אם אתה בית השקעות שמנהל את כספי הפנסיה - אתה מעיף כסף מישראל ואם אתה חנות בגדים - נו, זה כבר ברור.
עכשיו שימו לב לשני נתונים מדהימים. הציבור רחוק מלהיות מנותק קשב, ואם מסתכלים על דו"חות הבנקים רואים תהליך מעניין למדיי - הציבור פודה חסכונות ופורע אשראי. זה לא שהבנקים לא מעמידים אשראים חדשים - הם כן, אבל כל מי שיש לו עתודות בצד פודה ואז אם אנחנו מסתכלים על סכומי הנטו אנחנו מגלים שהיקף האשראי הצרכני יורד. 
עכשיו שימו לב לעוד נתון מעניין. באופן עקרוני הציבור הישראלי מחזיק המון כסף בחשבונות העובר ושב בפלוס. למה הוא עושה את זה? לפעמים זה חוסר מודעות ולפעמים זה החשש הבסיסי להתרחק מהכסף. הפוליטיקאים רכבו על הקטע הזה ואמרו שיחייבו את הבנקים לשלם ריבית על הכסף הזה. ברור זה תהליך בולשביקי שרב נזקו על תועלתו אבל בנק ישראל, שגילה תושיה כינס את מנהלי הבנקים וביקש מהם את הברור מאליו - צרו קשר עם הלקוחות שיש להם פלוס בחשבון ותציעו להם להכניס את הכסף לפיקדון.
והנה, בלי חקיקה פולשנית ובלי לגרור את המערכות לכאוס הציבור התחיל להעביר כסף לפיקדונות. לפי ההערכה, ולפי הקצב הזה אנחנו מדברים על העברה עד לסוף השנה של 220 מיליארד שקל וזה אומר שהכסף הזה יצבור ריבית של 8 מיליארד שקל עד לסוף השנה - כן, אלה המספרים.
אז אם היינו בעולם נורמלי היינו מוחאים כפיים למערכת שמתפקדת בצורה מיטבית. אבל אנחנו בעולם לא נורמלי ובמקום לראות את  התהליך החיובי הזה, אנחנו רואים נבחרי ציבור שמשתלחים בכל מה שזז ומריח כמו יציבות ונורמליות וכולם חוששים, ממושב הכנסת הקרוב שאז אנחנו עוד עלולים להתגעגע לדולר ברמה של 3.8 שקל, ומאשראי בנקאי צרכני ומיוזמה של בנק ישראל והבנקים שיעזרו לאנשים לנהל טוב יותר את החסכונות שלהם וכן הלאה.
אז אם אתם רוצים לסנכרן ביומנים עם בכירי הכלכלה ומערכות הביטחון מתי תהיה עליית המדרגה בכאוס ששולט כאן? תרשמו את חודש נובמבר - אז אמורה להתחיל עדות אחת מרכזית במשפט מרכזי שמתנהל אי שם במחוזי בירושלים ולפי כל ההערכות - אז תאוריית הכאוס תעלה מדרגה. ושיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    דמגוגיה מבית 12
    "אמת" בפרסום 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכתבה נוטפת זיעת קפלן.. אין בה שמץ של אמת וגם סילוף עובדות ופרשנות מגמתית. אני בטוח שגם כותב הכתבה פתח פיקדון כשהבנקים (שהרויחו הון תועפות) נותנים ריבית של 5%. התיק קורס, המזימה לא צלחה, עז מייצרים אנרכיה...ושתמות נפשי (מדינתי) עם פלישתים. מחנה שמאל בזוי, מוסת וטיפש.
    סגור
  • 16.
    לא ברור ולא כתוב נכון תחבירית (ל"ת)
    יוסי 08/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    הכל טוב (ל"ת)
    שליח תבהלה ממומן 08/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 14.
    אני נבוך שקראתי כזאת כתבה בינונית ומגמתית (ל"ת)
    שי 08/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    נביאי שקר
    הזויים 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    משדרי התבהלה . ה' ירחם עלינו וישמןר אותנו מהמזיקים האלה .נביאי שקר עזי מצח .
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    מזכיר לי את שידורי התעמולה מהביקור בקובה לפני 20 שנה (ל"ת)
    עדנה 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 11.
    ניתוח יפה וצודק ב 100%
    רפי 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 4
    הכל אינטרסים, ומי שלא רואה את זה אידיוט
    סגור
  • 10.
    בקיצור ראשי המחאה הם סוכני הכיאוס
    אורי 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    5 2
    נקרא להם גם בשם מחריבי ישראל
    סגור
  • 9.
    מאמר מאוד לא קוהרנטי
    שימי 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לא ברורים ההקשרים בין משפט למשפט
    סגור
  • 8.
    כמה חוסר הבנה בסיסית של הכותב :)
    עו"ד כלכלן 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ראשית, עכשיו כבר ברור שאין משפט ושמבחינה משפטית, ברור שלא יהיה כלום כי לא היה כלום. די בזה כדי לשמוט את הקרקע מתחת לכל שאר דברי ההבל שנכתבו. אבל, אם לא די בכך, ברור שמי שיוצרים את כל מוקדי הכאוס שאוזכרו בכתבה ) משטרה, צהל וכו ') הנם אנשי קומץ האספסוף השמאלני, בניגוד מוחלט לאינטרס של נתניהו, שבקושי מצליח לאזן את חוסר האיזון וניסיונות הכאוס של קומץ האספסוף, בגיבוי ערוצי השקר והתעמולה. בקיצור, כמה חוסר היגיון וזלזול בקורא. לא ברור מדוע נותנים לאנשים לכתוב כתבה, כשברור שהמסר נקסע מראש ללא כל קשר לתוכן ולמרות, שכל בר דעת מבין שתוכן הכתבה סותר את הכותרת ואת המסר לכאורה. חבל שהכותב לא נותן לעובדות להפריע לו... כמה פטתי...
    סגור
  • 7.
    משעמם
    ירון 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הכותב לא נותן לעובדות לבלבל אותו. טווה מערכת קונספירטיבית שאיננה יותר מנסיון נבואה. הנבואות האלה כושלות ומתות פעם אחר פעם
    סגור
  • 6.
    עתונאי אמיתי או A1.לא מאמין שמעסיקים הסויים (ל"ת)
    חן 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 5.
    מאמר אווילי בשירות האנרכיסטים (ל"ת)
    ניר 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    11 6
    סגור
  • 4.
    ניסוח טוב של המציאות
    אוגוסטוס 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    7 11
    מדויק. הנאשם גורר את המדינה לאבדון.
    סגור
  • 3.
    תחרימו את שטראוס ותקנו מהמתחרים..אה אנ
    אאט 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    11 6
    אנחנו בישראל אין מתחרים. ביבי פתח את השוק לתירות ותוריד אותם על הברכיים. שיפשטו רגל וגם את כלכל מי שרתם עסקיו להשלטת שלטון היועמ'שית ובג'ץ. אל תדאגו לעובדים השוק יקלוט מחדש יהיה בסדר.
    סגור
  • 2.
    עברית
    סמי 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    5 1
    להסיט ולא להסית
    סגור
  • 1.
    מאמר מטופש ובזבוז זמן. (ל"ת)
    חן 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    10 10
    סגור
  • עוד תבהלה של שמאל (ל"ת)
    ניר 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    9 5
    סגור
  • ממש תבהלה (ל"ת)
    גוני 08/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • טיפש אתה
    זאב 08/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 6
    בטח גרוש פלוס 4
    סגור