השוק

"התחזקות הדולר מגבירה את הסבירות שהריבית תחצה את ה-5%"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית השקעות IBI מעריך שלאור התחזקות הדולר, עליית השכר והדביקות של האינפלציה, הרי שהריבית תחצה את רמת ה-5%; גוזלן: לפחות חלק מהפיחות עוד לא בא לידי ביטוי באינפלציה
ניצן כהן |  1
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות)
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מעריך שלאור התחזקות הדולר, עליית השכר בישראל ודביקות האינפלציה, הרי שבנק ישראל יעלה את הריבית מעבר לרמת 5%. 
"במהלך השבוע האחרון המשיך נגיד בנק ישראל את הקו שעלה מהחלטת הריבית האחרונה ולפיו העלייה בפרמיית הסיכון של המשק שקיבלה ביטוי בפיחות מהיר של השקל, בעקבות ניסיונות החקיקה של הממשלה להחלשת מערכת המשפט, היוותה גורם מרכזי בעלייה באינפלציה מתחילת השנה.

"אמנם סביב החלטת הריבית הקו שנקט הבנק כיוון למיצוי קרוב של העלאת הריבית, אך הוא הותנה בהעדר הפתעה בנתוני האינפלציה ובהנחה שלא יימשך הפיחות שער החליפין של השקל. בפעל, מאז החלטת הריבית נרשם פיחות מהיר בשקל, בשיעור של כ-2.5% בשקל-סל, והשלים בכך פיחות מצטבר של למעלה מ-9% מאז סוף ינואר, שבו החלה העלייה בפרמיית הסיכון של המשק לצבור תאוצה בעקבות ניסיונות הממשלה להוביל חקיקה להחלשת מערכת המשפט.
"להערכתנו חלק מהפיחות שנרשם במהלך החודשים האחרונים טרם בא לידי במלואו בנתוני האינפלציה, שכן מדובר בהשפעת מלאי שצפויה להתגלגל מהלך הרבעון הקרוב, וכמובן שהפיחות שנרשם לאחרונה רק מגביר את ההשפעה על האינפלציה הצפויה.
"בנוסף, נתוני השכר לחודש מרץ הצביעו על האצה בקצב עליית השכר. אמנם חלק מהאצה זו היה צפוי על רקע הסכם השכר בסקטור הציבורי (תשלום מענק חד פעמי, כאשר בהמשך השנה תבוא לידי ביטוי השפעת תוספת השכר), אך מעבר לכך נרשמה האצה בשכר בסקטור הפרטי, שככל הנראה משקפת פיצוי בגין העלייה באינפלציה. כך, קצב העלייה השנתי בשכר בסקטור הפרטי עלה ל-6% ביחס למרץ אשתקד, כאשר השכר הממוצע ברבעון הראשון גבוה בכ-5.3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
"לפיכך, שילוב גורמים אלו, פיחות בשער החליפן והאצה בשכר, כאשר ברקע סביבת האינפלציה גבוהה ודביקה ממשיך להציב סיכון כלפי מעלה לסביבת האינפלציה, ומשכך מגביר מאוד את ההסתברות להעלאת הריבית מעל ל-5% במחצית השנייה של השנה" אומר גוזלן.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הנגיד עושק אזרחים תמימים לטובת הבנקים
    מרגי 06/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הנגיד ללא יצירתיות ללא חשיבה חיובית אקדמית. פשוט מעלה ריבית לטובת עשירי ישראל על חשבון האזרח הקטן. החזיר את מדינת ישראל לתקופה הפאודלית
    סגור