השוק

ה-ECB מזהיר ממצוקת נזילות הולכת וקרבה באירופה

הבנק המרכזי האירופי מזהיר שהסיכונים ממצוקת נזילות של השווקים גברו בתקופה האחרונה בעיקר בשל הקשחת תנאי החיתום של הבנקים; המגמה הזו מתעצמת בתקופה בה הריבית עולה והבנק המרכזי מצמצם את רכישות האג"ח בשווקים
ניצן כהן | 
מניות (צילום vecteezy)
ה-ECB, הבנק המרכזי של גוש האירו יפרסם את דו"ח היציבות שלו למערכת הפיננסית האירופאית. לקראת פרסום הדו"ח המלא, שיחרר הבנק מספר נקודות ממנו מהם עולה תמונה מדאיגה מעט על ההתפתחויות הפיננסיות האחרונות במדינות הגוש.
אם כן, האזהרה המרכזית של ה-ECB היא מפני הידרדרות למצב של מצוקת נזילות בכלכלה הגוש כשבבנק המרכזי של אירופה מזהים החמרה בתנאי החיתום של הבנקים המקומיים מה שמגביר את מצוקת העסקים בגוש. המגמה הזו מתעצמת כשתנאי המקרו כוללים העלאת ריבית וצמצום רכישות האג"ח על ידי הבנק המרכזי.

האזהרה של הבנק ה-ECB כוללת נקודה נוספת מעניינת והיא שסיכונים שהחלו להיערם בשנים האחרונות הוסתרו או יותר נכון זכו להתעלמות של הציבור במדינות גוש האירו וזה אומר שאנחנו כעת קרובים לנקודה בה הסיכונים האלה צפויים לצוף ולמעשה מדובר על התממשות הסיכונים שנולדו ממדיניות מוניטרית מרחיבה של השנים האחרונות.
ננסה להסביר את הדברים. באופן עקרוני כשהריבית הייתה אפסית המערכת הבנקאית חיפשה מקורות רווח וזה אומר שהם הלוו הרבה מאוד כסף בתנאי חיתום מקלים. התהליך הזה יצר מצב בו ניתנו הלוואות גם למי שמתקשה בלאו הכי לקיים את עצמו. התהליך הזה "תודלק" באמצעות הזרמה אינסופית של כסף לשווקים באמצעות רכישת אגרות חוב על ידי הבנק המרכזי. זה הפך את הכף למשהו שקל להשיג אותו ולמעשה יצר סיכונים.
החשש ב-ECB שכעת הסיכונים האלה מתממשים או נכון יותר קרובים להתממשות וזה אומר שהמערכת הבנקאית מקשיחה את תנאי החיתום ומי ש"גילגל" הלוואות כבר לא יכול לעשות את זה וצריך להתחיל לפרוע הלוואות ממקורותיו. מי שזקוק לכסף צריך לעשות את זה בשווקים ללא סיוע של הבנק המרכזי או נכון יותר, עם סיוע מופחת שהגיע נזכיר באמצעות רכישות אג"ח.
נתון נוסף שיש לקחת בחשבון הוא העובדה שכשהריבית גבוהה וניתן לקבל באפיקי השקעה חסרי סיכון כמו פיקדונות בנקאיים, ריביות גבוהות יחסית הרי שכדי שהמשקיעים ייקחו סיכון ובמקום להכניס את הכסף לפיקדון, ישקיעו אותו, הרי שצריך לייצר להם ריבית מתאימה וזה אומר שהצד השני ישלם הרבה וזה מסכן את היציבות שלו. התהליך הזה, לפחות לפי ה-ECB קרוב מאוד ומסוכן מאוד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה