השוק

עלייה חדה בהיקף המשכנתאות שנמצאות בפיגור של 90 יום

אלכס זבז'נסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, אומר שכרגע עליית הריבית גרעה מהצריכה הפרטית 60 מיליארד שקל; זבז'ינסקי מעלה את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה ל-2.9%
ניצן כהן |  7
אלכס זבז'ינסקי (צילום vecteezy, רמי זרנגר)
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב אומר כי כרגע עליית הריבית גרעה 60 מיליארד שקל מהצריכה הפרטית שבמונחי תוצר מדובר על 4% תוצר. זבז'ינסקי מעלה את תחזיות האינפלציה של ישראל לשנה הקרובה ל-2.9%.
מנתוני בנק ישראל והמערכת הבנקאית עולה כי בחודש אפריל זינק היקף המשכנתאות שנמצאות בפיגור של 90 יום ומעלה ב-300 מיליון שקל ולמרות שעדיין היקף המשכנתאות שבפיגור נמוך הרי שמדובר בקפיצה גבוהה לחודש אחד. זבז'ינסקי למעשה מסביר בדבריו כי אפקט עליית הריבית מתחיל לצבור תאוצה וזה חשוב מאוד במלחמה באינפלציה.

עוד הוא כותב כי לאחר התמתנות מסוימת, הבנקים שוב האיצו לאחרונה מתן אשראי לעסקים, לעומת הירידה באשראי למשקי הבית. תקופת ההלוואות לעסקים התקצרה משמעותית, כאשר ההלוואות למשקי הבית דווקא התארכו. "קיצור הטווח ההלוואות נובע כנראה מחוסר רצון העסקים לקבע ריבית גבוהה לתקופה ארוכה. גידול בסכומי ההלוואות בתקופה של האטה בצמיחה לא מעיד ככל הנראה על שיפור בעסקים וגידול בהשקעות, אלא דווקא ביטוי לקשיים תזרימיים.
"העלייה בסיכון האשראי המסחרי באה לידי ביטוי גם בעליית ריבית משמעותית יותר בתחום זה. עד הרבעון השלישי של 2022 הריבית למשקי הבית עלתה בשיעור גבוה יותר מאשר לעסקים, אך בשני הרבעונים האחרונים דווקא הריבית על האשראי העסקי גדלה מהר יותר.
"בשנים  2021-2022 כ-53% (87 מיליארד שקל) מכל הגידול באשראי המסחרי בבנקים היה לחברות בענף הנדל"ן והבינוי, הרבה מעבר למשקל ענפים אלה בסך האשראי המסחרי. עוד כ-20% מהגידול באשראי המסחרי (כ-30 מיליארד שקל) הופנה לענף השירותים הפיננסיים (ללא גופים מוסדיים), כנראה שברובו למימון חברות האשראי החוץ בנקאי. סביר להניח שגם חלק גדול מאשראי זה בסופו של דבר הועבר לחברות בענף הנדל"ן.
"בכך, כ-70% מכל הגידול באשראי המסחרי בבנקים זרם לענף הנדל"ן שנפגע הכי קשה מעליית הריבית בשנה האחרונה. הפדיון של החברות בענף הבינוי ירד בשנה האחרונה בכ-3% ובענף פעילויות נדל"ן ב-11%, לעומת גידול בפדיון בכל יתר הענפים.
"העלייה בסיכון החברות בתחום הנדל"ן גרמה לבנקים להגדיל הפרשות לחברות בתחום, אך הן עדיין נמוכות משמעותית מאלו שהיו לפני עשור".
באשר להתפתחויות האינפלציוניות אומר זבז'ינסקי כי "הערכנו בשבוע שעבר שקיים סיכוי יחסית גבוה שלאחר שיעלה ריבית במאי בנק ישראל יעלה ריבית גם בהחלטתו בחודש יולי. אולם, בראיונות שנתן הנגיד אחרי עליית הריבית בשבוע שעבר הוא רמז שאם מדד המחירים לחודש מאי לא יהיה גבוה משמעותית מהתחזיות, הריבית עשויה להישאר ללא שינוי בפעם הבאה.
"הקפיצה של השקל בימים האחרונים, דווקא בשבוע שבו עלתה הריבית ואושר תקציב המדינה, מעלה שוב את הסיכוי לעליית ריבית נוספת. שער החליפין של השקל איבד קשר לכוחות הכלכליים (בעיקר שוק המניות האמריקאי) ומושפע בעיקר מהתרחשויות בזירה הפוליטית-ביטחונית. ההיחלשות הנמשכת של השקל עשויה להגדיל תמסורת של שע"ח לאינפלציה שהייתה מוערכת ברמה של כ-10%" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    שרון גל
    רבקה 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק שרון גל יכל על הנגיד כל הסיפור פוליטי בקיצור נתפס
    סגור
  • 4.
    מיתון סוף סוף
    גלעד 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כל אלה שלקחו הלוואות בלי יכולת להחזיר במידה והריבית תעלה אכלו אותה . תיכף יץחיל המיתון ונראה דירטת בלי סוף מוצעות למכירה במחירי הפסד(מחירים אמיתיים ולא מחירי בועה), בקיצור למי שאין הלוואות הרוויח. כבר היום מוצעות המון דירות שנקנו ע"י משקיעי נדלן לשיטתל במינוף אסטרונומי שהשוכרים עדיין בנכס. המתווכים בצרות צרורות , אין קונים רק מוכרים ואלה מנסים לחסוף כל שקל כולל תיווך
    סגור
  • 3.
    ‏אנחנו אזרחים הקופים של המדינה
    M 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ‏אנחנו אזרחים הקופים של המדינה ‏במקום לעבוד למען ‏העתיד של הילדים שלנו שיהיה פה דור טוב אנחנו עובדים בשביל הבנקים
    סגור
  • 2.
    זה אותו אחד שפמפם נדל''ן
    אב 05/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אין יש מאין בכלכלה ,ענף הבנייה אכל הרבה מידי,זה פגע בצריכה הפרטית ועצמית של הציבור פגע בעסקים ,והנה המיתון מגיע מנדלן ובטון מנופח ,בחסות מדינה קבלנים יזמים ובנקים . הציבור מרושש ,זה שידור חוזר של מה שהיה אם מניות הבנקים בשנות השמונים ,רק שם פגע העשירים ,כאן ריסקו את מעמד הביניים והנמוך בארץ. הנדלן זה רעל לכל כלכלה ואף אחד לא עצר את זה בזמן ,מי שניסה עצרו אותו ,מס דירה שלישית וכולי , עכשיו נאכל כולנו תהנו מהנדלן במיליונים במדינה אם שכר חיצוני אמיתי במשק של 6.5 אלף שח.
    סגור
  • 1.
    לא יכולים לעמוד בהחזרי המשכנתא?
    אורח 05/2023/30
    הגב לתגובה זו
    13 0
    תמכרו את הדירה שעליה הרווחתם מאות אלפי ומיליוני שקלים ותחזירו את המשכנתא.את ההון העצמי ומה שהרווחתם תפקידו ב -5% ריבית ותחכו שנה שנתיים שהמחירים ירדו ואם קניתם בשנה האחרונה ובשיא המחירים כי חשבתם שנדלן רק עולה וחשבתם לעשות "מכה", תמכרו בהפסד ותלמדו מזה
    סגור
  • מי יקנה?
    חחח 05/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פריירים גם בהנחה ..
    סגור
  • תכלס (ל"ת)
    משה 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור