השוק

הזעזוע בתעשיית ההייטק: צניחה בייצוא של חברות הטכנולוגיה

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי יצוא ענף ההייטק של ישראל ירדה ברבעון הראשון בקצב שנתי של 7.4%; יצוא ענף ההייטק מהווה כמעט 40% מהיצוא הכולל בישראל
ניצן כהן |  4
פיטורים בהייטק (צילום shutterstock)
המשבר בשוק ההייטק קורם עור וגידים. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי היצוא של ענף ההייטק ירד ברבעון הראשון של השנה בקצב שנתי של 7.4% וזאת בהמשך לירידה בקצב שנתי של 1.7% ברבעון הרביעי של 2022. נזכיר כי יצוא ההייטק מהווה כמעט 40% מהיצוא הישראלי והירידה בסיגמנט הזה ביצוא היא משמעותית לכלכלה הישראלית.
נתון מעניין נוסף שעולה הוא צלילה בקצב שנתי של 65% שזה אומר שבכל חודש יורד יצוא התרופות מישראל בקצב שנתי של יותר מ-8%. עוד נתון מעניין הוא ירידה בקצב שנתי של יותר מ-5% ביבוא של מוצרי השקעה וזאת לאחר עלייה בשיעור דומה ברבעון הרביעי של השנה.

אם כן, אם לנסות לנתח את נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הרי שהכלכלה הישראלית עוברת החל ברבעון הראשון של השנה תהליך של האטה בפעילות הכלכלית וגרוע מכך בשל ההאטה הזו, יש ירידה בהשקעות ביצירת מנועי צמיחה עתידיים ואלה נתונים לא טובים.
באופן עקרוני ענף ההייטק הוא אחד הסובלים הגדולים מתהליך עליית הריבית. ענף ההייטק הוא ענף שצורך הון לא מבוטל שחלקו הארי מגיע ממשקיעי הון סיכון. כשהריבית עולה היא מייצרת אלטרנטיבת השקעה חסרת סיכון לבעלי ההון ואלה מעדיפים להעביר חלק לא קטן מהשקעות רוויות סיכון להשקעות נטולות סיכון עם תשואה סבירה.
באשר ליצוא של ענף ההייטק הישראל הרי שכשהתהליך של עליית הריבית מכה בכל העולם ישראל שהיא מוטה הייטק נפגעת. אם נוסיף לכך תהליכים פוליטיים פנים ישראליים למגמה הרי שזו מועצמת וזה תהליך לא בריא.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    נתוני מאקרו גרועים בכל העולם (""בגלל הרפורמה"" פחחחח) (ל"ת)
    אובייקטיבי 04/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    הזעזוע בתעשיית ההייטק: צניחה בייצוא שלענף הטכנלוגיה
    נורית 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מחאת השמאל עשתה הכל, גם להרוס את הכלכלה בפירסום בהוצאת הכסף , באיומים בעולם נגד המדינה וכל האמירות חסרות, האחריות שישראל דיקטטורה, אז הנה לכם התוצאות ,. ״מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו״
    סגור
  • 2.
    הכל בגלל מזג האויר וחסימת התנועה באייילון (ל"ת)
    אין משקיעים אין פרנס 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    מוצרים לא איכותיים
    חיה 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מי שיש לו מוצר איכותי מוכר. ההייטק לא הצליח לייצר מוצרים איכותיים שיש להם דרישה והם אינם בעלי תחליף.
    סגור