השוק

המשבר בשוק הנדל"ן: הבנקים נתנו משכנתאות ב-6.8 מיליארד שקל בלבד

חודש שני ברציפות שהיקף ביצועי המשכנתאות נמוך מאוד, מה שגורר את ענף הנדל"ן למשבר; בחודש פברואר ניתנו משכנתאות ב-6.5 מיליארד שקל ובמרץ ב-6.8 מיליארד שקל
ניצן כהן | 
דב קוטלר, סמדר ברבר, משה לארי, אורי לוין וחנן פרידמן (צילום גדי דגון, תמר מצפי, אבשלום ששוני, יחצ, אורן דאי, shutterstock)
מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ העמידה המערכת הבנקאית משכנתאות חדשות בהיקף של 6.8 מיליארד שקל בלבד, בהמשך ל-6.5 מיליארד שקל בחודש מפברואר. מדובר בהיקפים נמוכים מאוד של משכנתאות שמהוות כמעט חצי מהיקף המשכנתאות שניתנו בתקופה המקבילה אשתקד.
נסביר כי היקף המשכנתאות הנמוך משקף את השפעת עליית הריבית שגורמת להרבה ישראל לא לעבור חיתום בנקאי כשבסימולציות שנערכות במערכת הבנקאית עולה חשש מגלישה להאטה כלכלית, מה שמחייב כבר עכשיו להקשיח את תנאי החיתום.
נזכיר כי התהליך הזה אינו בשורה טובה לשוק הנדל"ן וגם לא למי שרוצה לקנות דירה כי המחירים לא נבלמים בגלל מפגש בין הביקוש להיצע, אלא בגלל העלאת ריבית שפולטת מהשוק לא מעט ישראלים שמתקשים בלאו הכי להעמיד הון עצמי כדי לקבל משכנתה, ואם הם מצליחים הרי שהם נופלים בחיתום. מכאן נוצרת ירידה בצד הביקוש ולא בגלל שאנשים לא רוצים לקנות דירה, אלא היות שהתשלומים על המשכנתא הופכים להיות גבוהים מידי.
כדאי לזכור שהריבית היום בישראל עומדת על 4.5% והיא תולדה של המלחמה באינפלציה שממשיכה להיות גבוהה. קצב האינפלציה השנתי עומד כרגע על 5% והוא עדיין גבוה אם כי מתחיל לרדת. קונצנזוס ההערכות מדבר על העלאת ריבית אחת נוספת לפחות השנהב כך שהריבית תגיע לרמה של 4.75% אולם התחזית הזו עשויה להשתנות אם הדולר ימשיך להתחזק מול השקל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה