השוק

ירידות שערים חדות בבורסה: מדד הבנקים יורד ביותר מ-2%

קריסת סיליקון ואלי בנק סיפקה הצצה למשמעויות של העלאת הריבית ומה קורה כשהריבית מתחילה לחלחל לכלכלה הריאלית; המשקיעים שנטו לאופטימיות יתרה בתקופה האחרונה, מממשים סחורה ומצטיידים באג"ח
ניצן כהן | 
משבר כלכלי (צילום shutterstock)
ירידות שערים חדות נרשמות היום בבורסה של תל אביב. מדד ת"א 125 יורד בכמעט 3%, מדד הנדל"ן יורד ב-3.5% ואילו מדד הבנקים יורד ביותר מ-2%. במקביל נרשמות עליות שערים במדדי האג"ח כשמדד תל-בונד 60 עולה בכ-0.2%.
הסיבה המרכזית לירידות השערים היום בבורסה היא קריסת סיליקון ואלי בנק שלכדה כ-500 חברות טכנולוגיה ישראליות. אבל לא זו מהות העניינים. בסופו של יום המשקיעים מתחילים להפנים את משמעות הריבית העולה על הכלכלה הריאלית וזה אומר שאם נראה היה שהתיקון במניות הנדל"ן היה התגובה ההכרחית לעליית הריבית הרי שההצטרפות של חברות הטכנולוגיה למשחק הזה מערערת את המחירים שנקבעו בתקופה האחרונה.

נסביר לרגע במה דברים אמורים. באופן עקרוני ברור לכל כי התמסרות בין העלאת הריבית להשפעה שלה על הכלכלה הריאלית היא בסדר גודל של שנה. כלומר, לוקח שנה מהרגע שהריבית עולה עד שהיא משפיעה בפועל על הכלכלה. עכשיו, כל השחקנים בשוק עשו את העבודות שלהם והגיעו לאותה מסקנה: העלאת הריבית רעה לנדל"ן ורעה לתחומי הטכנולוגיה והשאלה הגדולה עד כמה רעשי המשנה ישפיעו.
הקריסה של סיליקון ואלי בנק לימדה כי התייבשות מקורות הון הסיכון מעבר לייבוש של חברות הטכנולוגיה שזקוקות עדיין לכסף מייצרת רעשי משנה וכך בנק שלא ניהל את הסיכונים/ סיכויים שלו כמו שצריך נקלע למצוקה תזרימית עד כדי קריסה מערכתית.
הבנקים הישראלים לא במשחק הזה. באופן עקרוני הבנקים הישראלים מתנהלים בצורה שמרנית ומפוקחת אבל ברור לכל שמה שהיה בשנת 2022 לא יחזור, בטח לא בטווח הזמן הקרוב והשאלה הגדולה כמה רווחיות הבנקים תיפגע, כמה הם ישתבללו וכמה הם יעצרו אשראים לסקטורים אחרים ומכאן הירידות החדות בשווקים.
שאלה נוספת שעולה היא מה המשקיעים עושים עם הכסף שהם נפגשים איתו עכשיו. התשובה היא שהם נכנסים לשוק האג"ח שנוצרו בו הזדמנויות מעניינות. קונצנזוס ההערכות הוא שהאינפלציה הגבוהה והריבית הגבוהה ימשכו לתוך 2024 ואז במחצית השניה של 2025 בואכה 2025 השוק יתחיל לתקן וזה אומר שמי שאוחז במזומנים שאין לו צורך בהם בשנתיים הקרובות, יעשה נכון אם יקבע תשואות ל-10 השנים הקרובות, או לפחות זו המחשבה המקובלת היום בבורסה ומכאן העליות בתלבונדים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה