השוק

דובאי - השער למזרח התיכון: כך תנצלו את ההזדמנות העסקית

בשלה העת שסטארט-אפים ישראלים יחפשו שווקים חדשים לצמיחה אנכית, יצוא והתרחבות עתידיים | טור דעה מיוחד של חסן אל האשמי, סמנכ"ל לשכת המסחר הבינלאומית של דובאי
חסן אל-האשמי | 
חסן אל-האשמי (צילום קרדיט Dubai Chamber)
מאז החתימה על הסכמי אברהם ההיסטוריים ב-2020, ראינו עלייה דרמטית בסחר הבילטרלי בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות. אנו צופים כי עידן חדש זה של שיתוף פעולה יוביל לזינוק במסחר שיסתכם ב-10 מיליארד דולר עד 2027
אנו גאים להיות בתחילת עידן חדש של שלום ושגשוג הדדיים. המזרח התיכון נודע זה זמן רב כאזור המרכז מסחר, חדשנות ומרכז לעסקאות גלובליות. הסחר בין המדינות הגיע ל-2.56 מיליארד דולר ב-2022 - למרות המגפה - גידול מ-1.19 מיליארד דולר ב-2021. באותה שנה היבוא לדובאי מישראל כמעט הכפיל את עצמו, והיצוא החוזר של דובאי לישראל גדל באופן משמעותי.

ישראל ידועה בעולם כולו כ"אומת הסטארט-אפ", תואר ראוי בהחלט בהתחשב בכך שפועלים בה כ-100 סטארט-אפים "חדי קרן", עם 42 "חדי קרן" חדשים ב-2021 ו-23 ב-2022. בעוד שהחדשנות היא בעיקר מקומית, אנו יודעים שהחזון של סטארט-אפים ישראלים הוא גלובלי, כאשר צמיחה לשוק חדש מובנית בתוכניות העסקיות שלהם.
בעוד שמימון הון סיכון בישראל גדל בהדרגה עד 2021 - והגיע לשיא של כ-10 מיליארד דולר - נתון זה רשם ירידה דרמטית ב-2022, כאשר הדאגות הכלכליות העולמיות גבו מחיר מסנטימנט משקיעי ההון סיכון. לאחר החתימה על הסכמי אברהם, חלה ירידה ניכרת בהשקעות שבסיסן בארה"ב, המונעת מעלייה בשיעורי הריבית ומתחים גיאו-פוליטיים עולמיים.
לדובאי יש מוניטין משמעותי כשוק לסה-פר (laissez-faire), המקבל בברכה סטארט-אפים עם מגוון הצעות אטרקטיביות, החל מהקמה קלה, 100% בעלות זרה, ויזות בעלות נמוכה ומדיניות מיסוי נוחה ועד לתמיכה ממשלתית בעסקים ומתחמי נטוורקינג.
איחוד האמירויות מתנהגת בניגוד למגמות התנודתיות הבינלאומיות במונחי ביצועים כלכליים ותחזיות. נכון למועד כתיבה שורות אלה, התמ"ג של איחוד האמירויות צפוי לרשום צמיחה של כ-6% ב-2022, עלייה לעומת 3.8% ב-2021, על פי נתוני קרן המטבע הבינלאומית. כמו כן, איחוד האמירויות מדורגת במקום הראשון באזור ב"פתיחת עסק חדש" לפי מדד קלות עשיית העסקים של הבנק העולמי ב-2020, ובמקום 16 בעולם כולו. יותר מ-35% מהסטארט-אפים במזרח התיכון ובצפון אפריקה הקימו את בסיס פעילותן באיחוד האמירויות ומנצלים את אקלים הצמיחה הכלכלי המשמעותי.
 
לפי מדד Dubai FDI, ההשקעות הזרות במחצית הראשונה של 2022 צמחו קרוב ל-15% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2021, מה שהפך את דובאי למרכז השקעות זרות ישירות (FDI) המוביל בעולם. בשנים 2020 ו-2021, איחוד האמירויות היוותה למעלה מ-30% מזרימת ה-FDI לאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה. על פי דוח ההשקעות העולמי של UNCTAD לשנת 2022, איחוד האמירויות ממוקמת במקום הראשון גם בהזרמת FDI ממדינות מערב אסיה, עם שיעור גידול של 4%. 
אין ספק, בשלה העת שסטארט-אפים ישראלים יחפשו שווקים חדשים לצמיחה אנכית, יצוא והתרחבות עתידיים.
חברות ישראליות נבונות כבר מנצלות באופן מלא את מעמדה הייחודי של דובאי כמרכז עסקים עולמי מוביל, ושער לאזורי MENASA, כלומר המזרח התיכון, צפון אפריקה ודרום אסיה. בנוסף, החתימה על הסכם שותפות כלכלי מקיף ((CEPA במאי 2022 והסרת מכסים על 96% מהסחורות בהחלט יעודדו ויחזקו את הצמיחה הבילטרלית.
ההשקה של Dubai Global בשנה שעברה מדגישה את המטרה השאפתנית של איחוד האמירויות להיות אחד ממרכזי העסקים הטובים בעולם - באמצעות פתיחה של 30 שווקים חדשים והקמת 50 נציגויות מסחריות משולבות לדובאי ב-5 יבשות במהלך השנים הקרובות - כולל ישראל - ומשיכת אלפי משקיעים.
כבר היום ישנם יותר מ-1,000 עסקים ישראלים הפועלים באיחוד האמירויות ועשרות טיסות ישירות בין שתי המדינות – הנתמכות בנסיעה ללא ויזה. עם בסיס צרכנים בינלאומי מגוון ובוגר, כיום, דובאי היא מיקום אידאלי לפעילויות בדיקה והשקה ברחבי המזרח התיכון, אפריקה ודרום אסיה.
אנו מקבלים בברכה סטארט-אפים ישראלים המעוניינים לחזק את הנוכחות האזורית שלהם ולהתרחב גלובלית. עם הזדמנויות בלתי מוגבלות למסחר במגוון מגזרים, החל מאגרי-טק וביטחון מים ועד קמעונאות, כימיקלים ומזון, אנו מאמצים את העידן החדש הזה של סחר חופשי, הוגן והדדי אשר התאפשר על ידי הסכמי אברהם.
הכותב: חסן אל-האשמי, סמנכ"ל לשכת המסחר הבינלאומית של דובאי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה