השוק

בנק ישראל מזהיר: הסיכון של הכלכלה הישראלית עלה

דו"ח היציבות של בנק ישראל מגלה כי במחלקת המחקר של הבנק זיהו כבר במחצית השניה של השנה את העלייה בסיכון של הכלכלה המקומית וזה עוד לפני ההשפעות הכלכליות של המהפכה המשפטית שמאיימת על דירוג האשראי של ישראל
ניצן כהן |  4
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, Magma Images, vecteezy)
בנק ישראל מעלה את רמת הסיכון של הכלכלה הישראלית לבינוני וזאת בשל האינפלציה, הריבית שנמצאת בתוואי עולה ורמות המינוף של הישראלים. יחד עם זאת בבנק ישראל מדגישים שהכלכלה הישראלית אינה סובלת מעודף מינוף והמוסדות הפיננסיים הישראלים יציבים.
יש לציין כי העלייה ברמת הסיכון של הכלכלה הישראלית מתייחסת למחצית השניה של שנת 2022, עוד טרום המהפכה המשפטית ווהשפעות הכלכליות שלה כפי שבאות לידי ביטוי במכתב הכלכלנים וכלן הלאה.

בבנק ישראל כותבים כי "על רקע תהליך היציאה ממשבר הקורונה שהחל לאיטו במחצית השנייה של ,2021 עלתה סביבת האינפלציה ועמה עלו שיעורי הריבית, אך התפתחויות אלה הואצו כאשר הריבית הריאלית הקצרה בישראל עלתה ועברה לתחום החיובי. על פי פרסום של קרן המטבע הבין-לאומית מחודש אוקטובר ,2022 סיכוני היציבות הפיננסית העולמיים גדלו והתנאים הפיננסים המשיכו במחצית השנה האחרונה להתהדק עולם, על רקע האינפלציה הגבוהה ביחס לעשורים האחרונים, קיימת אי-ודאות יוצאת דופן לגבי התחזית הכלכלית".
עוד כותבים בבנק ישראל כי לפי הערכת הגופים הבינלאומיים, עליית האינפלציה ועליית הריבית על ידי הבנקים המרכזיים הגדילו את עלות החוב הן למדינות והן למגזר הפרטי (העסקי ומשקי הבית) עלות החוב של מדינות רבות בעולם גדלה משמעותית וזאת לאחר שגם היקף החוב עלה בשנים האחרונות והגיע לשיעורים גבוהים בראייה היסטורית.
"יתרה מכך, החלו להתעורר בקרב מדינות מתפתחות שמתמודדות עם עלויות מימון גבוהות יותר וסובלות במקרים רבים מהתחזקות הדולר קשיים פיננסים משמעותיים. יחד עם זאת, ישנם גורמי אי-וודאות רבים המאתגרים את ההערכות קדימה של הכלכלנים.
"למשל, לאחר הפגיעה הכלכלית בסין במהלך שנת 2022 ועל-רקע שחרור המגבלות שביצעה סין בסוף שנת 2022 מסתמנת התאוששות מהירה בקצב הפעילות. בבריטניה, שנת 2022 התאפיינה בעלייה מהירה באינפלציה, צמיחה חלשה ומדיניות פיסקלית מרחיבה במידה משמעותית. אלו התנקזו יחדיו למשבר כלכלי-פוליטי שאילץ את הבנק המרכזי לרכוש אגרות חוב כדי להבטיח את יציבותה של מערכת הפנסיה.
"מדינות רבות באירופה חוששות מעלייה מהירה במחירי האנרגיה ואף ממחסור חמור בגז, עקב קיצוב בהזרמת הגז מרוסיה עד כדי הפסקתה. על כן, שיעור האינפלציה שיתממש עלול להיות שונה מהציפיות. השפעת התמתנותה של הצמיחה העולמית על ישראל נראית נכון לסוף שנת 2022 מוגבלת. נתוני המקרו בישראל כפי שנידון לעיל עודם טובים והאינפלציה בישראל יחסית למדינות המפותחות נמוכה.
"ישראל כמשק קטן ופתוח חשופה עם זאת להשפעתו של מיתון עולמי, כפי שניכר היה גם במשברים הגלובליים הקודמים. התגברות העלייה באינפלציה בעולם או התמשכותה עלולים להביא גם לעליית מדרגה של האינפלציה בישראל, שחשופה להתפתחויות בעולם דרך מגוון רחב של ערוצים. בפרט, עליית מדרגה באינפלציה ובעקבותיה בריבית עלולות להקשות על משקי הבית, שהיקף הלוואותיהם צמח מאוד בשנים האחרונות ושההחזר החודשי על הלוואות המשכנתא שלהם כבר עלה בעקבות העליות שחלו בשנת 2022 באינפלציה ובריבית".
אם כן, ובהינתן שמחלקת המחקר בבנק ישראל טרם התייחסה להשפעות של המהפכה המשפטית הרי שהסיכון של הכלכלה הישראלית עלה בעיקר בשל הסיכון של הכלכלה העולמית שנובע מהאינפלציה הגבוהה, תוואי הריבית העולה והחשש ממחסור במקורות אנרגיה בגלל הפלישה של רוסיה לאוקראינה.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    זה שנים היה רדום
    עמוס 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לוקחים משכנתאות מטורפות, משתוללים עם אשראי רכב וצרכני בכלל. אנשים התמכרו לכסף זול, והנה יבוא הבום. הבאסה שגם אלו שלא השתתפו בחגיגה ייפגעו אמנם לא כמו אלו שכן אבל עדיין
    סגור
  • 1.
    מחכה לביבי שיגיד שהבנקים סמולנים (ל"ת)
    ליאור 02/2023/08
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • אבל זה באמת נכון
    אייזנברג 02/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולנו יודעים שהם נמצאים במוקדי הכוח מה חדש?
    סגור
  • וגם…
    ג. אפללו 02/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דרעי, אמסלם, רגב, קרעי ואחרים יאשימו שכל מנהלי הבנקים, הכלכלנים, הרופאים, האקדמאים, השופטים, וההייטקיסטים שייכים לאיליטה האשכנזית…
    סגור