השוק

שנה אחרי שטדי שגיא פוצץ עסקה: רוני צארום מנסה למכור שוב את אספן

בתחילת השנה התפוצץ המו"מ בין טדי שגיא לבעלי השליטה באספן והיום רוני צארום לא אומר נואש ומוציא את החברה למכירה לאנשי עסקים זרים; לטענת גורמים מקורבים לצארום, העסקה תשקף שווי של פי 2 מהמחיר בשוק
ניצן כהן | 
הנדל"ן בוער (צילום פלאש 90/ יוסי זליגר)
שנה בדיוק אחרי שאיש העסקים טדי שגיא פוצץ את המו"מ לרכישת השליטה באספן, רוני צארום, בעל השליטה בה, מוציא את החזקותיו למכירה נוספת. ככל הידוע מנהל צארום מגעים (שלטענת מקורביו מתקדמים עד כדי קרובים לחתימה על חוזה) למכירת השליטה באספן ב-500 מיליון שקל זאת בעוד שווי החזקותיו בחברה עומד היום על פחות מ-200 מיליון שקל.
צארום מחזיק ב-45% ממניות אספן ובסוף השנה שעברה ניסה להכניס את טדי שגיא כמשקיע מרכזי בה ואגב כך כבעל מניות משמעותי בה. שגיא לאחר מו"מ שטיבו לא ברור, החליט שלא להמשיך במגעים ובכך אבד לצארום משקיע שיכול היה לקדם את עסקי החברה בשוק הנדל"ן האירופי.

כעת מנהל צארום מגעים עם אבן צ'ארלס ניומן שהיה מבעלי רשת הסטוקים MAX סטוק ונפגש עם כ-80 מיליון שקל אחרי שמכר חלק משמעותי מהחזקותיו בחברה.
אספן עוסקת בנדל"ן מניב בישראל, גרמניה, הולנד ושוויץ ובנוסף היא פועלת בתחום האנרגיה הסולארית בישראל ובאיטליה. תחום הנדל"ן המניב באירופה סובל כעת מחולשה שעל פי קונצנזוס ההערכות תלך ותיגבר ככל שהאינפלציה ביבשת תמשיך להשתולל וככל שהריבית תמשיך לעלות. שני נתונים אלה שררים וקיימים גם בימים אלה ולכן עסקה שמשקפת שווי של פי 2.5, בתקופה הזו, נראית מוזרה/ מעניינת בהתאם לנקודת המבט.
לאספן יש כיום חוב של כמעט מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה וכל החוב הזה צמוד מדד. לוח הסילוקין של האג"ח צפוי להיות ב-2023 סביר עם פירעון של 43 מיליון שקל אך החל ב-2024 לוח הסילוקין מתחיל להכביד על החברה עם תשלומים של 123 מיליון שקל שהולכים ועולים עד שיגיעו לשיאם ב-2028 עם תשלום של 173 מיליון שקל (החוב הזה נזכיר, צמוד מדד).
את הרבעון השלישי של השנה סיימה אספן עם הון עצמי של 750 מיליון שקל, רווח לפני מס של 94 מיליון שקל ותזרים מזומנים מפעילות שוטפת של כמעט 40 מיליון שקל. מניית אספן איבדה השנה כ-32% מערכה והחברה שמדורגת על ידי מעלות בדירוג A, נסחרת לפי שווי של כמעט 430 מיליון שקל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה