השוק

מהפכה באפל: השינוי הדרמטי בהיסטוריה של האייפון מגיע

החברה הקימה צוות מיוחד לביצוע 'רפורמה' באייפון, שישים סוף למדיניות 'הגן הסגור' שלה, שמגבילה מאוד את השימוש במכשירים ואת היכולות של מפתחי אפליקציות
יאיר מור | 
סניף אפל בתאילנד (צילום vecteezy)
אפל העבירה כמות לא ידועה של מהנדסי תוכנה לצוות מיוחד שמטרתו לבצע את אחד השינויים הדרמטיים בתולדותיה: פתיחת "הגן הסגור".
לפי דיווח של סוכנות הידיעות בלומברג אמש (שלישי), החברה הקימה צוות שיבחן ויבצע מהפכה מרחיקת לכת במערכת ההפעלה של האייפון, ואיתה גם האייפד ואולי גם מכשירים נוספים, שבראשם האפשרות להוריד למכשירים אפליקציות מחנויות עצמאיות שאינן מתוחזקות על ידי אפל.
השינוי הטקטוני הזה מבוצע כתוצאה מ"חוק השירותים הדיגיטליים" שעבר לאחרונה באיחוד האירופי, ומציב בפני חברות הטכנולוגיה הגדולות (אלו ששויין מעל 75 מיליארד אירו – שווי שאפל נמצאת פי 29 ממנו – ו-45 מיליון משתמשים פעילים בחודש בשטח האיחוד) דרישות מרחיקות לכת. כך, למשל, הוא דורש לאפשר הורדת אפליקציות מחנויות עצמאיות, לאפשר לאפליקציות למכור מנויים ושירותים נוספים בלי לעבור במערכת תשלומים כפויה (כלומר: זו של אפל) שגובה עמלה גבוהה (30% במקרה זה), לאפשר שליחה של הודעות בין אפליקציות תקשורת שונות (למשל: וואטסאפ ואיימסג') ולתת לאפליקציות גישה לרכיבי החומרה במכשיר.
לפי בלומברג, מהנדסי אפל מאוד לא אוהבים את הרעיון של העבודה על השינויים הללו – אך מודעים לכך שאם לא יעשו זאת במהיות, החברה תשלם על כך ביוקר: החוק החדש מטיל קנסות של עד 20% מההכנסה השנתית העולמית של חברות המפרות אותו באופן סדרתי. במקרה של אפל, הנתון הזה מיתרגם לכ-80 מיליארד דולר. כדי להימנע מכך היא חייבת לציית לחוק עד תחילת 2024 – ולכן היא הקציבה לצוות המיוחד דדליין עד שחרור iOS 17, העדכון המשמעותי הבא למערכת ההפעלה של האייפון, שצפוי לצאת בספטמבר 2023.
המקורות בחברה דיווחו כי היא תאפשר שימוש בחנויות אפליקציות חיצוניות – אך עשויה להתנות את התקנת האפליקציות מהן בקבל אישורי אבטחה, שעליהם היא עשויה לגבות את העמלה שלא תוכל לגבות על ההורדה עצמה; כמו כן, היא טרם החליטה מה לעשות לגבי הדרישות לאפשר שילוב של מערכות תשלומים חיצוניות בתוך אפליקציות, לאפשר לאפליקציות גישה לחומרת המכשיר ולאפשר שליחת הודעות חופשית בין אפליקציות מתחרות.
 
כרגע, כל השינויים שייעשו מתוכננים עבור השוק האירופי בלבד, משום שרק שם עבר עד כה חוק המחייב אותם. ביפן והולנד היא מאפשרת לחלק מהאפליקציות להפנות משתמשים לתשלום באתרים חיצוניים כדי לעקוף את העמלה שלה, בעקבות איומים שהוצובו מולה בהן. עם זאת, ייתכן שחוקים נוספים הנמצאים בשלבי גיבוש במדינות נוספות יובילו ליישור קו עולמי במדיניות החדשה.
הדיווח הקפיץ את מניות ספוטיפיי ומאץ' (מפעילת טינדר ואוקיי קיופיד), שהיו שתי המקדמות הגדולות ביותר של הרפורמה האירופית, בכ-10%. מניית אפל לא הראתה תגובה לדיווח, למרות שהשוק האירופי אחראי על כרבע מהכנסותיה בשנת הכספים האחרונה – 95 מיליארד מתוך כ-400 מיליארד דולר.
אפל סירבה להגיב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה