השוק

בנק ישראל חושף: כמה לקוחות עזבו את הבנק השנה?

בחודש ספטמבר 2021 השיק בנק ישראל את מערכת "מעבר בקליק" שאמורה לאפשר ללקוחות לעבור מבנק לבנק בלי מאמץ מיוחד; הרפורמה הייתה אמורה להגביר את התחרות במערכת הבנקאית, וכן רואים ניצוצות של הצלחה
ניצן כהן |  2
יאיר אבידן המפקח על הבנקים (צילום רמי זרניגר, vecteezy)
אחת הבעיות המרכזיות במערכת הבנקאית היא העובדה שקשה מאוד לעבור מבנק לבנק. בהנחת עבודה שמדובר על הלקוח שהוא משק בית ממוצע לגמרי עם מעט חובות לבנק ועם הכנסות מסודרות פחות או יותר הרי שהבירוקרטיה כמעט לא אפשרה מעבר לבנק אחר.
כדי לעבור מבנק לבנק היה צריך לדאוג להעברות של כל ההכנסות וההוצאות מבנק אחד לשני וזו הייתה משימה לא פשוטה כד כדי שגרמה לרפיון ידיים של הלקוחות שהפכו מהר מאוד ללקוחות שבויים.

בחודש ספטמבר 2021 השיק הפיקוח על הבנקים מערכת שהפכה את כל התהליך הזה לידידותי הרבה יותר. כך למשל לאחר לחיצה פשוטה על הלינק הנכון באתר הבנק שלכם יכולתם בלחיצת כפתור לעשות שירות "עקוב אחרי" לבנק החדש ולמעשה בכך עברתם בנק בפועל.
השאלה הגדולה הייתה כמה הלקוחות יאמצו את התהליך הזה וכמה הבנקים יקשו על המהלך הזה כשאם הכל יעבור בשלום הרי שהכוח עובר מהידיים של המערכת הבנקאית לידי הלקוח.
אם כן, מאז הושקה הרפורמה סך הבקשות שהוגשו במערכת המקוונת וסך ובקשות שהושלמו בפועל -עומד על 96 אלף בקשות למעבר מבנק לבנק, כאשר בפועל כ - 67 אלף לקוחות עברו בנק באמצעות המערכת המקוונת. בנוסף למעברים באמצעות המערכת המקוונת, ישנם מעברים בין בנקים שמתבצעים שלא באמצעות המערכת המקוונת, בעקבות סגירת חשבונות, כאשר במחצית הראשונה של שנת 2022, כ-125 אלף לקוחות סגרו חשבונות עו"ש.
28 אלף בקשות הוגשו ולא הושלמו. מבדיקת הפיקוח על הבנקים עולה כי 35% בוטלו ביוזמת הלקוח. ביטולים אלו נבעו בעיקרן מפעולות שימור של הבנקים ומהצעות לשיפור תנאי ניהול החשבון שהובילו את הלקוחות לבטל מיוזמתם את בקשת המעבר.
כ- 65% מהבקשות לניוד שבוטלו ביוזמת הבנקים, כ- 47% מהן נדחו מסיבות טכניות שונות (כגון אין זהות בעלים, מספר חשבון אינו קיים או חשבון אינו פעיל וכיו"ב), כ- 38% נוספים נדחו מכיוון שהלקוח לא הסדיר את התחייבויותיו בבנק שאותו הוא מעוניין לעזוב וכ- 11% נוספים הינם מקרים בהם קיימת מניעה או מורכבות משפטית לביצוע הניוד באמצעות המערכת המקוונת.
עוד עולה מנתוני הפיקוח על הבנקים כי במסגרת שירות "עקוב אחרי", אשר מאפשר ניתוב של חיובים וזיכויים באופן אוטומטי לאחר העברת הפעילות, מהבנק הישן לבנק החדש, בוצעו כמיליון תנועות, מתוכן הועברו אוטומטית כ-425 אלף זיכויים (משכורות, העברות כספים וכיו"ב), כ-540 אלף חיובים (חיובי כרטיסי אשראי בנקאיים, הוראות לחיוב חשבון וכיו"ב) וכ-37 אלף שיקים.
בבנק ישראל אומרים כי "ניתוב התנועות באופן אוטומטי, אשר מתבצע ברובו בהצלחה וללא תקלות, מהווה פתרון לחסם המשמעותי שהיה למעבר בין הבנקים טרום השקת המערכת המקוונת, בכך שהלקוחות נדרשו לפנות למוטבים השונים כדי לעדכן אותם בפרטי הבנק החדש. הפיקוח על הבנקים מקיים מעקב הדוק אחר ביצועי המערכת המקוונת ובוחן את אופן התנהלות הבנקים ויישום הרפורמה, במטרה לחזק את אמון הציבור במערכת המקוונת ולהגביר את השימוש בה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כמה שקרים ניסיתי לעבור עשו לי את המוות
    אזרח לא שוכח 12/2022/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא להאמין להם.. אמרו לי שהכל עובר פיקס בפועל לא עבר כמעט כלום חזרו לי עשרות חיובים ונדפק לי דירוג האשראי ..
    סגור
  • 1.
    הישם
    חסוי 12/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מקווה מאוד שהשנה שתבוא יצאו מהבנק הפועלים כמה שיותר שלא ישארו עוד כמעת אנשים אצלכם כי אתם לא מתייחסים ללקוחות מגבילים אותם בקלות מחזירים הוראות קבע כאילו אין עוד חודשים של משכורות בקיצור בנק הפועלים במיוחד אופקים הולך שם שערירויה וזה מגעיל נבלות כראות
    סגור