השוק

אלימות במפעל האייפון הגדול בעולם: מה גרם לעובדים למרוד?

מאות עובדים במפעל הענק המייצר את כמעט חצי מהאייפונים בעולם הסתערו על המנהלים והמאבטחים במתחם לאחר שטענו כי החברה מסכנת את חייהם במוות מקורונה, לא מספקת להם ארוחות ואף לא משלמת להם את הבונוסים שהבטיחה להם על הבחירה להישאר במפעל בזמן סגר

יאיר מור | 
אייפון (צילום unsplash)
מאות עובדים במפעל פוקסקון המייצר את מספר האייפונים הגדול ביותר בעולם פתחו היום (רביעי) במחאה המונית שהידרדרה גם לאלימות, כך מדווחות סוכנויות הידיעות בלומברג ורויטרס.
בסרטונים שצולמו על ידי גורמים שנמצאים במפעל ניתן לראות חבורת עובדים מקיפה מנהל בחדר ישיבות, כאשר אחד מהם מתלונן על חשש מכך שכל עובדי המפעל נדבקו בקורונה, ואחר מוסיף: "אתם שולחים אותנו למות!"; בסרטון אחר נראים מאות עובדים מסתערים על מחסומים במתחם ועל המאבטחים ששומרים עליהם; אחד הסרטונים מתעד עשרות עובדים בחליפות לבנות, האופייניות לפסי ייצור 'נקיים' (כלומר, כאלה שבהם צריך לשמור על סטריליות), מכים אדם השוכב על הרצפה במקלות; ובסרטון אחד מתקהלים כמה עובדים סביב רכב משטרה ומנענעים אותו.
לפי הסוכנויות, בסרטונים נראה שלעובדים יש כמה תלונות מרכזיות: אחת מהן, שצוינה לעיל, היא הבידוד שלהם בתוך המפעל בעת התפרצות של מגפת הקורונה, שאמנם מונעת התפשטות של המגפה אל מחוץ למפעל, אך כמובן שלא מונעת הדבקות – ואף מאיצה אותן – בתוך המפעל; תלונה אחרת היא מחסור באוכל, או לפחות אי סדירות בארוחות, שגורמת לעובדים להישאר רעבים פעמים רבות; ותלונה מרכזית אחרת, שלכאורה היתה הטריגר העיקרי, היא איחור בתשלום הבונוסים שהובטחו לעובדים שנשארו במפעל בזמן הסגר.
המפעל המדובר, השוכן בעיר ג'נגג'ואו בסין, מכונה "אייפון סיטי", על שם העובדה שהוא מעסיק כ-200,000 עובדים ומייצר 40% מכלל האייפונים בעולם. מזה כחודש וחצי הוא מבודד מהעולם, מאז שהתפרצות קורונה בעיר בת 11 מיליון התושבים גרמה לחברה לנקוט במדיניות סגר קשה ולסגור את העובדים במה שבישראל כונה 'קפסולות'.
דובר החברה טען שהמפעל עובד כרגיל – אך זה מה שטענה החברה גם כאשר המפעל נכנס לסגר, ימים בודדים לפני שאפל עצמה הודתה שמדובר בשקר וכי פעילות הייצור הואטה באופן משמעותי. "בנוגע לאלימות, אנו ממשיכים לתקשר מול העובדים והממשל כדי למנוע הישנות", אמר הדובר, והוסיף כי הבונוסים המאוחרים שולמו בניסיון ברור לדכא את המחאה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה