דיגיטל וטק

הסוד האפל של אפל נחשף: מפרה את הפרטיות והחוק

זמן קצר לאחר שנדהמו לגלות שאפל אוספת על המשתמשים יותר מידע מהמתחרה הגדולה, גוגל, שלה היא לועגת על הפגיעה בפרטיות – כעת מתברר כי אפל אף מפרה ברגל גסה את החוק והמדיניות של עצמה ומקשרת את המידע הזה עם פרטיהם האמתיים של המשתמשים

יאיר מור | 
אפל (צילום unsplash, מתוך פייסבוק)
אפל ביצעה את החטא האיום ביותר בספר החוקים של עצמה, ואספה מידע על משתמשים גם ללא ידיעתם וגם באופן שמקשר את המידע עם פרטיהם האישיים, כך חשף השבוע צמד החוקרים המכנה את עצמו Mysk – שם משפחתו של אחד מהם.
הצמד, טומי מיסק וטלאל חאג' בקרי, גילו כי מידע שאוספת אפל ממכשירי אייפון כולל נתון בשם DSID, או 'מזהה שירותי ספרייה'. מדובר במספר ייחודי שמקושר לחשבון האייקלאוד של המשתמש – כך שהוא אומר לחברה מי האדם שממנו נאסף המידע שמדווח לה על ידי המכשיר, משום שחשבון האייקלאוד כולל שם מלא, מספר טלפון, כתובת מייל, תאריך לידה ועוד.

הצירוף של המספר הייחודי הזה למידע שנאסף הוא הפרה בוטה ומפורשת של מדיניות הפרטיות של אפל, שמצהירה ללא כחל ושרק כי "שום דבר מהמידע הנאסף לא מזהה אתכם אישית", וכי "מידע אישי לא מתועד כלל, עובר שיטות לשימור פרטיות או מוסר מכל דו"ח לפני שליחתו לאפל". כעת מתברר שמידע אישי מתועד ונשלח ללא כל מאמץ להסתרה.
"ידיעת מזהה שירותי התיקייה שקול לידיעת שמכם", אמר מיסק לאתר Gizmodo. "זו הזהות שלכם, אחד לאחד. כל הניתוחים המפורטים הללו הולכים להיות מקושרים ישירות אליכם – וזו בעיה, מפני שאין דרך לכבות את זה". הוא הוסיף כי "אני חושב שאנשים צריכים להיות מודאגים מזה. זו לא גוגל. אנשים בוחרים באייפון (דווקא) בגלל שהם חושבים שהדברים האלה לא הולכים לקרות. לאפל אין זכות לפקח עליכם".
בגיזמודו ציינו כי אפל עשויה לטעון שהמספר אינו מידע אישי, מכיוון שאינו שייך למשתמש – אך חוק הפרטיות האירופי (GDPR) מצהיר במפורש כי כל מידע ש"מקושר באופן ישיר או עקיף" לפרטים אישיים מוגדר מידע אישי, והמספר האקראי אכן מקושר במאגר המידע של החברה לפרטיו של משתמש מסוים.
אותו מיסק חשף בתחילת החודש את העובדה שמכשירי אייפון שולחים לאפל מידע מפורט להחריד על השימוש של בעלי המכשירים באפליקציות של החברה – כולל כל פעולה, חיפוש, לחיצה וכו' – גם אם הם כיבו את שליחת המידע הזה. תוך ימים כבר הוגשה תביעה ייצוגית בנושא, וכעת מדובר בעניין של זמן עד שנראה תביעות נוספות על התגלית החדשה והחמורה עוד יותר.
גוגל, אגב, אוספת מידע רב מאוד, אך מעט פחות מפורט מזה שאוספת אפל – מה גם שאצלה, לפי מה שידוע כרגע, המידע לא כולל שום פרט שניתן לקישור עם משתמש ספציפי, אלא רק מספר ייעודי שמשמש לבניית פרופיל הפרסום של המשתמש אך אינו מקושר לפרטיו האישיים.
אפל לא הגיבה לידיעה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה