דיגיטל וטק

האם מאסק בדרך למלחמה מול אפל וגוגל?

האיש העשיר בעולם מחולל מהפכה בטוויטר, ובקרוב, לאחר שיסיים עם השינויים שהוא מתכנן בתוך החברה, הוא עשוי לפתוח בחזית חדשה מחוץ לחברה, תוך ניצול מעמדה למלחמה מול שתי ענקיות הטכנולוגיה – אפל וגוגל
יאיר מור |  2
אילון מאסק (צילום flickr/ Victor Gonzalez Couso, pexels)
הסערה שמחולל אילון מאסק סביב רכישת טוויטר לא צפויה להסתיים בקרוב, כך צופה מארק גורמן, כתב הטכנולוגיה של בלומברג, בטורו השבועי שפורסם אתמול (ראשון).
לדברי גורמן, לאחר המאבק הפנימי הקשה שחולל מאסק עם השתלטותו על הרשת החברתית, הוא עשוי לפתוח בקרוב גם במאבק חיצוני – כאשר בצד השני תהיינה לא אחרות מאשר אפל וגוגל, שתי ענקיות הטכנולוגיה.
גורמן מסביר שהרקע לסכסוך הוא כוונתו הברורה של מאסק, שעליה גם הצהיר, להפחית את התלות בפרסום לצורך הכנסות, ולהגביר את ההסתמכות על גביית תשלום מהמשתמשים במסגרת Twitter Blue, שצפוי להשקה מחדש בשבוע הבא במחיר של 8 דולר לחודש, ושירותי פרימיום אחרים שתספק הרשת החברתית.
רוב משתמשי טוויטר עושים זאת באמצעות סמארטפונים. גורמן מציין שמספר המשתמשים האנושיים (לפחות לפי הערכות טוויטר עצמה) הפעילים ברשת החברתית מתקרב ל-250 מיליון. אם אחוז אחד מהם יירשמו למנוי "בלו", שתי שליטות עולם הסמארטפונים ירוויחו מכך מיליוני דולרים.
חישוב מהיר ומעט שרירותי שלנו – אם כי פחות שרירותי מהחישוב המוזר שערך גורמן עצמו – מביא להנחת יסוד שאם 2.5 מיליון איש יירשמו למנוי "בלו", ורובם המוחלט מסמארטפונים, חציים יעשו זאת ממכשירי אייפון וחציים מאנדרואיד. זאת משום שמצד אחד, מכשירי אנדרואיד נפוצים בהרבה, אך משתמשי אפל נוטים הרבה יותר לשלם על אפליקציות. אפל גובה על כל תשלום דרך אפליקציה עמלה של 30% בשנה הראשונה ו-15% בשנייה (לאפליקציות עם הכנסות של מעל מיליון דולר בשנה – וטוויטר תענה ללא ספק להגדרה הזו), וגוגל גובר 15% מהשנה הראשונה. כך, מתוך 20 מיליון דולר שישלמו המנויים בכל חודש, אפל תקבל 3 מיליון דולר וגוגל מיליון וחצי. בטווח השנתי, מתוך 240 מיליון דולר שישלמו המנויים, 46 מיליון יילכו לאפל ו-18 מיליון לגוגל.
עבור שתי הענקיות מדובר בדמי כיס – אך עבור טוויטר מדובר בסכום שקשה לוותר עליו. אילון מאסק כבר הביע לא פעם ביקורת על העמלות הגבוהות של אפל וגוגל, ולאחרונה אף טען כי הן גבוהות פי עשרה מכפי שהן צריכות להיות. לכן, מנחש גורמן כי הוא עשוי לנסות לעקוף את תשלום העמלות על ידי הפניית משתמשים לרכישת המנוי מחוץ לאפליקציות, באתר – היכן שטוויטר יכולה להטמיע מערכת תשלום משלה או של צד שלישי כמו ויזה או מאסטרקארד, שגובה עמלות נמוכות בהרבה (בדרך כלל כמה אחוזים בודדים).
אפל וגוגל לא צפויות לאהוב החלטה כזו: לפני שנתיים הן אף הסירו מחנויות האפליקציות שלהן את אחד המשחקים הפופולאריים בהיסטוריה, פורטנייט, לאחר שהמפתחת שלו, אפיק, ביצעה תעלול דומה.
אבל מלחמה על כסף היא לא המקור האפשרי היחיד לחיכוך בין מאסק לגוגל ואפל: גם ההתעקשות שלו להקל מאוד במדיניות הפיקוח על תכנים עלול להוות נקודת רתיחה. בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז המהומה בגבעת הקפיטול בשישה בינואר 2021, החלו שתי החברות לטעון כי על אפליקציות תוכן גולשים להבטיח צנזורה של תכנים שהן מגדירות "מסוכנים" – או שלא יוכלו להיות זמינים בחנויות. לאחר אותה מהומה הוסרה הרשת החברתית פארלה משתי החנויות בדיוק בתירוץ הזה, והרשת החברתית של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, Truth Social, לא היתה זמינה בחנות של גוגל עד לאחרונה בשל סירובה של גוגל לאשר אותה עד שתבטיח מדיניות של הסרת תכנים "מסוכנים".
כרגע, מסכם גורמן, מתמקד מאסק בבנייה מחדש של טוויטר, כך שנראה שייקח עוד זמן עד שנראה אותו מתפנה למלחמות חיצוניות – אך בסופו של דבר, הרגע הזה ככל הנראה יגיע.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    העמלות של חנויות האפליקציות לא נכונות
    אייל אלעד 11/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בiOS החלוקה אפילו מורכבת יותר ובמדינות מסוימות כמו בריטניה העמלה מגיעה גם ל42%. העולם שותק, כמו בכל צעדיה בגבול האפור כהה של אפל, שבאמצעות שיווק לא פחות מגאוני מסיטים את דעת הציבור לנושאים אחרים ואת השיח הציבורי בקלות איתם. לדוגמא עניין הפרטיות, גאוני. אינטרס עסקי להגדלת הכנסות הפרסום שלה על ידי פגיעה במתחרים. העתיד פינק ליידי.
    סגור
  • 1.
    למה שמישהו ישלם על משהו שהוא מקבל בחינם ברשתות אחרות???
    בחור ת״א 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 2
    טוויטר בדרך להיעלם
    סגור