השוק

פסגות: בנק ישראל חושש ממיתון ומוריד את הרגל מהריבית

גיא בית אור, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות אומר לאחר פרסום החלטת בנק ישראל כי בבנק המרכזי חוששים מהמיתון אליו צועד העולם ומההשפעה שלו על ישראל; "בבנק ישראל מבינים שבקרוב נראה את מחירי הנדל"ן משנים כיוון"
ניצן כהן | 
גיא בית אור (צילום מושיק ברין, פסגות)
גיא בית אור, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות מעריך היום שבנק ישראל חושש מהמיתון ההולך וקרב בעולם ומההשפעות שלו על הכלכלה הישראלית ולכן הוא מוריד את הרגל מדוושת הריבית. עוד מעריך בית אור שמחירי הנדל"ן שהם הראשונים להגיב לשינויים בריבית, ישנו כיוון כבר בתקופה הקרובה.
"לקראת החלטת הריבית גם השווקים וגם החזאים היו חצויים ובסופו של דבר, נראה כי העליה בסיכונים לפעילות הגלובלית הכריעו כאשר בנק ישראל העלה את הריבית ב-50 נ"ב לרמה של 3.25%.

"בבנק ישראל ציינו כי האינפלציה ממשיכה להיות גבוהה ונרחבת, וכי הפעילות הכלכלית בישראל ממשיכה להיות איתנה. מצד שני, נראה ברמות הריבית הנוכחיות הם מעדיפים להאט את הקצב וזאת מאחר והם מעריכים כי מהלך העלאות הריבית והתמתנות הפעילות בעולם, צפויים להביא "להאטה מסויימת" בפעילות בישראל.
"גם בנוגע לשוק הדיור בבנק ישראל מתחילים לשנות את הטון. נזכיר כי שוק הדיור הוא תמיד הראשון להגיב (חוץ משוק ההון) לשינויים בריבית ונתוני הפעילות השוטפים מאותתים על התקררות ניכרת בפעילות. בבנק ישראל מציינים את הירידה המשמעותית במכירות וירידה בהיקף המשכנתאות שניטלות. להערכתנו, בבנק ישראל מבינים שבמהלך החודשים הקרובים כבר נראה את מחירי הדיור מתחילים לשנות כיוון" אומר בית אור.
"הדגש החשוב ביותר בהחלטת הריבית הנוכחית" הוא מוסיף "מתן משקל גדול יותר לסיכונים לפעילות הכלכלית העולמית כאשר בבנק ישראל ציינו כי "הפעילות הכלכלית בעולם מתמתנת והסיכון למיתון עולה, בעיקר באירופה." במקביל, הם ציינו כי נמשכת ההקלה בשרשראות האספקה תוך ירידה במחירי התובלה. המשמעות – מבחיינת בנק ישראל הסיכונים האינפלציוניים מכיוון העולם מתחילים לרדת לאור שחרור צד ההיצע, והציפיה לכניסה למיתון כלכלי בעולם.
"בשורה התחתונה, בבנק ישראל ניסו בהחלטה זו לאזן בין הפעילות הכלכלית המקומית שממשיכה להיות חזקה, וזאת ביחד עם אינפלציה שממשיכה להתרחק מהיעד, אך במקביל הם רואים את ענני המיתון העולמי שמתקרבים וזאת ביחד עם ההקלה המסתמנת מצד ההיצע במבט ל-2023 (לפחות נכון לעכשיו).
"במבט קדימה, יש הרבה ערפל סביב אופק הריבית. להערכתנו, יש לבנק ישראל עוד חלון להעלות את הריבית ב-3 בינואר ב-25-50 נ"ב כתלות בנתונים השוטפים. עם זאת, להערכתנו כניסה למיתון כלכלי עולמי והמשך החולשה בשווקים במהלך החודשים הקרובים יובילו לעצירת תהליך ההידוק המוניטארי בעולם, מה שיאפשר גם לבנק ישראל לעצור.
"לבסוף, בבנק ישראל רומזים לנו כי הם מצפים "להאטה מסויימת" בפעילות הכלכלית בישראל. להערכתנו, ישראל לא תצא ללא פגע מהסביבה הכלכלית העולמית המסתמנת ואנו מצפים להאטה כלכלית משמעותית במהלך 2023".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה