השוק

בנק לאומי חושש: מחירי הדלק צפויים לזנק?

היצע הנפט הגלובלי צפוי להצטמצם במהלך 2023, בעקבות הקיצוץ במכסות הייצור של OPEC+ יחד עם הירידה הצפויה בתפוקת הנפט של רוסיה, הכלכלנים טוענים: "אנו מעריכים שמחיר הנפט יהיה בסביבות 100 דולר לחבית בסוף 2022"
מערכת ice | 
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
על פי סקירת הנפט השבועית המלאה מאת הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, מחירי הנפט המשיכו לעלות במהלך השבוע החולף ומחיר חבית מסוג Brent הגיע ל-99.89 דולרים בסך הכל.
מלאי הנפט הגולמי המסחרי בארה"ב ירד בשבוע שעבר, לאחר שהוא עלה בשבוע שלפניו על רקע המשיכות ממלאי הנפט האסטרטגי (SPR) דו"ח מצב הנפט השבועי של ה-EIA בארה"ב הראה כי מלאי הנפט הגולמי המסחרי ירד ב-3.1 מיליון חביות בשבוע שעבר ל-436.8 מיליון חביות, רמה הנמוכה בכ-3% מהממוצע לעונה זו בחמש השנים האחרונות. הממשל האמריקאי מאוכזב מקצב ביצוע השקעות ההון של סקטור האנרגיה, מצב אשר מונע מהחברות להגדיל את תפוקת הנפט במידה מהירה מאשר נרשמה עד כה.

יצור הנפט של קבוצת OPEC עלה בחודש אוקטובר בכ-30,000 חביות ביום ותפוקת הנפט של הקבוצה עלתה ל-29.98 מיליון חביות ביום שר האנרגיה של איחוד האמירויות העריך כי הנפט נמצא במגמת ירידה, הערכה זו יחד עם ההערכה של מזכ"ל קבוצת OPEC+ שצפוי להיות עודף בשוק הנפט ברביע האחרון של 2022 עשויות לתמוך  בקיצוץ נוסף במכסות הייצור של OPEC+. רוסיה החלה להסיט את יצוא הנפט שלה למדינות שיש סבירות גדולה יותר שלא ישתפו פעולה עם אכיפת "מחיר גג" של ארה"ב והאיחוד האירופאי.
מונגוליה הפכה ליבואנית הגדולה של נפט רוסי וגאורגיה הגדילה גם כן את יבוא הנפט מרוסיה בחודשים ינואר-ספטמבר 2022 במאות אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד רוסיה צפויה להפחית באופן משמעותי, ואולי אף להפסיק כליל, את משלוחי הנפט למדינות שישתפו פעולה עם אכיפת "מחיר גג" על הנפט שלה וכתוצאה מכך האיחוד האירופאי צפוי להגדיל את התלות שלו בנפט מארה"ב התלות של אירופה בנפט האמריקאי ככל הנראה תישמר גם במהלך 2023, לאור הצפי להמשך הסנקציות של האיחוד האירופאי על רוסיה בטווח הזמן הנראה לעין.
בטווח הרחוק, המלחמה באוקראינה אשר הביאה לעלייה משמעותית במחירי האנרגיה, עשויה להיות זרז להאצת פיתוח של אנרגיות מתחדשות ולהפחתת פליטות הפחמן בקצב מהיר יותר. הביקושים לדלק למכוניות בארה"ב ירדו במעט בשבוע החולף, אך רמתם עדיין גבוהה יחסית, זאת על אף מחירי הדלק הגבוהים והביקוש לדלק מטוסים ירד בחדות יחסית לכ-1.3 מיליון חביות ביום והתנודתיות בו נותרה גבוהה 
מחיר הגז הטבעי בארה"ב ירד בשבוע החולף ל-5.98 דולרים ל-MMBTU, זאת, על רקע המשך הגידול במלאי שבמאגרי הגז הטבעי בארה"ב אשר מתקרב לממוצע בתקופה זו בחמש השנים האחרונות, מחיר הגז הטבעי האירופאי (TTF) מסוף חודש אוגוסט ובשבוע החולף הוא הגיע לכ-59 אירו ל-MWh. אספקת הגז לשוק האירופאי בשנת 2023 צפויה להסתמך בעיקר על גז טבעי נוזלי (LNG) שהוא יקר יותר מאספקת הגז דרך צינורות אך לא כמותו צפויה לגדול באופן מהותי בשנה הקרובה, מה שימנע ירידה נוספת של ממש במחיר הגז טבעי 
הצפי לטווח הבינוני: היצע הנפט הגלובלי צפוי להצטמצם במהלך 2023, בעקבות הקיצוץ במכסות הייצור של OPEC+ יחד עם הירידה הצפויה בתפוקת הנפט של רוסיה, במהלך שנת 2023, חברי OPEC+ צפויים להגדיל את קיבולת יצור הנפט שלהם, מה שיביא בהמשך להפחתת מכסות הייצור של הקבוצה ולגידול בצד ההיצע. התחזית לצד הביקוש משקפת את השפעת הידוק המדיניות המוניטרית בארה"ב ובאירופה שתכביד על הפעילות הכלכלית וכתוצאה מכך גם על הביקושים לנפט.
צריכת הנפט של סין נותרה בסיכון, אך במידה והמדינה תקל עוד את מדיניות "אפס קורונה", הביקוש של סין לאנרגיה צפוי לגדול. תהליך השיחרור של נפט גולמי מן הרזרבה האסטרטגית של ארה"ב מתוכנן להסתיים עד לסוף השנה וארה"ב אף מתכננת הגדלה מחודשת של המלאים בהמשך לאחר שהמחיר ירד קרוב ל-70 דולרים לחבית, מה שמיצר "רצפה למחיר". במבט כולל, התחזית היא שמחיר הנפט מסוג ברנט יהיה בסביבות 100 דולר לחבית בסוף 2022. עם זאת, השוק צפוי לחזור לאיזון במהלך 2023, זאת במקביל לצמצום הביקוש, אך יחד עם מחיר נמוך יותר מאשר 100 דולר לחבית במהלך 2023.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה