השוק

מאסק מחכה לתשלום מזלנסקי? אוקראינה מדווחת על תקלות בלוויינים

אוקראינה מדווחת כי סבלה מהפסקת תקשורת כאשר 1,300 יחידות לווייני SpaceX יצאו למצב לא מקוון עקב בעיות מימון
מערכת ice | 
תכנית לשלום בין אוקראינה לרוסיה (צילום freepik, ויקיפדיה)
החששות של אוקראינה שכוחותיה עלולים לאבד את הגישה לשירות האינטרנט Starlink של אילון מאסק העמיק בשבוע האחרון לאחר ש-1,300 מיחידות הלוויין של הצבא נכנסו למצב לא מקוון, כך לפי מקורות שדווחו ב-CNN.
צלחות הלוויין הקטנות והקלות לשימוש מתוצרת חברת הטילים של מאסק SpaceX זכו להערכה כללית כמקור תקשורת שמשנה את משחק עבור צבא אוקראינה, ומאפשר לו להילחם ולהישאר מקוון גם כשרשתות הטלפון הסלולרי והאינטרנט הושמדו במלחמתה עם רוסיה.
אבל החששות עלו לאחרונה לגבי האמינות של SpaceX לאחר שנחשפו דיונים על מימון ודווח על הפסקות ליד קווי החזית.
CNN דיווחה לראשונה כי SpaceX שלחה מכתב בספטמבר לפנטגון בטענה שהוציאה כמעט 100 מיליון דולר במימון Starlink באוקראינה וכי היא לא יכולה להמשיך לעשות זאת. המכתב ביקש שמשרד ההגנה ישתלט על יותר מהמימון של צבא אוקראינה, שלדעתו יעמוד על עשרות מיליוני דולרים בחודש.
ימים לאחר הדיווח ב-CNN, נראה היה שמאסק הפך את המסלול, וטען ש-SpaceX משכה את הבקשה. "לעזאזל עם זה", צייץ מאסק, "אנחנו פשוט נמשיך לממן את ממשלת אוקראינה בחינם".
המשא ומתן בין SpaceX למשרד ההגנה נמשך למרות טענתו של מאסק ש-SpaceX משכה את בקשתה, על פי גורם הגנה בכיר. "המשא ומתן מתנהל מאוד. כולם בבניין שלנו יודעים שאנחנו הולכים לשלם להם", אמר בכיר בפנטגון ל-CNN, והוסיף כי המחלקה להוטה לקבל התחייבויות בכתב "כי אנחנו חוששים שהוא ישנה את דעתו".
ביום רביעי, מאסק השתתף בטקס של כוח החלל האמריקני שכלל גם את שר ההגנה לויד אוסטין והגנרל מארק מיילי, יו"ר הרמטכ"לים המשולבים. מאסק גם היה מסובך בהשתלטות המתוקשרת שלו על טוויטר.
ההפסקה האחרונה החלה ב-24 באוקטובר ותוארה על ידי אדם אחד שתודרך על המצב כ"בעיה ענקית" עבור צבא אוקראינה. המסופים נותקו, הוא אמר, בגלל חוסר מימון. ההפסקה השפיעה על בלוק של 1,300 מסופים שרכשה אוקראינה מחברה בריטית במרץ ושימשו לפעולות הקשורות ללחימה.

SpaceX גבתה מצבא אוקראינה 2,500 דולר לחודש כדי לשמור על כל אחת מ-1,300 היחידות מחוברות, מה שדחף את העלות הכוללת לכמעט 20 מיליון דולר עד ספטמבר, אמר אדם שתודרך בנושא. בסופו של דבר, הם כבר לא יכלו להרשות לעצמם לשלם, אמר הגורם.
במכתב ספטמבר מ-SpaceX לפנטגון נאמר שיש כמעט 20,000 מסופי Starlink באוקראינה. באותה תקופה, על פי הודאתה של SpaceX עצמה, רובם נרכשו באופן מלא או חלקי במימון חיצוני, כולל מממשלות ארה"ב, פולין ובריטניה. במכתב נטען שאותם מקורות שילמו גם עבור כ-30% מחשבון הקישוריות החודשי.
הטרמינלים, הכוללים צלחות לווין קטנות, מתחברים לקבוצת הלוויינים של SpaceX המקיפים את כדור הארץ ולא רק שומרים על כוחות ואזרחים מקוונים אלא שימשו השפעה קטלנית, מה שהוכח כקריטי לשימוש של אוקראינה במזל"טים ובמיקוד ארטילרי.
לא ברור בדיוק כמה מסופים פועל צבא אוקראינה, אבל 1,300 שנסגרו לאחרונה מייצגים חלק ניכר. ביולי כתב המפקד העליון של המדינה מאסק וביקש ממנו ישירות, במכתב שראה CNN, ואמר שכ-4,000 נפרסו על ידי הצבא.
מוקדם יותר החודש אמר מאסק שמתוך יותר מ-25,000 מסופים באוקראינה, פחות מ-11,000 משלמים עבור השירות, שיכול להגיע עד 4,500 דולר לחודש. ביום שני דובר הפנטגון סירב לכך הגיב על חוזים או הסכמים פוטנציאליים, אך אמר שהשיחות נמשכות.
"אנחנו ממשיכים לדון בצרכי התקשורת הלוויינים של אוקראינה עם אוקראינה וחברות כמו SpaceX ואחרות", אמר בריגדיר גנרל פטריק ריידר לכתבים.
נכון לעכשיו, SpaceX שולטת היכן ניתן להשתמש במסופי Starlink של אוקראינה והפסקות דווחו בעבר על ידי יחידות אוקראיניות בקרבת החזית, כשהן קידמו ושחררו אזורים שבידי רוסיה. כתוצאה מכך, שליטתו של מאסק באות מעניקה לו שליטה משמעותית בשדה הקרב בזמן שהוא ספג ביקורת קשה על הטענה שעל אוקראינה לתבוע שלום ולוותר על חלק משטחה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה