השוק

ארה"ב עלולה להחרים את החברות שמשקיעות בה מיליארדים

שתי יצרניות השבבים המרכזיות בעולם הודיעו לאחרונה על השקעות של עשרות מיליארדי דולרים בארה"ב – אך בזמן שהן ממתינות לקבל בתמורה מענקים נדיבים, נראה שיש סיכוי שהן עומדות לקבל דווקא עונש חסר תקדים בדמות חרם על מוצריהן

יאיר מור |  1
ג'ו ביידן (צילום shutterstock, pexels)
נציבות הסחר הבינלאומי (USITC) הודיעה ביום שישי על כוונתה לפתוח בחקירה נגד TSMC וסמסונג, בעקבות תלונה שהוגשה נגדם על ידי חברה אמריקאית בגין הפרת פטנטים.
התובעת היא חברה בשם דדלוס פריים, שהוקמה ונרשמה בדלאוור (המקבילה האמריקאית לאירלנד – מיסי חברות אפסיים שמאפשרים לכל אדם להקים חברה בעלות מגוכחת) לפני פחות משנתיים, והפטנטים שהיא טוענת שהחברות מפירות נרכשו על ידיה מאינטל לפני פחות משנה. לטענתה, תהליכי ייצור השבבים של שתי הענקיות בתהליכי 16 ו-18 ננומטר – תהליכים מיושנים שהן מפעילות כבר כעשור – מפרות את הפטנטים שלה (שכאמור, נמצאים ברשותה בסך הכל מספר חודשים, שנים רבות אחרי ששתי החברות החלט לייצר שבבים המפרים לכאורה את אותם פטנטים).
דדלוס פריים, מצידה, טוענת כי כל עוד החברות לא מגיעות איתה להסכם שימוש בפטנטים המדוברים, ייבוא של כל מוצר המכיל את השבבים שלהם לארה"ב צריך להיאסר – טענה בלתי סבירה לחלוטין, שכן מדובר בשתיים מיצרניות השבבים הגדולות בעולם; נכון לרבעון הראשון של 2022, חלשה TSMC הטייוואנית על 53.6% מההכנסות בשוק השבבים העולמי, וסמסונג הקוריאנית נהנתה מ-16.3% מהן. לפי נתוני חברת המחקר Counterpoint לסוף 2021, TSMC היתה חברת השבבים בעלת כושר הייצור הגבוה בעולם, עם 28% מיכולת הייצור העולמית, בעוד סמסונג היתה במקום הרביעי עם 10% (ביניהן נמצאות UMC הטייוואנית עם 13% ו-SMIC הסינית עם 11%).
לא רק שמדובר בשתי יצרניות השבבים המרכזיות בעולם, אלא שלאחרונה הודיעו שתיהן על השקעות עתק של עשרות מיליארדי דולרים בהקמת מפעלי שבבים על אדמת ארה"ב במסגרת המיזם של הנשיא ג'ו ביידן לחיזוק כוחה של המדינה בתחום, לאחר שאיבדה אותו לטובת מדינות דרום-מזרח אסיה בעשורים האחרונים. לכן, מאוד לא סביר שאגף באותו ממשל שעומד לחלק להן מענקים של מיליארדי דולרים כאתנן כתמריץ להשקעה במדינה יבריח אותן על ידי הגבלת הייבוא והמכירה של מוצריהן.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מדובר בטכנולוגיות מיושנות שכבר אינן בשימוש.
    דניאל 10/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגודל המקסימלי היום הוא 14 ננומילימטר וגם זה כבר כמעט שאיננו מיוצר
    סגור