השוק

אתם לא מפוטרים: כך גוגל ופייסבוק נפטרות מעובדים בשקט

עובדים לשעבר בשתי ענקיות הטכנולוגיה טוענים שכדי לא להודיע על מהלכי פיטורים נרחבים החברות פשוט דוחקות עובדים החוצה בלי לקרוא לזה פיטורים

יאיר מור | 
גוגל ופייסבוק נפטרות מעובדים (צילום shutterstock)
ענקיות הטכנולוגיה נוקטות לאחרונה בטקטיקה מכוונת, לכאורה, לקיצוץ בכוח האדם בלי לדווח על פיטורים, כך לפי דיווח של העיתון הכלכלי וול-סטריט ג'ורנל.
עובדים במטא  (פייסבוק לשעבר) סיפרו לעיתון כי מפעילת הרשתות החברתיות ואפליקציות התקשורת הגדולות בעולם מנסה לקצץ 10% מכוח העבודה שלה בלי להודיע רשמית על מהלך של קיצוצים או צמצומים. היא עושה זאת על ידי סגירת צוותים, כאשר עובדיהם מקבלים הודעות לפיהם הם עדיין עובדי פייסבוק, אך עליהם מוטלת המשימה למצוא לעצמם תפקיד אחר בחברה תוך 30 יום. מי שלא מוצא תפקיד מתאים בפרק הזמן הזה – נדחק למעשה החוצה בלי שהחברה תקרא לזה פיטורים.
כך, למשל, בתחילת החודש הודיעה מטא על פירוק 'צוות החדשנות האחראית' שלה, שהיה אחראי לחשיבה על דרכים לדאוג שכלי הבינה המלאכותית שמפתחת החברה לא ינוצלו לרעה. עובדים סיפרו לעיתון כי לא מדובר בצוות הראשון שמוצא את עצמו ללא עבודה ונאלץ לנהל מירוץ למציאת תפקיד אחר או להיפלט ממעגל העבודה בחברה. "עובדים עם מוניטין טובים ודירוגי ביצועים גבוהים 'נדחפים החוצה' על בסיס קבוע", הם מסרו.
מטא אינה ממציאת השיטה: ענקיות כמו אורקל ו-IBM משתמשות בה כבר שנים, ובשבוע שעבר דיווחה סוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג על מהלך דומה באלפאבית – חברת האם של גוגל. לפי עובדים בחברה, כ-50 מתוך 100 עובדי Area 120, מעין מעבדת פיתוח ראשוני של רעיונות, קיבלו הודעה לפיה הפרויקטים שלהם מבוטלים, וקיבלו 90 יום למצוא תפקידים אחרים בחברה. זאת לאחר שלאחרונה קיבלו 100 עובדים בחטיבת הענן של החברה הודעה דומה שהקציבה להם 60 יום בלבד למציאת תפקידים אחרים. הדבר עורר מחאה ו-1,400 עובדים חתמו על עצומה להארכת הדדליין למציאת תפקיד חלופי ל-180 יום (כלומר כחצי שנה).
העיתון מציין כי שתי החברות התרחבו מאוד בשנה החולפת: לפי דוחות הרבעון השני שלהן, גוגל הגדילה את מצבת העובדים ב-20.8% ל-174,014, ואילו מטא גדלה ב-32% ל-83,553 עובדים.
דובר מטעם גוגל מסר כי 95% מהעובדים שקיבלו הודעות על סגירת הצוותים שלהם מצאו תפקיד אחר במסגרת הזמן שהוקצב להם – כלומר, 5% אכן מצאו את עצמם מחוץ לחברה. הוא סירב להגיד בכמה עובדים (לשעבר) מדובר. דובר מטעם מטא סירב למסור תגובה והפנה את העיתון לדבריו של מארק צוקרברג לאחרונה, לפיהם מתן "הזדמנות" לעובדים למצוא תפקיד אחר היא דרך לשמר עובדים, ולא לפטר אותם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה