השוק

צים תרכוש גז טבעי נוזלי מ-SHELL במיליארד דולר ל-10 אוניות

צים אמורה לקבל בתחילת השנה הבאה לקלוט 10 אוניות מסע המונעות בגז טבעי מה שיאפשר לה להוזיל ב-20% את עלות ההובלה הממוצעת למכולה; צים מבצעת את ההתאמות הנדרשות כדי להימנע מתשלום מס פחמן שיוטל בעתיד
ניצן כהן |  2
אלי גליקמן מנכ"ל צים (צילום RAPOPORT private news productions)
צים תרכוש גז טבעי מ-SHELL במיליארד דולר. הגז הטבעי הנרכש הוא במצב צבירה נוזלי וכך יתאפשר לחברה להשתמש בגז הטבעי הנוזלי להנעת אוניות. צים חכרה ב-2021 10 אוניות מכולה המונעות בגז טבעי נוזלי ותתחיל לקלוט אות בפברואר הקרוב ותסיים את הקליטה בתחילת 2024.
ההסכם עם SHELL נחתם ל-10 שנים במסגרתן תרכוש החברה גז טבעי נוזלי (LNG) לאוניות שלה, בהיקף המוערך בלמעלה ממיליארד דולר. הגז יאפשר לצים לתדלק 10 אוניות מכולה המונעות בגז טבעי נוזלי שיפעלו בקו מרכזי של צים, ZIM Container Service Pacific (ZCP), בין אסיה לחוף המזרחי של ארה"ב. 10 אוניות אלו, של 15 אלף TEU כל אחת, צפויות להיכנס לשירות בשנים 2023-2024, ויובילו מטען מסין ודרום קוריאה לחוף המזרחי של ארה"ב ולאיזור הים הקריבי.
כ-23% מכלל פליטות הפחמן בתעשיית הספנות הן ממגזר הובלת המכולות לבדו, ועם הצמיחה בסחר העולמי, נדרשת פעולה מיידית בנוגע לכך. LNG  הינו הדלק בעל פליטות הפחמן הנמוכות ביותר הזמין כיום בהיקף נרחב, והוא מביא להפחתה של כ-20% בפליטת גזי חממה (GHG) בהשוואה לדלקים ימיים קונבנציונליים. בנוסף, גז טבעי נוזלי כמעט ולא פולט תחמוצות גופרית (SOx) וחומר חלקיקי (PM), ומפחית משמעותית פליטת תחמוצות חנקן (NOx).
עבור צים, הפחתה של 20% בפליטת גזי חממה בהשוואה לדלק רגיל ב-10 האוניות היא שוות ערך לשיעור של אפס פליטות בשתיים מתוך עשר האוניות החדשות.
אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים, ציין כי "עם הוספת יכולת הובלה משמעותית המונעת בגז טבעי נוזלי (LNG) לצי שלנו, החל משנת 2023, מיצבנו את צים כמובילה בהפחתת פליטות הפחמן בקרב חברות ספנות גלובליות. אנו שמחים להוציא לפועל את הסכם האספקה ארוך הטווח הזה על מנת לספק גז טבעי נוזלי בתנאים תחרותיים ומצפים לשתף פעולה עם Shell, מובילה עולמית בתעשייה, בעוד אנו נוקטים צעד חשוב כדי להבטיח שמיקור הדלק שלנו מתוכנן היטב ובאיכות הגבוהה ביותר. הצי הגדל שלנו המונע בגז טבעי נוזלי יאפשר לצמצם פליטת פחמן ולהתייעל, תוך שיפור מעמדנו התחרותי, בייחוד בסחר האסטרטגי בין אסיה והחוף המזרחי של ארה"ב, ויאפשר ללקוחות להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם".
סטיב היל, סגן נשיא בכיר לשיווק אנרגיה, אמר: "אנו רוצים לברך את צים על הצגת הצי הראשון בעולם של אוניות מכולות גדולות (VLCS) המונעות בגז טבעי נוזלי שיפעל בנתיב הסחר צפון אסיה-צפון אמריקה. אנו שמחים לשתף איתם פעולה במאמציהם המרשימים להפחית את הפליטות בשרשרת האספקה הימית שלהם. דה-קרבוניזציה של תעשיית הספנות חייבת להתחיל היום, וגז טבעי נוזלי הוא בחירה בדלק בעל טביעת רגל פחמנית נמוכה יותר הזמין כיום בכמויות משמעותיות; ובאמצעות ביו-מתאן נוזלי ומתאן נוזלי נטול פחמן, מציע נתיב אמין לאפס פליטות".
ההסכם עם Shell עשוי לכסות גם עסקאות אחרות שבהן ניתן יהיה לכלול ספינות גז טבעי נוזלי של צים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    זיכרון עגום
    עוגי 09/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קשה לשכוח כי חברת "של" הייתה בין החברות הגדולות הראשונות שנכנעו לחרם הערבי , במקומה הוקמה פז . מעניין מי היום זוכר את החרם הערבי . שבירת החרם נעשתה בזכות חוקי ארה"ב שאסרו קשר עם חברות ששיתפו פעולה עם החרם . אינני אומר שהיום אסור לעשות אימיהם עסקים , אבל לא לשכוח .
    סגור
  • 1.
    זיכרון עגום
    עוגי 09/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי זוכר היום שחברת "של" הייתה בין החברות הגדולות הראשונות שנכנעו לחרם הערבי ובמקומה הוקמה פז . מי בכלל זוכר את החרם הערבי . החרם נשבר בזכות חוקי ארה"ב שאסרו קשר גם עם חברות ששיתפו פעולה עם החרם . אין אני אומר שאסור היום לעשות עמם עסקים , אבל לא לשכוח .
    סגור