השוק

מנכ"ל צים: "הבנקים לא יודעים להכיל את כמויות המזומנים שלנו"

אלי גליקמן, המנכ"ל המוערך של צים, אומר בשיחה עם ice שהוא נאלץ להוציא גסף מישראל כי הוא כבר גדול מידי על המערכת הבנקאית הישראלית; אז איך זה שעם תזרים מזומנים מפעילות של 1.7 מיליארד דולר וקופה של 4 מיליארד דולר; המניה צוללת?
ניצן כהן |  18
אלי גליקמן מנכ"ל צים (צילום RAPOPORT private news productions)
עם תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של כ-1.7 מיליארד דולר וקופת מזומנים דשנה של כמעט 4 מיליארד דולר, איך קורה שמניית צים רק מאבדת גובה. אלי גליקמן, המנכ"ל המוערך של צים, מנסה בשיחה עם ice לענות על התופעה המוזרה הזו וגם מפזר רמזים על התוכניות שלו לקופה הזו ועל ההשקעות בסטארטאפים.
מה קורה למניה?
"התפקיד שלי זה לייצר ערך לבעלי המניות שלי. אני לא יודע לשפוט את ההתנהגות של המניה אבל אם אתה שואל אותי אם המניה מתומחרת בחסר? אז התשובה שלי פשוטה: מחיר המניה משקף כרגע רק את קופת המזומנים שלנו, אז כן, אני חושב שהמניה מתומחרת בחסר אבל באופן עקרוני, אני לא עוסק במחיר המניה בכל נקודת זמן".

בוא נדבר רגע על מחירי התובלה הימית
"אנחנו ממשיכים לראות ירידה הדרגתית במחירי הובלת המכולות. אנחנו מרוצים שהירידה הדרגתית ולא דרסטית. אבל זה חלק מתופעה עולמית כשמאז הקורונה אנשים התחילו לצרוך יותר שירותים ופחות מוצרים ותוסיף לזה את הבעיה בשרשרת האספקה העולמית וכן הלאה וזה מה שאנחנו מקבלים. אבל בכל מקרה, הירידה במחירים היא איטית והדרגתית".
אז מה יקרה לחוזים שכבר חתמתם עליהם? הם יפתחו ויותאמו למחירים החדשים?
"החוזים שנחתמו בעבר לא נפתחו אבל יש לקוחות שפונים ומבקשים לטפל במחירים. בשלב הזה אין פתיחה של חוזים והם כמו שנחתמו אבל אני לא יכול להצהיר לגבי העתיד. לגבי המחירים: אנחנו רואים ירידה וצופים ירידה במחירים למצב נורמלי יותר כי הם היו לא נורמליים. כולנו מבינים שהמחירים של סוף השנה שעברה - לא היו נורמליים. אנחנו חושבים שהשוק יתייצב בחודשים הקרובים אבל עדיין, הבשורה היא שהמחירים יהיו גבוהים מהמחירים שהיו בשנות השבר של השנים האחרונות".
התחלתם להשקיע בסטארטאפים. מה אתם מחפשים שם?
"אנחנו משקיעים בסטארטאפים שנוגעים בפעילות שלנו בצורה כזו או אחרת. אני יכול להגיד לך שסטארטאפ אחד או שניים יהיו שווים בעתיד יותר מצים".
תן לי דוגמא לסטארטאפ שהשקעתם בו ואתה מעריך שיניב תוצאות חריגות.
"יש לנו השקעה של 100% בשיפ-פורוורד שזה משלח דיגיטלי ואני צופה שהדור הצעיר הקיים מבין ורוצה להשתמש במכשיר סלולרי בלי להרים טלפון למשלח וזה מה שפיתחנו. יש לנו סטארטאפ עם 11 אנשים שעובד במשלוחים מסין ותיאלנד ולארה"ב, ישראל וקנדה והוא יהיה שווה יותר מצים לשם הוא הולך".
 
מי קהל המטרה של הסטארטאפ הזה?
"הוא מיועד ללקוחות קטנים ובינוניים. תחשוב על בעל חנות אופניים או בגדים שרוצה להעביר פחות ממכולה או מכולה אחת. הוא הרי לא יודע איך לעשות את זה אחרי שהוא מתקשר עם היצרן. יש למעשה 30 תחנות שצריך לעבור כדי להביא לישראל פחות ממכולה. אנחנו מאפשרים לו לעשות את זה בתחנה אחת תוך כמה דקות עם מחיר סופי. אני רוצה שיהיה ברור, זה לא מיועד ללקוחות פרטיים אלא לעסקים קטנים או בינוניים. זה גם לא מיועד לשחקנים הגדולים ובטח לא למשקי הבית. את הפעילות של הסטארטאפ הזה אני רואה מידי חודש. הוא פשוט מכפיל את עצמו כל חודש ותוך שנה או שנתיים הוא יהיה יצרן מזומנים גדול".
בוא נחזור רגע לקופת המזומנים שלכם. 4מיליארד דולר במזומן בקופה זה הרבה כסף וכשלוחקים בחשבון שהקופה הזו גדלה כל חודש, זה מתחיל להעלות שאלות האם אתם משתמשים במזומנים בתבונה.
"יש לנו תוכניות ל-5 מיליארד דולר וככל שהשוק יורד נוכל למצוא הזדמנויות לרכישה".
תכוון אותי
"אני לא יכול לדבר על התוכניות יותר מידי אבל הכוונה היא להשקיע בתחום שלנו. שזה אומר בתחום הספנות והלוגיסטיקה. אבל אני רוצה שתבין, אנחנו לא נשקיע במשהו במשהו שלא יניב החזר על ההשקעה רק כדי לעשות השקעות.
"אנחנו, התפקיד שלנו, זה לשמור את צים רווחית. אנחנו יושבים על מיליארדי דולרים של מזומנים בחברה. הבנקים בישראל לא יודעים להכיל את כמות הכסף שלנו ועברנו לפזר את הכסף בבנקים בעולם כי הם לא יודעים להתעסק עם כל כך הרבה מזומן כמו שלנו אז הוצאנו את הכסף מישראל. לא כי אנחנו רוצים אלא כי אין ברירה אנחנו כבר מסכנים את הבנקים. זו בשורה טובה וגאווה עם תשלום המס הגבוה אבל אנחנו כאזרחים צריכים להיות גאים בחברה כמו צים".
תגובות לכתבה(18):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    טוב
    יום 08/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    את העמלות והריביות של האזרח הפשוט הם מכילים מצוין
    סגור
  • 17.
    אשר
    אשר 08/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה המראיין לא שאל על חלוקת הדיבידנדים השמנים
    סגור
  • 16.
    95% מעסקי צים בכלל לא בישראל
    זבלני שכל פה 08/2022/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    על מה אנשים מדברים פה? מי לקח, מי הרוויח עליכם, מה אתם רוצים, מי מכריח אתכם לקנות שירות שנראה לכם יקר? חלאס.
    סגור
  • 15.
    גם מזל זה יכולת ניהולית
    דודי 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גליק-מאן אכן הביא עימו מזל טוב לחברה. יכולת ניהולית היא חשובה אבל מנכל נדרש גם למזל. ראוי לפרגן לתוצאות יפות ולחוסן החברה. זו לא רברבנות של המנכל. זה ראוי להערכה.
    סגור
  • 14.
    ורווחים או גזל
    עמרם הקבלן 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתם מעלים מחירים וגוזלים את כספם של תושבי המדינה . ואחר כך תעבירו את הכסף למדינה שלישית חוצפה שבגזל
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    או הו הוא הו כשהגלגל מתהפך לו
    ירון 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איזה מזל כשהגלגל מתהפך לו. אחרי שנים של הפסדי ענק לקראת סוף 2019 תחילת 2020 אחרי מאמץ ניהולי לא קטן צים התקרבה לאיזו ויציאה מיוחלת מהפסדים לרווחיות קלה. לא משהו דרמטי, אלא משהו צנוע שהיה מאפשר לבעלי המניות להחזיר לעצמם קצת ערך. ואז אלת המזל נגעה בכתף והביאה את פקקי התנועה ושרשרות האספקה והעלייה הדרמטית במחירי ההובלה שהובילו את החברה באפס זמן לרווחי ענק - למחיקת כל החובות, לתשלום דיבידנד ענק לבעלי המניות ולצבירת מיליארדי דולרים בקופה. אילו בעלי השליטה היו רק מדמיינים זאת כמה אני מניח שלא היו ממהרים להנפיק במחיר שהיום נראה כנזיד עדשים. והסיבה לתמחור המנייה הוא בדיוק בזמניות התמחור הנ"ל. השוק וגם בעלי השליטה שמכרו לא מזמן נתח משמעותי ממניותיהם בשוק, מניחים המשך ירידה בתעריפי ההובלה או גרוע מזה אם ניקלע להאטה כלכלית עולמית. צים תקבל ערכים גבוהים יותר רק אם תהיה וודאות שתצליח לשמר מכפיל רווחיות טוב לטווח הארוך. מעבר לכך - גם מנהלי החברה וגם בעלי המניות מבינים שהשאת ערך משמעותית נוספת תיווצר רק ע"י השקעות מוצלחות ומגוונות של הרזרבות שנצברו. בתחומי ההובלה הימית ספק אם בעלי המניות ירוצו להרפת
    סגור
  • 12.
    עוקץ המאה
    KOBI 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    3 1
    קרטל חזירי. ריסקתם המון עסקים קטנים שהיו לקוחות שלכם כל השנים. למדינה לא איכפת, היא רואה מזה הרבה מאוד כסף. אתם האחראים הישירים לעליות המחירים, אבל איך אומרים בעסקים...פעם למעלה פעם למטה ומבטיח לך mister מנכ"ל צים שאתם תחזרו להיות למטה כי לחזירות אין עתיד. מטיח לך IN YOUR FACE
    סגור
  • 11.
    צים
    עמי אבוטבול 08/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מבקש ממך תעביר לי כמות מכובדת לבנק אני זקוק לכסף .
    סגור
  • 10.
    הצלחנו לשדוד את כל הישראלים ולשכנע אותם שזה לטובתם!
    גאווה ישראלית! 08/2022/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תתבישו על הכתבה שפרסמתם! אפשר לפרגן קצת פחות לחבקה שמעלה מחירים בלי שום סיבה ומנצלת עד תום את המשבר שפק אותנו. פשוט בושה להרוויח בכזות חזירות על חשבון כולנו.
    סגור
  • 9.
    זה כמו לעשות עסקה עם השטן (ל"ת)
    לעבוד בשביל מש' עופר 08/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    מנייה שווהשער 23-25 בלבד (ל"ת)
    מוטי כהן 08/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 7.
    הרבה מזל משכל
    ספן ספנות 08/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צים נהנתה מגאות הספנות הייתה תאונה לוגיסטית שגרמה לחברות הספנות להרוויח סכומי עתק, וצים, יותר מכל השאר, הייתה בזמן הנכון ובמקום הנכון, ועובדה לכך, רבעון שני של השנה, הם לא עדכנו את התחזית כלפי מעלה כמו מרסק, חברה שמנוהלת למופת עם חוזים ארוכי טווח שבנויים בצורה מכונה, אלא למטה, כי מזל יכול להכות פעם אחרת אבל אם הניהול כושל, והוא כושל, אז זה לא יחזיק לאורך זמן
    סגור
  • 6.
    מלא שורטים על המנייה
    מצדוק 08/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מלא חברות על המנייה בשוקרט לעולם לא תגיע ל 90-100 דולר לעולם
    סגור
  • 5.
    מנייה שווהשער 23-25 בלבד (ל"ת)
    מוטי כהן 08/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    מנכל שדואג רק לעצמו לא לבעלי מניות (ל"ת)
    רענן 08/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    טעות כתיב
    רן 08/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כסף לא גסף. לתקן טעויות כתיב
    סגור
  • 2.
    חבל שלא מפרגנים.מנכל משכמו ומעלה (ל"ת)
    פז 08/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    צים ,חברת ספנות מדהימה !
    א.ש 08/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני פנסיונר של צים וגאה להיות כזה ! מאחל להם המשך שגשוג ופריחה ההון האנושי של החברה עושה את ההבדל
    סגור