השוק

רגע לפני החורף: סעודיה מציעה לצמצם את הפקת הנפט

ערב הסעודית ומספר שותפות באופ״ק פלוס מציעות היום לצמצם את קצב הפקת הנפט כדי להחזיר אותו מעל לרמת ה-100 דולר לחבית; החשש בארה״ב שללא הסכם הגרעין עם איראן והתמשכות המשבר בין רוסיה לאוקראינה, יפתח מחסור משמעותי בחורף הקרוב
ניצן כהן | 
מתקן שאיבת נפט (צילום Paul Lowry / flickr)
ערב הסעודית ומספר שותפות שלה באופ״ק פלוס מציעות היום לצמצם את קצב הפקת הנפט כבר החודש כדי להחזיר את מחיר החבית מעל לרמת ה-100 דולר. בארה״ב הופתעו מההצעה של ערב הסעודית מאחר ורק לאחרונה נפגש הנשיא ג׳ו ביידן עם מוחמד בן סלמן כשנושא מחירי הנפט עלה בשיחה ונראה היה כי ערב הסעודית תתרום את חלקה לפתרון משבר האנרגיה או לפחות לא תכביד עליו.
נזכיר כי קונצנזוס התחזיות מדבר על כך שבחורף הקרוב צפוי מחסור משמותי בנפט בעיקר באירופה וזאת בגלל הפלישה של רוסיה לאוקראינה. ללא הנפט או הגז הרוסי הרי שמדינות אירופה צריכות למצוא פתרון אחר שאיך שלא נהפוך אותו הוא יקר הרבה יותר מאשר הזרמה של נפט/ גז באמצעות צינורות מרוסיה למערב.
כרגע לא נראה שהמשבר בין רוסיה למערב עומד להיפתר ולכן מדינות אירופה גייסו את ארה״ב ואת הנשיא ביידן להפעלת לחץ על בן סלמן כדי שיגביר את קצב הפקת הנפט אפילו עד לקצה היכולת של וכשבמקביל ארה״ב תעשה שימוש במאגרי החירום שלה ותאפשר למחירים לשמור על רמה סבירה (של כ-100 דולר לחבית).
 
כאן נכנס לתמונה הסכם הגרעין עם איראן. על פי כלי התקשורת הכלכליים בארה״ב הרי שהסכם כזה יחזיר את איראן לשוק הנפט וגם אם ייקח לה זמן (הנחת העבודה מספר חודשים) לחזור לתפוקות מלאות, הרי שעצם החזרה של איראן לזירה תפעיל לחץ על מפיקות הנפט הגדולות.
מוחמד בן סלמן, אומרים פרשנים בכלי התקשורת הכלכלית בארה״ב, אינו מעוניין בהסכם של המערב עם איראן גם מטעמים אסטרטגיים/ ביטחוניים אבל גם בגלל שסעודיה הייתה השחקן המרכזי שהשתלט על מכסות ההפקה של איראן ומכאן הוא המרוויח העיקרי ממשבר הנפט. הוא גם מפיק יותר (על חשבון איראן) וגם עושה את זה במחירים גבוהים.
כך או אחרת במסחר הערב בנפט עלה מחירה של חבית בשיעור חד של כמעט 4% אולם המחיר בו סגרה עמד על פחות מ-94 דולר לחבית. ומכאן כבר הכל מתחיל להיות יותר ברור.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה