השוק

מנכ"ל אשדר: יש ירידה במכירות אבל לא במחירים

נחשון קיויתי, יו"ר בסר: "?עד לפני 3 חודשים היינו מקבלים 90% מימון ועכשיו השאלה איך מחזירים. אם המצב ימשיך כך והתחרות על הקרקעות תמשיך להיות קשה, נמצא את עצמנו בצונאמי"
ניצן כהן |  2
נדל"ן (צילום unsplash)
מנכ"ל חברת אשדר מקבוצת אשטרום, ארנון פרידמן אמר בכנס של פירמת רואי החשבון E&Y כי "השנה לא הייתה שנה טובה באמת. ראינו מה שהיה בשנים האחרונות משחזר את עצמו, ומחיר הקרקעות ממשיך לעלות. לא בהכרח הערכנו נכון את העליה במקביל בתשומות הבניה, בריבית ועוד. הסיכון שלנו עולה והאפשרות לממן פרויקטים יורדת.
"יכול להיות שהשנה הקרובה דווקא תרסן את זה, כי לא יהיה ניתן להשיג אשראי בזול. נכון, אנחנו חווים האטה במכירות, זה נובע גם ממה שקורה בכלכלה העולמית. יש ירידה בכמות העסקאות, אבל אין ירידה במחירים. המחירים עולים כל חודש בגלל מדד תשומות הבניה.

"כל מיני הבטחות להגרלות והוזלות מקפיא רכישת דירה ראשונה, שזה שוק מאוד משמעותי בשביל היזמים. אם המדינה מצליחה לשים את חסרי הדיור על הגדר ולהמתין להגרלות, זה מביא לירידה מלאכותית בביקוש. אין ספק שעליית הריבית מקטינה את כוח הקניה של הציבור. אנחנו מהצד השני שקולים בכמות הדירות שאנחנו מוציאים לשוק. לא מתחילים אלף דירות בבת אחת בלי קונים. אני מאמין שבשנה הקרובה השוק יתייצב, וזה חשוב כדי שלא יהיו עליות מחירים גבוהות".
נחשון קיויתי, יו"ר ובעלים ב.ס.ר הנדסה: "יש עושר במדינה הזו והוא מגיע ליזמים ולקבלנים וכתוצאה מכך אם כבר יוצאת קרקע למכרז, אנחנו מוצאים את עצמנו במלחמה ובסוף התוצאה היא מעל 3 מיליון שקל ליחידת דיור, רק על מרכיב הקרקע.
"זה לא היה ככה מעולם. גם לא בת"א. הבנקים שותפים לעניין הזה. עד לפני 3 חודשים היינו מקבלים 90% מימון ועכשיו השאלה איך מחזירים. אם המצב ימשיך כך והתחרות על הקרקעות תמשיך להיות קשה, נמצא את עצמנו בצונאמי לא פשוט והרוכשים לא ידעו לשלם את המחירים שבהם הם רכשו עד סוף הבניה ולמי שנטל הלוואות מהבנקים, יהיה מאוד קשה להחזיר.
"המנהיגות הכלכלית צריכה להתעשת ולמצוא פתרונות. אם ברגולציה ובין אם במתן היתרי בניה, נושא שיכול לקחת 8-9 שנים בהתחדשות עירונית, זה לא סביר. אני אולי מצטייר מדוכדך, אבל אני פוגש בשטח את האנשים ולא יודעים איך להסביר להם את המחירים שרק עולים".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    the party is over
    נתנאל 06/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מר פרידמן היקר, בשנה החולפת ידעתם להעלות מחירים מידי שבועיים וחודש וחודשיים, ולא בגלל מדד תשומות הבנייה אלא בגלל מדד החזירות שעיוור את עיניכם. מי שיהיה ממונף מידי וחזיר מידי יצטרך להוריד במחיר.
    סגור
  • 1.
    איזו היתממות
    יאירה 06/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תפסיקו לגבות מס תשומות בניה על הקרקע. גנבים !!
    סגור