השוק

מנכ"ל ברינקס: כשביבי אמר יהיה כסף, אנחנו דאגנו לזה

ישי צוויקל הוא מנכ"ל ברינקס ישראל והיה אחראי בתקופת הסגרים על מילוי הכספומטים בבנקים (ולא רק) ולמעשה היה אחראי לשמירה על האמון הציבור שיוכל להגיע לכספו וישמור על האמון הבסיסי ביותר של האזרח עם המערכת האקולוגית הבנקאית
ניצן כהן |  1
ישי צוויקל (צילום חן גלילי)
ישי צוויקל הוא מנכ"ל ברינקס ישראל ובראיון מיוחד ל-ice הוא מספר בפתיחות רבה על טיוב, שמירה והפצה של המוצר הבסיסי ביותר במערכת החיים הכלכליים - המזומן של הציבור.
בתקופת הסגרים הוא היה זה שהביא את המזומנים לכספומטים ולמעשה איפשר את קיום החיים התקינים כך שכל מי שרוצה ויש לו, יכול לגשת לכספומט הקרוב ולקחת את כספו - דבר בסיסי כל-כך אבל חשוב כל-כך לשמירה על שגרת חיים בעולם שמתקדם במהירות לחיים שכולם יהיו דיגיטליים (לפחות במערכת האקולוגית הפיננסית).

ברינקס ישראל פועלת משנת 65 היא קמה למעשה כשותפות של שלושת הבנקים הגדולים פועלים דיסקונט ולאומי. היום מבנה הבעלות של החברה: 10% דסק"ש וכל בנק מחזיק ב-10% מהחברה. "אנחנו אחראיים על שינוע, טיוב ואבטחה של 80% מהמזומן בישראל" אומר צוויקל.
-מה זה אומר אחראים על 80% מהמזומנים בישראל?
"זה אומר כספומטים ופתרונות לענף הקמעונאות. אין לקוח שלא עובד איתנו באיזו צורה ולאחרונה אנחנו מכניסים מוצרים ללקוחות בגודל בינוני ומטה שזה אומר רשת סופרים קטנה עם 5 סניפים, פיצוציות אבל לא כל פיצוציה. רשתות כמו "סופר יהודה" שבעבר היינו פחות נגישים אליהם, היום הם לקוחות שלנו. וגם חנויות בגדים ודיסקאונט שבעבר השירותים שלנו יקרים להם.
-אתה מדבר למעשה על המאבטחים שלכם שאנחנו רואים מסתובבים בסניפים של הבנק?
"אני אסביר. בגדול בישראל יש לנו 3 תחומים: בנקאות, קמעונאות והשירותים הבינלאומיים. בנושא הבנקאות זה 80% מהכסף שבמחזור. כשביבי אמר שיהיה סגר והרגיע שלא צריך לרוץ לכספומטים כי תמיד יהיה בהם כסף, אלה היינו אנחנו שדאגנו לזה. הוא למעשה התכוון לכך שאנחנו פשוט נעשה את העבודה שלנו ובגדול, לא הרבה אנשים יודעים איך המזומן עובד.
"כמעט כל הכספומטים בישראל - אנחנו אחראיים על ההטענה שלם. יש כמובן כספומטים פרטיים שלא עובדים איתנו. אנחנו למעשה מהווים המשכיות עסקית גדולה מאוד במדינה בעיקר לבנקים אבל גם לרשת גדולה מאוד של עסקים קטנים, בינוניים ובטח הגדולים שבהם. אנחנו יודעים לספור מזומנים, לטייב אותם ולזכות את הלקוחות בהתאם".
-מה זה אומר לטייב את המזומנים?
"לטייב זה אומר, שכסף חדש שיוצא לציבור יגיע גם אליו. כשאתה מושך כסף מהכספומט זה אומר שזה כסף מטוייב שזה אומר שהוא עובר במכונות ספירה מתוחכמות אצל מי שמורשה על ידי בנק ישראל ואלה הבנקים ואנחנו. אנחנו מוצאים שטרות פגומים ומוציאים מהמחזור זטרות מזוייפים.
"אתה צריך להבין, הטכנולוגיה משתכללת והדרישות של בנק ישראל משתכללות בהתאם. יש פיתוחים טכנולוגים שנועדו לצמצם את נושא המזומנים במשק. אבל באופן עקרוני, אנחנו בודקים כל שטר ושטר של כסף ועושים את זה ברמה הטכנולוגית הגבוהה ביותר ועם חיישנים מורכבים מאוד אנחנו יודעים לבדוק את טיב הנייר ולחפש את האלמנטים הבטיחותיים בתוך השטר עצמו - שלא גלויים לעיין - זה התפקיד שלנו ובעיקר ברמה הטכנולוגית, לאתר את השטרות שלא צריכים להיות במחזור, להוציא אותם ולהביא לבנק ישראל".
-נכנסתם לפעילות הקמעונאית. מה אתם עושים למעשה שם?
"הציבור הרחב לא מכיר את הפעילות הקמעונאית שלנו, אבל שם. אין עסק בינוני ומעלה שלא עובד איתנו. אני למעשה נותן להם שירותי בלדרות. הלקוח אורז את הפדיון היומי ובהתאם לגודל הלקוח, מצהיר כמה הוא נותן לנו, אנחנו לוקחים למרכז המזומנים שלנו - ויש לנו 4 כאלה - אנחנו סופרים את הכסף ומוודאים מול הלקוח את הספירה שלנו מול ההצהרה שלו ואז מזכים את חשבון הבנק שלו. זו הפעולה המסורתית, הפשוטה והבסיסית ביותר של כל עסק.
"לפני 7 שנים נכנסנו לעולמות הטכנולוגיה ואנחנו פרושים היום ב-2000 כספות חכמות. והמשמעות של זה היא מנהל המשמרת שפעם אסף את המזומן, הכניס לתיק והלך איתו לבנק, היום אנחנו חוסכים ממנו את זה. בנקים סוגרים סניפים ובמקומות שיש סניף - אין קופה ואז המזומן הפך למטרד עבור העסקים.
"אנחנו שמנו להם בחנות כספת חכמה והוא יכול להפקיד בה את הכסף. אני רואה מיד כמה כסף הוא הפקיד ומזכה אותו גם באופן מידי ישירות בחשבון הבנק, וזה למרות שהכסף עדיין בחנות. אני מדגיש, נושא הזיכוי מתבצע אחרי שאני סופר את הכסף, אבל יש לקוחות שאנחנו מכירים אותם אנחנו מזכים אותם לפני שספרנו את הכסף, על בסיס הצהרה ואז אנחנו אוספים את הכסף בזמן שלנו".
-אוקיי, אתה אוסף מהם את המזומן, לוקח למרכז שלך, מוציא שטרות לא טובים. ומה עכשיו?
"כשאנחנו מזכים את חשבונות הבנק בכסף, אנחנו לוקחים את המזומנים שנמצאים אצלנו וממלאים בכסף הזה את הכספומטים. אם חסרים מזומנים לכל הכספומטים, אנחנו מושכים את ההפרש מבנק ישראל. זה בעצם אחד המחזורים המעניינים של הכסף המזומן".
-באופן עקרוני ממשלות רוצות שאנשים ישתמשו פחות במזומן ואפילו חוקקו בישראל חוקים מגבילים. זה לא הורס לך את העסק?
"התקשורת מלאה בסיפורים על ארנקים אלקטרוניים. במגרש הזה יש את בנק הפועלים ודיסקונט ויש גם את גוגל ואפל וזה חוץ מהכרטיסים עצמם. אבל תתפלא, היקף השימוש במזומן עולה ב-4% עד 5% בכל שנה. בתקופת הקורונה בסדר גודל של שנתיים מדובר בקפיצה של 30% במזומן שבמחזור. זו ייחודי לישראל כמויות המזומנים בשנתיים האחרונות השתוללו זו ממש כמות מטורפת.
-היום אסור להסתובב עם יותר מ-6,000 שקל במזומן. אז מה קורה כאן?
"החוק יכנס כנראה שבאוגוסט. בפעם הקודמת שזה קרה, שירד היקף המזומן שאדם יכול להחזיק מ-19 אלף  ל-11 אלף, היקף השימוש במזומן המשיך לעלות. יש לכך כמה סיבות למשל בתקופת הקורונה הממשלות מילאו את השוק בכסף ולכן יש הרבה ממנו. אנשים משכו כסף עבור יום סגריר כי בתקופת המגפה לא ידעו איך זה יעבוד.
"סיבה נוספת היא שבישראל, ערב הקורונה, היו מיליון אנשים בישראל שלא היה להם חשבון בנק או היה להם חשבון מוגבל והם חיו במזומן. בקורונה, היה גל של פשיטות רגל ואנשים נלחצו להתנהל במזומן, שזה נתפס כהתנהלות חכמה וזה קרה בקורונה להרבה אנשים.
"סיבות נוספות שצריך לשים אליהם לב הן שיש בישראל שני מגזרים, החרדים והערבים ששם ההתנהלות במזומן היא בהיקפים הרבה יותר גדולים מאשר בציבור הרחב ואנחנו לא רואים את זה יורד בתקופה הקרובה".
-באופן עקרוני, קזינו לא חוקי או בית בושת יכול לעשות שימוש בשירותי הבלדרות והטיוב שלכם?
"אנחנו כזרוע הארוכה של בנק ישראל חיים תחת הרגולציה המוקפדת שלו. אנחנו מבצעים מיקור חוץ לבנקים ואנחנו חלק מהפתרון. אנחנו יודעים היום שבישראל המדינה שומרת עלינו והכספים חייבים לעבור במרכזים מורשים לאתר מורשה.
"אבל לשאלה שלך, אני לא עובר במקומות לא חוקיים. אנחנו חברה של B2B (ביזנס לביזנס) ולכן קל לנו לעשות טיוב. אנחנו עובדים עם חברות ועסקים חוקיים ומסודרים אנחנו לא עובדים עם כל אחד. אנחנו בודקים כל לקוח אם יש לו עבר פלילי וכיוב׳. ובכל מקרה, כשאדם מנהל חשבון בבנק מסודר בישראל ואז הכל מדווח בהתאם".
-מדברים על עלייה בפשיעה בצפון ובנגב, איך נראית הפעילות שלכם שם?
"רוב הפרישה שלנו בכספות החכמות נעשית בצורה מסודרת גם כדי לצמצם את הפשיעה החיצונית לעסק אבל יש גם גניבות של עובדים מהמעביד ותחשוב איזו התייעלות פנטסטית מבחינת המעביד שלא צריך להחזיק היום חדרי אוצר. תחשוב על כך, רשת סופרים עם 40 סניפים, כדי לנהל את המזומן הזה אנחנו לוקחים את הבק אופיס מהלקוחות. אנחנו לא רואים עלייה בפעילות בדרום או משהו כזה. אבל כן ראינו לפני חודשיים פניה גדולה של לקוחות אלינו בתחום הכספות אחרי הפריצה הגדולה לכספות בתל אביב".
-אתה לא מהווה איום על המערכת הבנקאית, הרי אתה עושה את העבודה שלהם?
"העולם מתמקצע. חברות פונות לתחומי הליבה שלהן ואם אתה בנק, העסק שלך זה מתן אשראי וכן הלאה. אם אתה סופרמרקט אתה מתמקצע במזון ואתה לא צריך להתמקצע בניהול מזומן. אנחנו יודעים לעשות את זה תוך כדי שמירה על חווית לקוח. הבנק העתידי יראה אחרת ממה שרואים היום. אלה יהיו סלונים של יעוץ ושירות כשכל הטיפול בצ׳קים ומזומנים יהיה באמצעות מכונות שמישהו יתפעל לבנק. אנחנו רואים את התהליך הזה כבר קורה באירופה וארה״ב ואנחנו לומדים את זה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אז אתה רוצה טפיחה על השכם?
    אחד מהעם 03/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה מקבל על זה הרבה כסף, זה נקרא לעבוד. מה שאתה עושה זה פרסום.
    סגור