השוק

העבודה מהבית: עלייה בשכר ובהשתתפות נשים בכוח העבודה

דו"ח מעניין של חברת פיוניר שמאפשר חיבור וסליקה בין פרילאנסרים לעסקים מלמד שמאז שהתחיל משבר הקורונה המעבר לעבודת פרילאנסרים רק הולכת ומתעצמת - למרות החזרה לשגרה 
ניצן כהן | 
עובדים בבידוד (צילום freepik)
כשהתחיל משבר הקורונה, אי שם בשנת 2020 הרי שהעולם גילה מחדש את שוק הפרילנסרים ואולי אף התמכר אליו. באופן עקרוני עסקים פיטרו עובדים קבועים ותחת זאת הזמינו בכל פעם עבודה נקודתית מפרילאנסרים וככה למעשה התאהבו העסקים באופציה של להעסיק פרילאנסרים על פני עובדים קבועים.
אבל כאן מגיע הטוויסט בעלילה, גם העובדים מרוצים מהתהליך הזה של מעבר לעולמות הפרילנסרים. הם לא מחויבים למעסיק אחד, יש להם גמישות בשעות, במיקום העבודה וכן הלאה. וכאן שוק העבודה התחיל לעבור סוג של מהפיכה - מהפיכת הפרילנסרים.

נזקק לרגע את הדברים: מעבר לכלכלת פרילנסרים מפחית את הוצאות השכר, מפחית את עלויות אחזקת המשרדים וכל הלאה. העובד מקבל גמישות ובאופן תיאורטי, משתכר כמה שהוא רוצה. רוצה הרבה? תיקח הרבה עבודות. רוצה מעט? תיקח מעט עבודות וכן הלאה.
פיוניר הישראלית שהונפקה בשנה שעברה מחברת למעשה בין הפרילנסרים לעסקים ומספקת להם פתרונות סליקה של כסף. זה הופך את היכולת לתקשר אחד עם השני באופן פשוט יותר כשהנושא הכספי מוסדר באמצעים לא רעים בסך הכל.
פיוניר עושה מאז שנת 2020 (תחילת משבר הקורונה) מדידה של עולמות הפרילנסרים ובשנתיים שעברו מאז התחיל משבר הקורונה נראה שהתהליך של המעבר לכלכלת פרילאנסרים מתעצם כשהשכר הממוצע שמרווחים הפרילנסרים הולך ועולה, ויש נכונות מצד העסקים לשלם את העלויות האלה כי הם עדיין זולות בהרבה מהעסקת עובד קבוע. 
בהשוואה לדו"ח הקודם שיצא לפני שנתיים, נרשמה עלייה בשכר השעתי הממוצע של פרילנסרים ברחבי העולם. הממצאים מראים שהשכר השעתי הממוצע של פרילנסרים ברחבי העולם עומד כיום על 28 דולר, סכום גבוה משמעותית מהשכר השעתי הממוצע של 21 דולר, שצוין בדו"ח הכנסות פרילנסרים העולמי לשנת 2020.
40% מהפרילנסרים דיווחו שעבור השירותים שלהם הם כעת גובים תעריפים גבוהים יותר מאשר בתחילת המגיפה, ושהביקוש ממשיך לעלות, כך שההזדמנות של פרילנסרים להצלחה עסקית מעולם לא הייתה מבטיחה יותר. פרילנסרים צעירים נהנו בשיעורים גבוהים ממגמה זו, ולפי הדיווחים שלהם, חלה עלייה הן בשכר השעתי שלהם והן בביקוש.
מהדוח של פיוניר עולה תמונה מדאיגה לפיה, פערי השכר בין המינים נותרו בעינם ואף גדלו מעט מאז 2020. בעוד שחל גידול במספר הנשים המצטרפות לעולם הפרילנסרים, שכרן של פרילנסריות נותר נמוך ממקביליהן הגברים, כאשר פער זה גדל בשנתיים האחרונות.
פערי השכר בין המשיבים בסקר בולט ביותר בצפון אמריקה, שם נשים מדווחות על שכר שעתי בגובה 37 דולר בממוצע, בהשוואה לגברים שדיווחו על ממוצע של 52 דולר לשעה. ואכן, נשים דיווחו שהן מרוויחות פחות מגברים בכל אחת מ-100 המדינות שנסקרו, מלבד דרום אמריקה, שם נשים מרוויחות 4 דולר יותר לשעה מאשר מקביליהן הגברים, ככל הנראה תודות לתעשיות המשלמות שכר גבוה יותר הנפוצות יותר באזורים אלה.
הנתונים של פיוניר מאוששים מחקרים תיאורטיים שבוצעו בפורום הכלכלי העולמי, ולמעשה המגיפה החזירה לאחור את התקדמותן של נשים בשוק העבודה העולמי הכולל, הן מבחינת שכר והן מבחינת הזדמנויות תעסוקה.
אחד הממצאים היותר אופטימיים מהדו"ח של פיוניר הוא שהשתתפות הנשים בשוק העבודה העצמאי המשיכה לצבור תאוצה ועלתה מ-24% בדו"ח הפרילנסרים העולמי לשנת 2020 ל-29% בדו"ח של 2022. ואכן, ייתכן ששוק התעסוקה המקרטע פתח את הצוהר ליותר נשים להיכנס לכלכלת הפרילנסרים הדיגיטליים. בנוסף, נשים דיווחו על רמות גבוהות יותר של שביעות רצון מאשר מקביליהן הגברים, מה שמעיד על הפוטנציאל העצום שקיים עבור נשים הבוחרות בעבודה עצמאית כחלופה אטרקטיבית לשוק העבודה המסורתי.
"ככל שכוח העבודה הופך נזיל יותר, עסקים רבים יותר מבינים את הערך של משאב גמיש שהם יכולים לגייס בעת הצורך", אומר רוברט קלארקסון, מנהל ההכנסות הראשי של פיוניר. "במקביל, יותר ויותר עובדים מבינים כי עבודה עצמאית בתור פרילנסר היא מסלול קריירה שמציע שכר טוב וגמישות רבה יותר, ופתוח לאנשי מקצוע מיומנים כולל בתחום הפיננסים, השיווק והתכנות.
"כלכלת הפרילנסרים מאפשרת לאנשים מכל מקום בעולם לקבוע את שעות העבודה וגובה השכר שלהם, ולעבוד בתפקידים המתאימים ביותר למערך הכישורים שלהם, תוך ניצול של מגוון הזדמנויות. אנחנו נרגשים לשתף פעולה עם העסקים הקטנים האלה, שמהווים את עמוד השדרה של הכלכלה העולמית, ולהעניק להם גישה למשאבים ולכלים שהם צריכים כדי לממש את הפוטנציאל שלהם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה