השוק

יבואני התבואות נגד נמל אשדוד: "הנזקים עצומים"

איגוד יבואני התבואות יצא במכתב נגד נמל אשדוד בתגובה למכתב אופטימי ששלחו מהנמל לאיגוד. יבואני התבואות שוב מאשימים את הנמל בעומסים ובנמל מגיבים: "זה נובע משיבושים חסרי תקדים בעולם הספנות הימית"
אביחי דלאל | 
פריקת מכולות נמל אשדוד (צילום פלאש 90)
איגוד יבואני התבואות נגד נמל אשדוד. אחרי שבשבוע שעבר איגוד יבואני התבואות יצאו במכתב נגד הנמל, בכירי נמל אשדוד השיבו אש ובהמשך שלחו מכתב לאיגוד יבואני התבואות וניסו לייצר אופטימיות. לאחר מכן, בשלישי האחרון, איתי רון מנכ"ל איגוד יבואני התבואות יצא במכתב נגד נמל אשדוד והעומסים הקיימים. 
המכתב של מנכ"ל האיגוד נשלח ליו"ר הדירקטוריון של הנמל, אורנה האוזמן-בכור ומנכ"ל נמל אשדוד שיקו ז'אנה ובו נכתב: "כפי שידוע לכם, נמל אשדוד הוא הנמל היחידי בארץ שמסוגל לפרוק אניות צובר גדולות מסוג 'פנמקס' בפריקה ישירה. הוא קרוב גיאוגרפית לחצי מכלל הלקוחות, כך שנתח השוק ה'סביר' של הנמל עומד על לפחות 50% מכלל היבוא לישראל.
המצב בנמל אשדוד בכי רע, אניות ממתינות זמן ארוך לכניסה והפריקה איטית. כל האניות, שפרקו באשדוד השנה, שהו למעלה מ- 15 ימים (גם אניה עם מטען, שיכול היה להיפרק ביום אחד) כשה'שיא' היה 43.3 ימי שהייה (Baetta olendorf). ב-8 ביולי הגיעה האנייה Strategic Equity לאשדוד כשעליה 32 אלף טון. מתי היא תתחיל לפרוק? מתי תסיים? האם אנייה זו תשהה יותר מ- 43 ימים? כנראה שכן. מציאות זו שאנו חווים יום-יום אינה קשורה ל'עומס חריג ולהמתנות בכל נמלי העולם', לא לבעיות בתעלת סואץ ולא לבעיות הקשורות בקורונה. היא נובעת ממחסור בכח אדם וציוד לא תקין". 
לאחר מכן באיגוד המשיכו לתקוף את נמל אשדוד: "בעיות אלו קיימות שנים והן מחמירות עם הזמן לאור סרובה ארוך השנים של הנהלת נמל אשדוד לגייס כח אדם מתאים ומיומן שיכול לתת מענה נמלי לפריקת הכמויות שהנמל אמור וצריך לפרוק. כתוצאה מכך נמל אשדוד פרק בחצי הראשון של השנה כ- 10% מכלל מטעני התבואות שיובאו לישראל בלבד. יתר המטענים נפרקו בנמלי הצפון ושונעו במשאיות דרומה (עשרות אלפי משאיות בשנה).
מי כמוכם לדעת, לנמל חסרים היום מאות עובדים מיומנים ב'קו המים'. כך היה גם בשנים קודמות ולכן אחוזי ההיענות בשנה שעברה היו נמוכים (43% במכולות, 33% במטען הכללי ו- 28% במטעני הצובר). הגדלתם לעשות ולמרות המחסור החמור בכח אדם הוצאתם השנה לפרישה מוקדמת מאות עובדים (נוספים), בעלות של מאות מיליוני ₪. כך שברור לכל ש- 50 עובדים זמניים שגויסו אינם יכולים לבצע עבודה של מאות עובדים מיומנים חסרים. מובן שחוסר בכח אדם מיומן, אינו מאפשר תחזוקה סבירה של ציוד, ומשכך, חלק גדול מהעיכובים נובע מתקלות בציוד (מעבר למחסור בצוותי פריקה). אתם 'תולים את יהבכם' במסוע הגרעינים, כאילו 'הוא יפתור את הבעיות'. אלא שבניית המסוע אמורה היתה להסתיים ב- 2011, לפני עשור".
לבסוף סיכם רון: "למצער, יכולת המסוע לשנע את התבואות מהרציף אל הממגורה מוגבלת, בשל מגבלות אובייקטיביות שלא טופלו: הממגורה קטנה, לא יעילה ומוגבלת ביכולת הקבלה וההוצאה. את הממגורה היה צריך 'לשדרג', 'שדרוג' הממגורה אמור הייתה להסתיים ב- 2015. לצערי, גם זה לא קרה. התור בחיפה אורך היום כשבועיים לפני כניסה לפריקה. אניות חדשות מגיעות מידי יום והתור גדל. להערכתי, בספטמבר, בעקבות החגים, התור עלול להגיע למימדים מדאיגים. כתבנו והתרענו על אותן הבעיות ללא הרף במכתבים ובפגישות רבות בשנים האחרונות. אולם אתם לא נערכתם בהתאם. ולראייה העובדות הקשות המדברות בעד עצמן: התורים עצומים, הפריקה איטית והנזקים עצומים. הצעדים הננקטים כעת הם בבחינת 'מעט מדי, מאוחר מדי'. לכן, אינני שותף לאופטימיות הנובעת ממכתבך. אני סבור שבחודשים הקרובים, כאמור, המצב יורע. התורים יתארכו, אניות ימשיכו לפרוק בנמלי הצפון, המשאיות יעיקו על תשתית הכבישים. נגרמו וייגרמו נזקים כבדים ליבואנים וכתוצאה מכך לציבור כולו וכמובן כל זה יקרין על עליית יוקר המחייה".
מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "דירקטוריון חברת נמל אשדוד אישר קליטת 100 עובדים זמניים לשישה חודשים לצורך הפחתת היקפי העומסים בנמל. לאחר מו"מ ארוך עם הסתדרות העובדים, נמל אשדוד הצליח להגיע להישג חסר תקדים לגיוס 50 עובדים זמניים ופעל במהירות שיא לגיוסם והכשרתם -  עובדים אלו החלו כבר את עבודתם בפועל. חברת נמל אשדוד ממתינה לתשובת ההסתדרות לקליטת 50 עובדים זמניים נוספים שיסייעו לצמצם את התור התפעולי. נמל אשדוד מתמודד כמו נמלים רבים אחרים בארץ ובעולם ברמת ביקושי שיא, הנובעת משיבושים חסרי תקדים בעולם הספנות הימית , הנמל נערך לזה במסגרת אילוציו כגורם עסקי המתחרה בנמלים נוספים בישראל המשרתים את ענף התבואות בהן מספנות ישראל, נמל חיפה ודגון".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה