השוק

ישראל אחרי הסגר: ההייטק ימשיך להיות גורם מרכזי, השקל ימשיך להתחזק

גיל בפמן מעריך שככל שהסרת המגבלות תאפשר יציאה מישראל, אפילו לתקופה מוגבלת, הרי שזה יתרום לחזרה לצמחה כלכלית מהירה; יצוא ההייטק טק ימשיך להיות הקטר של הכלכלה הישראלית בשנים הקרובות וילחץ את הדולר מטה ביחס לשקל
ניצן כהן | 
לשרוד כלכלית את משבר הקורונה
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, כותב היום (ראשון) ללקוחות הבנק כי בשל העובדה שיצוא השירותים של ישראל המשיך לצמוח גם בזמן משבר הקורונה, תוך שונות משמעותית בין הרכיבים ולאור ניתוח של הנתונים הדולריים, נראה כי כי סך יצוא השירותים (ללא חברות ההייטק) צמח בשנת 2020 בשיעור של כ-1.2%, קצב צמיחה מתון בהשוואה לשיעורי הצמיחה לפני משבר הקורונה.
בפמן כותב עוד כי ההאטה בצמיחה ב-2020 חלה כתוצאה מירידה חדה וחריגה של כ-66.5% ביצוא שירותי התיירות, אשר הושבת מפעילות לאורך רוב השנה עקב השמים הסגורים וההגבלות המחמירות על טיסות ושירותי הארחה בארץ ובעולם. "לאור זאת, משקל יצוא שירותי התיירות מסך יצוא השירותים ירד מ-14.5% בשנת 2019 ל-4.8% בלבד בשנת 2020. יצוא שירותי התיירות צפוי להתאושש בהדרגה עם הסרת ההגבלות".
ניתוח הנתונים מביא להערכה של בפמן כי ככל שתהליך הסרת ההגבלות יאפשר, לפחות לבעלי תו ירוק, לצאת מהארץ ללא הגשת בקשה לאישור חריג ולשהות בחו"ל, גם אם האישור יהיה מוגבל תחילה רק ליעדים שמוגדרים "ירוקים", כך ההתאוששות הכלכלית עשויה להיות מהירה יותר.
"הרכיב שתמך בצמיחת יצוא השירותים אשתקד היה יצוא שירותי היי-טק, שמהווה מקור צמיחה חשוב ומשמעותי למשק הישראלי בשנים האחרונות, זאת על אף משבר הקורונה והייסוף המשמעותי בשקל.
"רכיב זה כולל, בין היתר, שירותי תקשורת, תכנות וייעוץ בתחום המחשבים, שירותי אחסון מידע, מחקר ופיתוח ועוד. תחומי פעילות אלה נתמכים במספר גורמים: ביתרון היחסי שיש למשק הישראלי בכוח אדם איכותי ומיומן בדגש על תחום ההיי-טק (ישראל מדורגת בין 20 המדינות בעלות רמת הפיתוח האנושי הגבוהה ביותר בעולם לפי מדד הפיתוח האנושי של האו"ם); נטייה לחדשנות טכנולוגית (ישראל מדורגת 7 בעולם במדד החדשנות של בלומברג לשנת 2021); ביקושים עולמיים שלא נפגעים באופן משמעותי גם בעתות של מיתון כלכלי (להוציא משברים שקשורים בתחום היי-טק, כמו משבר הדוט קום בתחילת שנות ה-2000); וכן בכך שהם פחות רגישים לשינויים בשער החליפין  בהשוואה לענפי התעשייה (המסורתית בעיקר).
"יצוא השירותים של ענפי ההיי-טק צמח אשתקד בכ-18.9%, ורשם האצה בקצב הצמיחה בהשוואה ל-2019, בין היתר, על רקע הגורמים שצוינו, וכן לאור העובדה שמדובר בפעילות שניתן להמשיך ולקיים גם תחת הגבלות הקורונה בקלות יחסית. לאור האמור, משקל יצוא שירותי ההיי-טק מסך יצוא השירותים עלה מ-57.2% בשנת 2019 ל-67.2% ב-2020".
"לסיכום" כותב בפמן, "יצוא השירותים של ישראל, בדגש על תחום ההיי-טק, צפוי להמשיך ולהיות רכיב צמיחה מוביל של כלכלת ישראל גם בשנים הבאות. כמו כן, הצמיחה ביצוא השירותים צפויה לתמוך גם בעודף המתמשך בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, אשר מהווה גורם רקע מאקרו כלכלי שתורם לעוצמתו של השקל. להערכתנו, בתרחיש מרכזי, יצוא השירותים של ישראל צפוי לצמוח בכ-7% (ריאלי) במהלך 2021".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה